Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Jeg vil si tja… Stivt priset ift Q3. Men ikke ift hvilke kunder de handler med og volumene de representerer samt bransjen. Får man gjennombrudd på ett felt er det enorme volumer.

Det er en del selskaper priset til dette uten inntekter og uten særlig kontrakter…

Så jeg vet ikke… Newsflow er også viktig. 2021 har gitt godt nytt hver måned. Tror man det fortsetter eller blir det tørkeperiode?

Hele fundamentet i en Elabs-investering står og faller på om man tror på gjennombruddet som selskapet selv guider.

Hvis man tror at selskapet skal få innpass i laptop-markedet, øke antall IoT-kunder, få nye Smart-TV-kunder, og samtidig øke inntektene fra smartphone, så er dagens prising på ingen måte høy.

Men man kan ikke basere seg på 2021-tallene.

Hvis selskapet klarer en EBITDA på 250mill og kursen fortsatt er 30kr i 2023, så handler man aksjen til en P/E på 12. Det er ekstremt lavt sammenlignet med peers og spesielt med tanke på vekstpotensialet i selskapet. Så at selskapet priser inn en omsetning på 500mill i 2023 er jeg overhodet ikke enig i, tvert imot.

Tror man derimot ikke at selskapet klarer å få innpass i laptop-markedet (merk: de har signert med Topp3-kunde), så kan man argumentere for at selskapet er dyrt. Altså at man baserer hele sin investering på at de kun skal få smartphone-inntekter på dagens nivå.

Mange vekstselskaper er priset høyt på luftige forventninger og inntekter langt frem i tid. Jeg tror mange investorer fort tenker det samme om Elabs, men faktum er at etter at de signerte med «Lenovo» (eller HP/Dell) og er i rute mot masseproduksjon med en kunde som vil ha dette i hele sitt laptop-sortiment (og etter hvert flere av sine vertikaler), så er disse inntektene utrolig mye mer oppnåelige enn man kanskje kan få inntrykk av ved å lese selskapets Q-rapporter fra 2021.

1 Like

Lenovo confirmed?

Nei, derfor jeg skrev «Lenovo». Bekreftet Topp3 laptop-OEM.

Ok ok. Hvor kommer lenovo linken fra? Ren gjetning, eller noe leaks?

Vi har noen hint:

Selskapet har signert en enterprise-avtale med Elabs og sagt at de ønsker/vurderer å ta teknologien inn i andre produkter. Ifølge en annen bruker (husker ikke nå hvem), så har hverken HP eller Dell så mange andre produkter hvor Elabs sin teknologi kan brukes. Mens Lenovo visstnok har en større bredde av produkter hvor Elabs kan benyttes.

I tillegg har jo de fleste dealene Elabs har gjort til nå vært gjort med kinesiske selskaper, så de har nok fått et fotfeste i det kinesiske markedet.

Og så har CEO fulgt og likt diverse poster fra Lenovo på Twitter, som ble bemerket av noen aksjonærer, og så var plutselig «likes»ene slettet. Kan selvfølgelig være nada.

4 Likes

Det skiller ikke så masse mellom topp 3. Men som nevnt. De er mer inne i asia enn hos hp og dell. Dessuten lyste jo elabs ut en stilling der erfaring med Lenovo og Huawei var ett pluss…

Men det blir spekulasjoner. Men det er en stor sjanse for at vi finner dette ut 5-7 januar på årets store tech messe i Vegas. Men det får bare komme det som kommer. Topp 3 er fantastisk. At alle de andre POC skal faile er vel lite trolig siden ingen har sagt nei enda…

1 Like

Fint med mer aktivitet på tråden igjen !

Selv om @anon50125742 ikke har fått med seg hele reisen, så gjorde han en større analyse for ett år siden som hjalp meg (som da var helt fersk i gamet) å føle meg sikrere på caset. Anbefaler alle å lese gjennom denne.

Som nevnt der har selskapet vært verdsatt til 2,4 milliarder på emisjon før notering til og med… og med marginene de opererer med og alt som etter hvert er på plass innen laptop, så vil jeg ikke si de er dyrt priset lenger … selv om laptop har tatt litt lenger tid enn jeg forventet i starten av året :wink:

1 Like

Hørte igjennom Q3 en gang til. Legger også merke til at Laila aldri lover for mye.

Det er så mye fremtidssnakk og positivitet i Elabs hvor de faktisk gir oss masse gull info.

• de har aldri fått ett nei på en POC der en kunde har gått tilbake til hardware.

• agressive demand fra kunder mot Intel amd etter elabs tech. Det var vel dette som førte til at intel har innført elabs i alle brikker! Det der er så grensesprengende at det nesten ikke er til å tro.

• trenger ikke POC i mobil lenger! Rett i produksjon. De landet altså en stor asiatisk levrandør som signerte 7 mobiler rett opp!!

• Laila sier rett ut: more to come in the laptop space! Dvs at vi kan forvente flere kunder i laptop området ganske snarlig og jeg tipper vi får en kunde eller to det neste kvartalet. Hun sier også at den første avtalen har ført til intensitet i de andre POC. Og at den første avtalen ønsker de å sette inn elabs broadly i alle modeller og etterhvert andre enheter.

Her ligger det til rette for ett kanon år.

6 Likes

Ingen tvil om at dette ER og BLIR veldig bra!

Ref. Intel og «innført»; jeg tolker seg slik at Elabs blir «tilgjengeliggjort» på prosessorene, ikke automatisk integrert som en standard? Det gjør det uansett mye enklere, men greit å skille på de to begrepene. Om ikke jeg har misforstått da …?

