Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Q1 ja

2 Likes

Noen som vet hvor mange POC selskapet har ? Og i hvilke veritkal?

Jeg evt de har i topp 5 laptop pluss ett par andre på topp ti.

Mobiler?

Tv har de jo en eller to.

IoT har de ting på gang… ikea ble faktisk nevnt. De samarbeider med Sonos…

1 Like

Laptop:
08.09.20: PoC med Topp 3
16.09.20: PoC med Large Asian
10.11.20: PoC med Topp 3 (ikke samme som over)
25.11.20: PoC med Topp 3 (andre PoC med samme Topp3-kunde)
08.03.21: PoC med Topp 5
18.05.21: PoC med Topp3 (tredje PoC med samme Topp3-kunde)
10.06.21: PoC med Leading Taiwanese ODM
13.07.21: Enterprise Software License Contract med Topp3
01.11.21: PoC med Topp3

Laila har også sagt at de jobber med alle innenfor Topp5, uten at hun har bekreftet noen navn.

I tillegg må selvsagt nevnes avtaler det siste året med Qualcomm, Cirrus Logic (stor leverandør til Apple) og nå sist Intel. Vi har vel også hørt Laila snakke om samarbeid med bl.a. AMD og Microsoft.

IoT:
16.11.20: First License contract, Large Smart Appliance OEM i Asia (smart kjøleskap)
22.06.21: License Contract med Bosch-selskap

Det er ikke sagt noe om samarbeid med Sonos, men @Babbai har funnet mange patenter som siterer Elabs sine patenter, så et samarbeid er ikke utenkelig. IKEA er nevnt av Laila.

Smart-TV:
11.06.21: PoC med Leading Global Smart TV Manufacturer
18.10.21: PoC med Top Global Smart TV Manufacturer (ikke samme som over)

Smartphone:
Her har de nå en «significant enterprise agreement» med Xiaomi, i tillegg til Honor, BlackShark og en ny kunde som skrev kontrakt for hele 7 modeller nå i desember.

13 Likes

Flott oppsummering, takk for jobben du har lagt i denne.

2 Likes

MEGET godt og kort oppsummert. Tusen takk!

3 Likes

Det er mye i pipelinen! Og det stemmer som du påpeker; Det er ingen samarbeid mellom Elabs og Sonos (ikke som er offentliggjort i hvert fall). Men et eller flere av patentene til Elabs har vært i cited patents for flere Sonos-patenter. Vi har altså en link. I tillegg har Laila name dropped “IKEA” en gang - og IKEA jobber nett med Sonos. Prøv bare å Google “Ikea Sonos” så ser du/dere mange ulike høyttalere. IKEA har jo en typisk “grønn og bærekraftig” profil der Elabs sine supply chain-fordeler og det at presence detection vil kunne spare strøm på TVer, høyttalere, kjøleskap med skjerm, lamper etc. garantert vil være noe man kan selge inn til folk på HQ hos IKEA og deres underleverandører.

4 Likes

Capaz: En dobling da, omtrent, siden du mente at denne burde man begynne å kjøpe (jan-feb i år). Well done!

3 Likes

Herlig. Takk.det viser ett ganske ekstremt potensiale i laptop… hvor topp 5 eier hele markedet utenom Apple… den siste mobil avtalen kom altså uten at vi visste om noen POC? Bare det å få offentliggjort hvem disse er kan virke kursfrenmende. Samsung hadde vært en våt drøm.

2 Likes

Det stemmer, men jeg synes faktisk risk/reward aldri har vært bedre enn nå.

Avtalen med Top3 innenfor laptop gjør omsetningsmålene langt mer realistiske og derisker caset noe voldsomt, synes jeg.

Når de i tillegg formaliserer avtalen med Intel og vi venter på laptop-launch med en stor kunde som sier de vil ha Elabs-tekonologi i alle enheter, så føler jeg meg veldig trygg på denne investeringen.

