Har sett litt på børsmeldingen med Maxim Integrated
https://newsweb.oslobors.no/message/538618
Der står det at de har kjørt AI SW mot en spesifikk forsterker “certified the operation of its AI Virtual Smart Sensor Platform with the MAX98396 smart audio amplifier”.
Når jeg ser på databladet for denne står det "The MAX98396 is a high-efficiency, mono Class-DG speaker amplifier with industry-leading quiescent power featuring I/V sense, brownout-prevention engine (BPE), and dynamic-headroom tracking (DHT). The IC enables ultrasound applications by providing support for sample rates up to 192kHz, a higher passband (for fs > 50kHz), and a bypass path for the ultrasound signals through the amplifier so it is not attenuated by the audio processing.
I databladet er denne forsterkeren oppgitt til å kunne brukes i en rekke applikasjoner
• Mobile Speakers • Smart Speakers • Smart IoT • Tablets • Notebook Computers • Soundbars
Er det noen som har tips til hvordan finne ut i hvilket utstyr Maxim har levert denne forsterkeren? Siden de nevnte på Q3 rapport at de hadde inntekter fra flere vertikaler, så lurte jeg på om det kan være ifm denne forsterkeren…?
Men, tolker det til at selv om ELABS sin AI sensor er en SW løsning, så stiller de en del krav til HW, da forsterkere, høyttalere og mikrofoner må kunne støtte frekvensene de benytter (men de har vel selv sagt de kan bruke “standard høyttaler og mikrofon”?). Denne forsterkeren støtter altså opptil 192 kHz… De har flere ganger snakket om at de bruker frekvenser som mennesker ikke kan høre, men kan det være de opererer i frekvenser som hunder hører - eller kanskje flaggermus?
Og det er litt interessant angående flaggermus, for jeg visste jo at mennesker kan høre opptil ~20 kHz, og at hunder kan høre opptil 40-60 kHz, men når jeg sjekket flaggermus står det at disse kan bruke opptil 130 kHz for ekkolokalisering.
Her har nok ELABS hentet en del inspirasjon