4 Likes

Greit å skille de to @steve1, enig i det :ok_hand:

Samtidig så er det veldig oppløftende at Intel nå tilgjengeliggjør teknologien på denne måten, og Laila har jo både snakket og skrevet om at giganter som Intel og Microsoft pusher Elabs-tech mot kundene/laptop-produsentene. Det er vel også en grunn til at de ikke trenger ansette så mange selgere, når Intel og Microsoft tar seg av den jobben :laughing::sweat_smile:

Jeg er overbevist om at vi vil få flere laptop-nyheter i løpet av det neste halvåret.:+1:

1 Like

Jepp, misforstå meg rett; Intel-nyheten var en enorm milepæl!

1 Like

Finnes det en bra write-up å begynne med for å bli kjent med selskapet? :blush:

Bare lese gjennom tråden kanskje :sweat_smile: Må nok gjøre det…

Jeg ville i alle fall lest de siste kvartalspresentasjonene da de gir en grei oppsummering.

Ja de får jo ikke monopol i Intel brikker fra i år. Kunden må faktisk ønske dette ift suksess eller ikke i POC. Men da er det bare å bestille Intel brikkene uansett hvilken de velger. Tidligere må den aktuelle mobil aktøren og pc aktøren bestille en aktuell brikke som er elabs kompatibel for å få inner beauty. Men nå kan de bare bestille det de vanligvis ville ha gjort. Det gjør jo jobben betraktelig enklere.

Laila har nevnt at intel er tøffe forhandlere. Så det kan hende de tar en cut for å pushe elabs. Men det er kanskje bare en fordel. Uvisst forresten.

1 Like
2 Likes

Har sett litt på børsmeldingen med Maxim Integrated
https://newsweb.oslobors.no/message/538618

Der står det at de har kjørt AI SW mot en spesifikk forsterker “certified the operation of its AI Virtual Smart Sensor Platform with the MAX98396 smart audio amplifier”.

Når jeg ser på databladet for denne står det "The MAX98396 is a high-efficiency, mono Class-DG speaker amplifier with industry-leading quiescent power featuring I/V sense, brownout-prevention engine (BPE), and dynamic-headroom tracking (DHT). The IC enables ultrasound applications by providing support for sample rates up to 192kHz, a higher passband (for fs > 50kHz), and a bypass path for the ultrasound signals through the amplifier so it is not attenuated by the audio processing.

I databladet er denne forsterkeren oppgitt til å kunne brukes i en rekke applikasjoner
• Mobile Speakers • Smart Speakers • Smart IoT • Tablets • Notebook Computers • Soundbars

Er det noen som har tips til hvordan finne ut i hvilket utstyr Maxim har levert denne forsterkeren? Siden de nevnte på Q3 rapport at de hadde inntekter fra flere vertikaler, så lurte jeg på om det kan være ifm denne forsterkeren…?

Men, tolker det til at selv om ELABS sin AI sensor er en SW løsning, så stiller de en del krav til HW, da forsterkere, høyttalere og mikrofoner må kunne støtte frekvensene de benytter (men de har vel selv sagt de kan bruke “standard høyttaler og mikrofon”?). Denne forsterkeren støtter altså opptil 192 kHz… De har flere ganger snakket om at de bruker frekvenser som mennesker ikke kan høre, men kan det være de opererer i frekvenser som hunder hører - eller kanskje flaggermus?

Og det er litt interessant angående flaggermus, for jeg visste jo at mennesker kan høre opptil ~20 kHz, og at hunder kan høre opptil 40-60 kHz, men når jeg sjekket flaggermus står det at disse kan bruke opptil 130 kHz for ekkolokalisering.

Her har nok ELABS hentet en del inspirasjon :wink:

4 Likes

Shit. Jo mer jeg funderer på elabs jo mer ser jeg at vi er tidlig ute i ett selskap med disruptiv teknologi.

Holmøy og Laila never at Q4 ikke var rett timeing for hovedlisten. Er det fordi de vet at laptop lanseres i q1?

Hva med more to come innenfor laptop?

Hun lover jo news. Intel avtalen kom o desember og det var kanskje det de ventet på. Skjønner Oslo børs at de har ett selskap som Intel ønsker å promotere i alle sine brikker til pc markedet? Så er spørsmålet:

Om du driver ett multi milliard selskap og alikevel skal kjøpe hos Intel og du får valget mellom å inkludere en sensor du må skru inn i pc senere eller aktivere den som software. Hva i pokker velger du tro??? Til halve prisen!! Holy shit. Bare idioter velger vel hardware neste året …

2 Likes

Ang. «riktig timing», så la jeg merke til at i Q4-20-webcasten ble det nevnt av tidligere CFO at de ikke forventet inntekter fra laptop i første halvår 2021, men at det kunne bli aktuelt fra andre halvår 2021.

Det sier meg at de egentlig forventet laptop-launch i mot slutten av 2021. Dette var nok også grunnen til at de ønsket notering i Q4-21.

Så blir det da min spekulasjon at av uvisse årsaker så har laptop-launch blitt flyttet til Q1-22 og da flytter de bare noteringen etter, siden de sannsynligvis ser på introduksjonen til laptop-markedet som et såpass viktig steg for selskapet. Og at vi da kan ha en berettiget forventning om laptop-inntekter i første halvdel av 2022.

Jeg tror vi går noen spennende dager/uker i møte i det nye året. :star_struck::ok_hand:

5 Likes

Lenovo selger ihvertfall telefoner. Har aldri hørt om hp og dell telefoner… Siden det ble sagt at oem kunden vil implementere i andre ting enn laptop også.