Alt annet er bare bonus i mine øyne, og jeg gleder meg til fortsettelsen! :star_struck:

EDIT: Jeg har ikke vært inne her hele året, og takk til @stone som maste meg inn igjen nå i desember :wink:

@fartin: Laila har sagt at de nå nærmest har sluttet å kjøre PoC i smartphone, da de har så god erfaring med ulike aktører. Så de går rett på lisenskontrakt :ok_hand::ok_hand:

4 Likes

Wow… ja det var jeg ikke klar over… så ekstremt mye Bull som skjer her…

3 Likes

Altså; du mener at guiding nå er innenfor rekkevidde?
Eller, mener du at guiding fra selskapet faktisk kan bli økt i 2022?

Hvilke kursmål har du for 2022?

2 Likes

Jeg tar all ære om det går bra, men null ansvar om det går dårlig :wink:

3 Likes

Jeg mener at en omsetning på 500mill i 2023 definitivt er innenfor rekkevidde. Jeg tror ikke de kommer til å endre guidingen for 2023, men jeg tror samtidig 500mill bare er et skritt på veien for dette selskapet, det er definitivt ikke et maksmål for omsetning. Det er mye å gå på i mange vertikaler!

Laila har sagt at Topp3-kunden vil ha Elabs-teknologien inn i alle sine laptoper innen 2023, noe som da alene vil gi minst 500mill i inntekter alene, dersom vi forutsetter 10kr per laptop som jeg vil si er nøkternt (minst 50mill enheter, Lenovo har 80mill+).

I tillegg har vi de 4 andre på Topp5 på laptop, vi har to potensielle smart-tv kunder, flere potensielle IoT- og automotive-kunder og stadig flere smartphone-kunder.

Kursmål synes jeg er veldig vanskelig fordi kursen er liksom ikke bare regn matematikk, men også mye psykologi++

Men jeg tror at dersom analytikere og større investorer begynner å tro på Elabs sin guiding, og Q4 blir så bra som vi antar, så kan vi fort se 50kr før påske. :man_shrugging::pray::sweat_smile:

6 Likes

I tillegg har de jo også hatt samarbeid med Texas Instruments i lang tid, de er også enormt store - så det blir spennende å se hva dette bringer etter hvert!
Maxim samarbeid bidrar også både til bakdør inn i laptop og videre inn i IOT - la vel ut demo video på smart høyttaler.
Cadence er jo også ett stort navn, uten å ha sjekket nærmere rundt det samarbeidet enda…
Syntian som de samarbeider med ifm Bosch sin Spexor kan jo også bidra videre innen IOT, men må sjekke litt nærmere her også ved anledning…

Edit: og Laila har jo såvidt nevnt Siemens, kanskje de kommer inn via datter/søster(?) Bosch?

2 Likes

Dette er vel det beste signalet jeg vet også på at de vil nå guiding, sa vel på Q2 noe sånt som “all models with one or some models with several”. Og det etter de hadde forklart at nåværende kunde ville gå bredt ut og til og med ta det inn i andre produkter.

Så det er jo mye utenom som gjør at jeg tror de vil overgå guiding!

2 Likes

To betraktninger/spørsmål:

Kursmålet til Spb1 Markets, NOK 35, er for konservativt
(Lang historie kort; Spb1 legger til grunn inntekter i 2024 på kun 415 mnok og margin på 40%, kun basert på 1 sensor per laptop og 1 sensor per mobil. Ingen inntekter fra IoT etc).
Se spesielt side 14 i presentasjonen: EBITDA marginen i Kongsli sin analyse vil måtte øke betraktelig når han legger til grunn at selskapet vil nå sine omsetningsmål i 2023. Da er selv 50%, som selskapet legger til grunn, for konservativt.
Her er det med andre ord rom for betydelig økning i kursmål, når analytikeren finner ut at ELABS faktisk ligger an til å nå sin guidance for 2023. Det vil ta litt tid før analytikeren er villig til å gjøre den justeringen, men det kan sannsynligvis gjøres i etterkant av Q4 rapporteringen (10/3 2022). Litt avhengig av hvilke kontrakter selskapet melder innen den tid.

