Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Er nok mange grunner for at ledelsen i Lenovo besøker en leverandør som de har ett tett sammarbeid med. Skal innrømme at salg ikke er en grunn jeg har ofret veldig mange tanker… frem til nå.
Tror det er litt søkt, men vi kan vel ikke utelukke noe… og rart med utsettelse av kvartalpresentasjonen.
Men ett bud nå, vil vel ikke belyse potensiale til Elsbs?

For å kaste meg litt inn i spekulasjonene… hvilken kurs hadde dere vært fornøyd å selge på?

Jeg tenker for min del er alt under 50,- nedtur. Kan heller ikke se ett slikt bud skulle komme på dette tidspunktet.

Hva tenker dere?

Laila på LinkedIn

Ps ut fra hvordan Laila ordla seg i intervjuer og på CMD har jeg ikke tro på noe annet enn at de fortsetter med bredt samarbeid med flere OEMs. At noen sjefer kom til NO for å kaste glans og sikkert hadde div møter skal bety at det er oppkjøp på gang er spekulasjon og lite annet. I mine øyne.

2 Likes

Det er så klart kun spekulasjon. Samtidig er selskapet notert på OSE og priset til en “kommafeil” for en større OEM. Så man må nesten ta stilling til “risikoen” som er at noen forsøker seg gitt det den lille menigheten her følger med på og ser. Selv vår konservative finske venn tenker de tankene. M&A pleier uansett å ta tid, så dette er ikke et forsøk på å generere FOMO.

Det er vel ikke akkurat helt normalt at de kommer med ett bud på kammerset uten at det skal børsmeldes? Det har jeg lite. Tro på. Ett lite bud skulle ha blitt vurdert av styret og aksjonærene.

Som gjentatt ovenfor, slike prosesser tar (lang) tid, og aksjonærene vil ikke kunne ta stilling til noe før prosessen er “ferdig” og etter involvering av alt fra styret til advokater og overbetalte sleiker fra corporate-hus.

3 Likes

Sett i ettertid så lurer jeg egentlig på hvorfor CEO nevnte at Lenovo-ledelsen hadde flydd inn fra Japan når de ikke hadde noen rolle i CMD. Det var ingen bilder med Lenovo-ledelsen publisert, de var heller ikke tilstede under CMD.

Men hvis jeg skal spekulere litt selv/lese mellom linjene, så ble vi fortalt om lenovo-ledelsens tilstedeværelse av tre grunner:

  1. Signalisering av fremtidige avtaler. Ja, CEO kunne sagt dette selv uten å fortelle om at Lenovo-ledelsen skulle komme, men jeg tolker det som en dobbel understreking av at det kommer.

  2. Være åpne om det de kan være åpne om.

  3. Kaster et bein til oss investorer eller forsøk på å få oss tryggere på aksjeposisjonen vår

8 Likes

Jeg kan tenke meg at selge på 18. Men der beror litt på hva som fremkommer på Q3 og eventuelle børsmeldinger.

vanskelig å si kurs, kommer an på antall aksjer i selskapet på den tiden. Men tenker når vi passerer Mcap på ca 15mrd. så begynner jeg nok å tenke på salg. Husk vi kommer fint over 1 mrd. i omsetning med hjelp av KUN Lenovo.

1 Like

Hvorfor skal Lenovo betale over 1 mrd for software fra Elabs hvis de kan kjøpe selskapet for noen ganger dette?

“Når vi passerer 15 mrd”. Voks opp.

Om de får kontrakter med 2-3 andre laptop oem så gir det fort 1-1,5 milliard årlig. 50% abitda.

Ikke umulig med en salgs sum på 15 milliarder da.

1 Like

Det drøyer så voldsomt nå med de andre OEM-ene, så skjønner at kursen er der den er pt.

4 Likes

Det er ikke gitt at det blir noen deal med de øvrige bortsett fra den ene som CEO har gjentatt flere ganger siste året at vil komme. I den grad det blir dealer, er det heller ikke gitt at det blir stort volum. Ei heller er det gitt at evt volum av betydning kommer før etter 2-3-4 år – se på Lenovo! Første lansering avtalt for snart 3 år siden, og kun 30 PCer er lansert. For de øvrige har det allerede tatt enda lengre tid enn Lenovo hva gjelder tid fra “enterprise agreement” til første PC-deal. Så derfor - “money talks” - det er også verd å merke seg at SB1 ikke har kommet med en eneste kommentar til Elabs til tross for at PK avsatte flere timer til deltakelse på cmd hvor han ganske sikkert også hadde samtaler med CEO og andre relevante personer fra Elabs. Dette er et tankekors. Null entusiasme eller endringer i caset fra deres side. PK er ikke dum. Han har hatt rett langt oftere enn Laila hva gjelder fremtidig omsetning.

2 Likes

Hva salgs pris er du regner for å ko.me til 1-1.5mrd? De 4 største (eks apple) solg ca 170m enhet (laptop,stasjoner etc) i 23.

2024 blitt bedre, men 100% implementering blant toppen virker veldig optimistisk
https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/01-10-2024-gartner-says-worldwide-pc-shipments-increased-zero-point-three-percent-in-fourth-quarter-of-2023-but-declined-fourteen-point-eight-percent-for-the-year

Ja, det gir grunn til ettertanke at PK ikke har kommet ut med noe oppdatert analyse. Men det skyldes kanskje at han ikke har fått ny info som fordrer en endring i det han tidligere har sagt. Eller så vil han vente til oktober er over (for da skal det komme visstnok noen nyheter/lanseringer fra Lenovo).

Personlig synes jeg det er smart å ikke komme med noe når man vet man mangler den nødvendige innsikten.

Vedkommende venter vel med å «oppdatere» til etter neste Q-rapport som alle andre analytikere. De jukker ikke på tallene uten noe mer konkret enn den svært positive mottakelsen (selv om de kanskje burde når det gjelder vekstcase), noe som uansett vil bli omtalt når oppdatering skjer.

1 Like

Det er ingenting som biter på.

Har aldri trodd at Eliptic ville bli kjøpt opp. Men når Laila sier at det ikke er utenkelig i det hele tatt, bør eg kanskje endre oppfatning av sannsynligheten for oppkjøp. Synes fremtiden ser lys ut og har fortsatt tro på at de andre pc-leverandørene kommer etter i 2025.

1.5 milliarder er en avrundnings feil for Lenovo, Google …kan indikere at hun synes 1.5 milliarder er veldig billig å selge Elliptic for.

Er bare én annen analytiker som følger; (Olivier fra Carnegie) de som var vertskap for CMD-en, og han kom med en oppdatering (delt i forumet, står lenger opp). Siden de var vertskap så var det vel bare å forvente. De er vel heller ikke gratis vertskap, så kanskje var det å forvente med en oppdatering fra dem da.

Noen har nevnt at Dnb står listet på elabs’ hjemmeside, men det er utdatert info de ikke har fjernet selv om den er veldig gammel nå.

Laila er jo selger da😅 Skulle tatt seg ut om hun hadde sagt nei der. Og seff skal hun da som selger ha høyere enn markedsprisen er nå.