Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Siden dette dreier seg om launch (ikke shipping) allerede i 2024 (kan da senest være i forkant av CES i jan2025 hvor Lenovo normalt pøser ut launch-meldinger i des og jan), så vil jeg tro at dette dreier seg om en eller flere andre produktserier enn ThinkPad-serien (som dog “by far” er den største på business-siden). Slik sett kan man tro at dette er et begrenset antall enheter ift ThinkPad, på den annen side er det et svært positivt signal som viser at Lenovo nå faktisk går veldig bredt med Elabs. En bekreftelse som kanskje er det viktigste med denne meldingen. Foreløpig er det kun HPD om jeg forstår det rett.

3 Likes

Yes they have commercial agreements with other OEMs. Lets consider for example the Seamless sensor that is about to be launched with another OEM. Or that has been speculated based on some of the latest webcast Q&A’s.

Looking at the clearly more strict contents of these latest consumer+commercial segment announcements, it is also increasingly possible that these contracts are with a second OEM and not with Lenovo.

I justify this proposal by stating that we have seen increasingly more open announcements with Lenovo, even up to exact number of models (being 65 as of Q1). And number of upcoming laptops per deal with Lenovo previously announced etc. However these two latest announcements doesn’t fit in with that context where Elabs can be clearly more open with Lenovo - these newest announcements area clearly based on different culture with likely/possibly another OEM in play.

Please note that in all the 5 expansion contract stock market notices presented until last week (the latter on July 3 2023) there has been no mention of Lenovo nor of any amount of models included. The amount of models have only been referenced when SHIPPING and/or through the quarterly presentations. The term “expansion contract” has only been used when there has already been a contract for production with ELABS inside. The contracts with the other OEMs are - so far I assume - only rights to use the ELABS technology, no specific contracts to launch models. Until there is a specific contract on models, there is no commercial agreements allowing ELABS to invoice. Hence, I remain convinced that the agreement to launch with OEM #2 is still a future goodie to be announced - during 2024.

2 Likes

Da må kontrakt og launch med “Second OEM” ligge veldig nært om de skal rekke noe launch i 2024. Ellers er fort denne utsatt.

Ikke sikkert at det blir launch i 2024, det har ikke Laila sagt - hun har sagt at det kommer en kontrakt med OEM nr 2 i løpet av 2024. Launch kan være 2025, 2026…whatever.

Ah, okei. Da har jeg missforstått. Da er de jo i rute :slight_smile:

Nja. Hun sier vel ved q4 pres 20 min ut i presentasjonen at de forventer launch med en annen enn Lenovo ila 2024

1 Like

Laila har sagt at de forventer launch med ny OEM i år.

For øvrig er dagens melding om fornyelse av eksisterende modeller som forventet etter de også kom inn i consumer segmentet:

2 Likes

I came to same understanding after listening the Q/A sessions.

Ja, det har du rett i. Ifm siste kvartal ble dette ikke tatt opp i det hele tatt, verken bekreftet eller avkreftet, jeg antar at det var spm vedr dette i QA-listen men ikke nevnt. Når vi også kjenner til lite konsistent språkvalg, særlig muntlig, så velger jeg i min verden å være happy selv om det “bare” kommer en kontrakt i 2024. Om det gjøres en launch i H2 2024 så bør jo det være for modeller ut i markedet i H1-25 senest. Vi kan jo ha det samme som med Lenovo, hvor kontrakt og launch av 1 pilotmodell kom i samme runde. Så kom expansion contracts senere, etter at piloten var evaluert. Forøvrig understrekes det jo i Q1-24 rapporten at usikkerheten fortsatt er stor, og både CEO og CFO sier at det er “absolutely possible” med 500 i 2025. Jeg personlig tror at % sannsynlighet for at “absolutely possible” er 1-sifret. CEO understreker at det fortsatt er stor usikkerhet blant OEM’ene og at man derfor ikke kan guide noe som helst p.t. verken for '24 eller '25 for den saks skyld. For meg er det 2 store meldinger som vil være viktige i 2024 - den viktigste er vel launch med Seamless som SKAL ha launch og som SKAL meldes jf stor marketing-jippo. Der er jo kontrakten inngått. Den andre er kontrakt for kontret(e) modell(er) med OEM nr 2 hvor jeg vil se etter om dette dekker flere modeller, og om det faktisk er launch og spesielt shipping innen rimelig tid slik at det kan bli en reell impact for 2025 (herunder milestonepayment - som vel kun dukker opp med et større beløp dersom dette dekker et større antall enheter.

4 Likes

Det er avgjørende for Elliptic Labs å oppnå en positiv kontantstrøm for å eliminere behovet for emisjoner, som kan påvirke aksjekursen og selskapsverdien negativt.
Elliptic Labs genererer kontantstrøm gjennom ulike selskapsbegivenheter, inkludert mobillanseringer, up-front kontrakter i PC-segmentet, og kvartalsvis fakturering etter solgte enheter. Selskapet har så langt i år lansert 33 mobilmodeller, 11pcmodeller og inngått to nye PC-avtaler med milestone-betalinger. Det er forventet at milestone-betingelsene for PC-lanseringene fra 2023 snart vil være oppfylt, noe som vil gi ytterligere kontantstrøm fra kvartalsvis fakturering.
Kilder til inntekter

  1. Mobillanseringer og betaling etter solgte enheter
  • Selskapet har meldt lansering av 33 mobilmodeller så langt i år.
  • Betaling skjer basert på antall solgte enheter etter lanseringen.
  1. Up-front kontrakter innen PC-segmentet
  • Selskapet har inngått to nye avtaler med tilhørende milestone-betalinger.
  • Ved inngåelse av en up-front avtale, blir hele avtalen inntektsført umiddelbart.
  • Kun deler av den avtalte summen betales ved inngåelse av avtalen.
  • Resten av beløpet betales i perioder frem til lanseringen av PC-modellene.
  1. Fakturering etter oppfylt milestone-avtale
  • Når antall solgte enheter knyttet til en kontrakt oppfyller betingelsene i up-front avtalen, skjer fakturering kvartalsvis.
  • Videre betalinger er basert på antall solgte enheter etter at milestone-betingelsene er oppfylt.
  • Man kan begynne å forvente innbetalinger per solgt enhet fra PC-lanseringene som kom i 2023, da milestone snart forventes å være fylt opp.
5 Likes

Konklusjonen min er at de blir cashpositive i år.