Mulighet for positive Profit Warning ila 2022?
En kontrakt med en Top 3 aktør i laptop markedet (50 millioner enheter x NOK 10) kan alene gi 500 mnok i inntekter for selskapet i 2023 (selv med lengre ‘lead-time’, 12-18 mnd, innen laptop markedet).
Da må vi forvente at selskapet øker sin guiding i løpet av 2022.
Dette kan først skje etter at lisensieringsavtaler er endelig avtalt (volum avklart, lisensinntekter per enhet avklart).
Sannsynligheten for at selskapet øker sin guiding for 2023 har økt.

3 Likes

Helt enig med deg angående analysen til Kongslie, den er veldig forsiktig. Hvis selskapet leverer som de har sagt (og de har jo faktisk signert kontrakt med Lenovo/HP/Dell), så må Kongslie skru opp kursmålet betraktelig.

Og det morsomme er jo at han sier at dersom de når 500mill i omsetning i 2023, så er EBITDA-margin på 50% for lavt! Og så har han selv lagt inn 40% :sweat_smile: (Selskapet har sagt minst 50%)

Så først må han justere opp inntektene for 2023 betraktelig, og så må han i tillegg justere opp EBITDA-marginen til f.eks 60%. Det viser for meg at vi fortsatt er priset veldig lavt og at kursmålet må økes betydelig innen påske, gitt at vi har fått laptop-launch med kanskje litt mer info om veien videre og et rekordsterkt Q4 som vi har lov å forvente nå. :ok_hand:

Når det gjelder endring av guiding, så tror jeg ikke det kommer før en gang i løpet av 2023, med mindre de slår ballen ut av parken med en eller annen giga-avtale, eller signerer et flertall av de andre Topp5-kundene. Det er på ingen måte urealistisk, men for meg foreløpig bare en bonus. Caset er mer enn positivt nok, selv om vi alltids kan drømme om masse mer! :innocent::money_mouth_face::sweat_smile:

Minner om sitat fra årsrapporten for 2020 som kom ut i vår:

«We strengthened cooperation with our largest customer Xiaomi, signed several software license agreements and entered into Proof of Concept agreements with a handful of laptop customers for presence detection by ultrasound and our AI Virtual Smart Sensor Platform. A positive outcome of this will change our financial performance significantly in 2021 and onwards.»

2 Likes

Takk. Gode vurderinger.

Det er en ting til Spb1 Markets må oppdatere: i dagens kursmål har de lagt til grunn en EV/EBIT multippel på 25x, mens median for Nordic SaaS selskaper er på 30.

Gitt svært høy vekst fra 2022 (100%+ YoY) og høy margin (EBIT > 50% fra 2023). DA er ikke ELABS et vanlig “Rule of 40” SaaS selskap lenger… Høyere vekst. Høyere margin. Da må også høyere multipler måtte finne sin vei inn i analysene.

3 Likes

Problemet her er jo at selskapet på 2,8 mrd NOK allerede er ganske stivt priset!
Bruker her Spb1 Markets sine tall.

P/S (2022): 81x
EBITDA (2022): 275x

Sektor-rotasjon (bort fra vekst), lurvete makro (rentebane), forsinkelser på utrulling, lavere lisensinntekt eller lavere volum: ALLE disse få sterke utslag når ELABS har priset inn ‘rak vei til 500 million i omsetning i q3-23’

Men syns du det er høyt priset om de faktisk når 500M og >50% ebitdamargin?

Spørsmålet om selskapet er priset stivt i dag beror jo på hvorvidt de får suksess eller ikke.
Alle de tingene du nevner får jo åpenbart konsekvenser for prisingen, men det er jo for sent å kjøpe om og når de oppnår det? Risk reward er vel helt kurant her?

Om man ikke tror på at de oppnår guidingen så er jo 2.8MRD spinnvilt høyt ja…

3 Likes