Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Hvor mye hadde de i sparebørsa ved Q1? Orker ikke ordet av emi :joy:

EK på 27m og gjeld på300m? Da må man lese regnskapet til Passesta i 2002 med nye øyne. Det var merverdier på de to største aksjepostene på langt, langt mer enn de 300m i gjeld. Så ikke pent gjort av stronghold å slenge ut at “det ryktes at Passesta er i trøbbel”. Slike utsagn kan til og med være ulovlige. For øvrig kan dagens omsetning være en terminhandel foretatt av Passesta, altså ren lånefinansiering. Kan ikke se for meg at han trenger å sette en post 20% under børskurs.

2 Likes

MNOK 100 i cash og MNOK 69 i kundefordringer. Cashburn på MNOK 17 i Q1(MNOK 24 i hele 2023). Uttrykt at de er påpasselige med pådrag av ytterligere kost og at ting skjer i riktig rekkefølge.

4 Likes

En stor selger som skal ut. Flere andre på topp 50 som øker. Kommer til å bli kjempe rekyl når selger er ferdig

1 Like

Kundefordringene er store. Knyttet til litt sære avtaler med sterke motparter pga forskuddsfakturering vil jeg tro. Up-front “milestones” eller hva de nå kaller det. Lenovo betaler ikke før de selv har solgt, derfor long lead-time. Er det knapt med cash er jeg ganske trygg på at man kan øke likviditeten med factoring mot denne type kunder. Så lenge det ikke blir veldig store forsinkelser på PC-kunde nr 2, 3 og 4 samt Seamless, er ikke emisjon noe som bekymrer meg. Jeg sitter litt FOR loaded etter å ha økt i forkant av Q1, men velger å sitte, og har fortsatt tro på at man kommer i havn på 20+ innen utgangen av 25. Det utrivelige temaet er at risk/return i min verden har bikket nedover. Høyere risiko, lavere forventet avkastning neste par årene.

1 Like

Utfordringen med sitatet fra CFO er (1) han er forpliktet til å kommunisere at man ikke har behov for en emisjon - i det øyeblikket DET kommuniseres, er (alltid) en emisjon planlagt med garantister og meglerhus… og (2) – personlig vurdering og ikke relevant - han “slenger med leppa” og virker useriøs og hans ord har ikke min tillit (har sendt høflige og veldig konkrete spm som ikke krever NDA, men aldri fått respons…enten svake spm fra meg eller dårlig kundehåndttering av IR-sjefen – mannen har jo dessverre, mener jeg, også IR-rollen for hvilken han ikke er kvalifisert, på den andre siden må selskapet spare penger).

1 Like

Selskapet har uttalt klart v CEO at de forventer PC-kontrakt (“expansion contract”) med 1 av de 3 i løpet av 2024. Dvs at de andre 2 ikke er på menyen i år…tregt. Referanse til Lenovo så signerer man en expansion contract på maskiner som kommer i salg fra og med ca ett år (antatt ca 3 år for kontrakt nr 5) etterpå, mens man søker å sikre forskuddsbetaling som forfaller ca når maskinene går i produksjon (overdragelse av teknologi). Så kan hver enkelt regne på når dette kan skje, og forstå at flåstete kommentarer fra ledelsen om at de tror det fortsatt er mulig å nå 500 i 2025, dessverre bidrar til å rive ned tilliten til ledelsens kommunikasjon, med unntak av fansen (de evige optimister og ditto evige forsvarere av ledelsen, blant annet fra type fruktjuice…appelsin eller annet…som løpende viser til telefonkommunikasjon med CFO etc, som sannhetsbevis, kommunikasjon som dessverre ikke deles åpent på forumet i særlig grad).

1 Like

Når er vi i mål… :thinking:

Jeg er enig i dine perspektiver hva gjelder emisjon. Han er langt på vei forpliktet til å si det han sier. Summa summarum får den enkelte gjøre seg sine betraktninger basert på vurdering av faktum(cash/mulig timeline på forfall fordringer/cashburn) og hvordan man ser det fremover i tid.

Dette med factoring er også noe jeg selv har tenkt på(gitt antatt forfallsstruktur og sterke kunder). CFO blir mindre og mindre tillitsvekkende, men jeg tenker at dette av ledelse og styret er naturlig å vurdere før en eventuell emisjon HVIS det drar ut med forfall(og påfølgende oppgjør av fordringer) og videre timeline. I forhold til kundene og «spacet» ELABS forholder seg til er det naturlig at de ønsker/må ha en god cashposisjon(Ref. lang tid for oppgjør fordringer). Samtidig er det også fort et krav fra kundene til en viss cashandel og «sunn balanse». Nå spekulerer jeg, men gitt at man er i «running business» med Lenovo og har innledende avtaler med tre andre PC-aktører kan det fort være at de eksterne krav til cash og «sunn balanse» er mindre enn på tidspunktet man gjorde forrige (vekst)emisjon. Selvsagt kun spekulasjon fra min side i og med at jeg ikke kjenner avtalene ELABS har, men ikke uvanlig at god nok cash og balanse er en slags «first hurdle» for innpass hos de store internasjonale aktørene.

Hvis det er tilfelle, hvorfor faller ikke xplora? Selger han kun i elabs? Gikk han ut av styret i de andre selskapene han eier?

Bare salget av NOD-aksjene resulterte i gevinst på ca 350m, antatt salgskurs rundt kr 150 og bokført kurs ca kr 25. Elabs-aksjene var bokført til kostpris ca kr 5. Så må man ikke glemme at det er mange aksjonærer i Passesta. Dette maset om at Passesta er konkurs, er bare visvas. Ikke noe annet. Men det gir tidenes kjøpsanledning.

Tror ikke man kan bokføre børsnoterte aksjer til innkjøpris i ett regnskap.

Da tror du helt feil

Om ikke de har økonomiske problemer, hvorfor ønsker de seg ut så fort tenker dere? Har jo en høy kostnad å gå ut på denne måten. Burde vært mulig å finne en større kjøper utenom børs?

1 Like

Vi vet heller ikke om det er et reelt salg, kan like godt være en terminhandel, altså en form for lånefinansiering.

Uansett hva dette skyldes(tvangssalg eller frivillig)så er det negativt. Elabs bør snarest levere nøytral cash flow. Og det spørs om de klarer.

1 Like

Når egenkapitalen i Passesta er ned fra 80m til 27m fra 2021-22 så skal det ikke så mye til å bli margincallet med 300m i gjeld…

1 Like

Mange snakker som om kassen er tom. Q1 23 til Q1 24 så har cash gått ned 54m. Med dagens cashburn har de nok cash til minst 6kvartal. Det er også nærliggende å tro at cashburn vil minke fremover. Emisjonspraten kan vi ta neste sommer.

2 Likes

I tillegg er det MNOK 69 i fordringer ved utgangen av Q1. Ingenting som tyder på at dette ikke blir gjort opp. Min antakelse er også at mesteparten ikke er forfalt som sådan og at det manglende oppgjør skyldes betingelser som Barcelona tidligere har vært inn på.

Noen som ser om det selges store blokker i dag også? Stor frykt nå. Ned over 10%.

Ned 43% siden Q1…
Børspause faktisk…