2 Likes

Årsaken til at jeg tror at dette er mer enn en expansion av eksisterende modeller innen ThinkPad-serien er at jeg er ganske sikker på at kontrakt nr 5 er for launch i 2025. Nr 6 antagelig også d.s. men kan jo faktisk være Seamless siden få maskiner (ren spekulasjon). Når det da snakkes om launch i 2024-2025-2026 vil jeg tro - og håpe - at dette også gjelder flere modellserier innen business-segmentet. Kan selvsagt også dekke ThinkPad i 2026, så lenge vi ikke vet antall modeller denne meldingen dekker, blir det kun spekulasjon. Hadde det vært ganske mange, vil jeg tro at det hadde vært nevnt, jf forrige melding med fokus på dette.

Enig i CF-positive fra driften, iallefall når det er justert for endringer i working capital. Vi har jo sett antydninger til at milestone-kontrakter kommer med svært lange betalingsfrister, derav nesten 1 års omsetning i utestående. For 2024 vil nok milestone være hovedbolken for PC - gitt at vi får est 40-60mill her i 2024. Bokføring av PC milestone tror jeg ikke gjøres helt og fullt i det øyeblikket expansion contract signeres, men når SW overdras til kunden, dvs antagelig rundt produksjonsstart. Jf kontrakt nr 5 som ble signert i 2022 og som ennå ikke er lansert - her mener jeg at det ikke er bokført milestone-betalinger ennå, venter på disse i Q2 eller Q3. Vi får se…det er ut fra dette at jeg tror på 40+ milestone-bokføring i 2024.

Dersom de 2 store meldingen kommer, og kursen er på dette nivået så tror jeg at jeg kaster inn det jeg finner av kapital. Da kan jeg bare ikke skjønne hvorfor ikke dette skal gå til himmels på et eller annet tidspunkt :slight_smile:

1 Like

Det er mye snakk om om Elabs klarer målet om 500MNOK i 2025. Jeg tror ikke det er realistisk, men det trenger ikke selskapet heller, for at dette skal bli en bra investering på dagens kursnivå.

For å vise en sammenstilling av kursmål for Elliptic Labs basert på de oppgitte forutsetningene og forenklinger, kan vi følge disse stegene:

  1. Beregne EBITDA :
  • Omsetning i 2025: 500 MNOK
  • EBITDA-margin: 60%
  • EBITDA = Omsetning * EBITDA-margin = 500 MNOK * 0.60 = 300 MNOK
  1. Beregne EBIT :
  • Ubetydelige avskrivninger og nedskrivninger gjør at EBITDA ≈ EBIT.
  • EBIT = 300 MNOK
  1. Beregne skatt :
  • Skatteprosent: 22%
  • Skatt = EBIT * Skatteprosent = 300 MNOK * 0.22 = 66 MNOK
  1. Beregne nettoresultat :
  • Nettoresultat = EBIT - Skatt = 300 MNOK - 66 MNOK = 234 MNOK
  1. Beregne EPS (Earnings Per Share) :
  • Antall aksjer: 105 000 000
  • EPS = Nettoresultat / Antall aksjer = 234 MNOK / 105 000 000 = 2,23 NOK per aksje
  1. Beregne kursmål :
  • PE (Price-to-Earnings) ratio: 30
  • Kursmål = EPS * PE = 2,23 NOK * 30 = 66,9 NOK

Sammenstilling av kursmål for Elliptic Labs

Basert på forutsetningene:

  • Omsetning (2025) : 500 MNOK
  • EBITDA-margin : 60%
  • EBIT : 300 MNOK
  • Skatt : 66 MNOK
  • Nettoresultat : 234 MNOK
  • Antall aksjer : 105 000 000
  • EPS : 2,23 NOK
  • PE-ratio : 30
  • Kursmål : 66,9 NOK per aksje

Dette kursmålet gir en indikasjon på hva aksjekursen for Elliptic Labs kan være i 2025 gitt de oppgitte forutsetningene. Det vil si en 6xdagens kurs.

9 Likes

For å bruke PE 30 så må det vel være utsikter til substansiell vekst fra 500 mill. Akkurat nå sliter markedet med i det hele tatt å tro på 500-målet. Tror nok ikke slike multipler gjør seg gjeldende med det første, men det er gøy å drømme om bedre tider!:star_struck:

The overall PC TAM is between 100-300mil€. After reaching revenue of 42mil€ (500m nok), there is still room to grow to 2-5x in size depending on the market penetration and standardization.

Therefore, we could see high growth after reaching the communicated ambition of 500m nok and it can be stated that p/e 30x is possible, but would require high double-digit growth for the foreseeable future.

Furthermore it is expected that bond yields will be lower than today, which would boost the allowed multiples of high growth companies to some extent.

3 Likes

På kort sikt nå så håper jeg bare aksjen går opp litt mer sånn at den ikke knuses av et begredelig Q2.

Kommer q2 til å bli så begredelig, da?

1 Like