Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Fantastisk

6 Likes

Shareville og Hegnar forum koker ganske bra. Det er en gryende optimisme og nesten ekstatiske aksjonærer. Elabs er sprekkferdig. Så vanvittig mye news som ikke har gitt uttelling? Gleder meg til uka som kommer… blir vanvittig spennende.

4 Likes

Da fikk jeg omsider fill på mine første Elabs aksjer :smiley:

6 Likes

Velkommen og lykke til! Satser på ett fantastisk år

1 Like

Det er en del teorier nå som peker mot Lenovo som topp 3 PC OEM kunden, men jeg har tidligere vært innom en teori om at det kan være HP/Dell siden det er noe mer typisk amerikansk å gå så bredt ut.

Angående HP, i et datablad (datert desember 2021) for en HP all-in-one PC fant jeg noe litt interessant, “An advanced proximity sensor detects your presence and triggers the camera and Windows Hello to confirm your identity and unlock your PC.”

Ville de kallt det en “advanced proximity sensor” om det var vanlig IR sensor? Kan jo være, bare for å få det til å virke enda med fancy…

I laptop datablad (datert oktober 2021) for HP Elite Dragonfly Max finner jeg også at det er nevnt “Make powerful connections. Featuring AI-driven audio software, four wide range microphones” og “It even sends a proximity alert if it’s left behind”.

Når jeg søker opp HP Precense står det også under webcams “AI enhanced software so you can be seen like you’re in the room”! En av de nye funksjonene som kunder har etterspurt?
Det virker riktignok å være bilde teknologi fra kamera også “To use AI enhanced software, install the HP Webcam Control Center software to enable AI framing. HP Webcam Control Center requires Windows 10 or higher.”, men never know…?

Fant forøvrig en egen side for HP Precense Aware…

https://support.hp.com/id-en/document/c06704564

Ut fra Note i følgende bilde ser det dessverre ut til å være IR sensor, da det avhenger av posisjon på skjerm/lid… får grave noe mer!

5 Likes

Dette ser da veldig lovende ut… Ah… kan se ut som IR ja.

Dette er nok mest sannsynligvis en fysisk ultralydsensor, med HP presence aware.
Tror ikke det er IR ettersom det fungerer med lukket laptop og den har bred Field of view.
Ser du allerede redigerte!

Det er vel mest sannsynlig en Time-of-Flight sensor som Laila har nevnt er det som er mest standard i bransjen.

Ikke rart de ønsker Elabs, når de må ha sånne forbehold på teknologien sin for at det skal fungere idag :wink:

Jeg tror nok fortsatt på Lenovo som første kunden, og tenkte HP med én gang denne kom i høst: NewsWeb

Men det er bare magefølelse :laughing::sweat_smile:

1 Like

Ja, var kanskje litt snar å poste mens jeg søkte og leste… :wink:

Men om det er Lenovo, hvorfor skal Novelda skryte av at ny “Human Presence detector” er i Lenovo laptop om de er på vei ut?

“Another example is the new Human Presence detector used in Lenovo’s latest ThinkPad laptop models.”

1 Like

Hm… ja da står man igjen med hp eller dell. Er novelda er seriøs konkurrent ?

De nå skryte det de kan, før de er ute? Eller så vet de ikke selv at de er ute enda :stuck_out_tongue:

Folk brukte mini-disc en periode også… :wink:

Fra spøk til alvor:
Mange store selskap vil ikke nødvendigvis basere alle sine produkter mot kun 1 leverandør. Så at flere produsenter vil levere sensorer til Lenovo i fremtiden, selv om Elabs kanskje får sitt innpass, må vi påregne.

2 Likes

Novelda har fysiske sensorer, så de kan nok ikke konkurrere på pris hvertfall

1 Like

Ok, takk. Gleder meg til css Vegas. Men uansett utfall så er aksjen ganske bekvem å sitte i siden newsflow er såpass sterk. Vi får se om de leverer en melding eller to av positiv art. I desember fikk vi to kanon meldinger. 7 telefoner gjorde knappt utslag i kursen… Intel avtalen gav oppgang…

Novelda har sikkert en veldig god fysisk presence detector for laptops. Bare synd at markedet tas over av «software-only» sensorer fra Elabs i løpet av de neste årene. :wink::laughing:

Men jeg tror seriøst det kan være så enkelt som at de bruker Novelda nå fordi det fungerer bra idag, og så begynner de nå å ta i bruk Elabs for å se om det kan fungere enda bedre. Eller i hvert fall minst like bra, til en rimeligere penge og uten supply-chain issue etc. Det er vel ikke uvanlig at innovative løsninger er litt overlappende i perioder.

EDIT: @fartin, Novelda er en konkurrent siden de også tilbyr presence detection på laptops. Men de havner også i samme gruppen som resten av dagens løsninger; hardware-baserte løsninger. Så lenge Elabs kan levere minst like god kvalitet, så vil de være i stand til å overta mer eller mindre hele markedet på sikt, ref avtalen med Intel og den aggressive etterspørselen fra kundene, som Laila uttalte det. Jeg er overbevist om at det vil signeres nye laptop-deals i løpet av de neste månedene, og får de én ny kunde på samme vilkår som det jeg tror er Lenovo idag, så har de fått et enormt fotfeste i markedet. Med støtten fra Intel, AMD og Qualcomm er veien da kort til å bli «de facto» standard løsning for alle laptops, som er målet til selskapet. Og det har ikke aksjekursen tatt høyde for ennå… :wink::rofl::rofl::rofl:

3 Likes

CFO sa jo også at de som går over til Elabs forventer tilsvarende eller bedre kvalitet viss de skal bytte.

2 Likes

Skuffende start på året med nedgang på en dag hvor watchlisten med tech var helgrønn med god margin, spesielt når CES er rett rundt hjørnet :face_with_monocle: Blir interessant å se morgendagens retning.

Ja, kva forventar vi eigentleg frå CES? Trur kursen får seg ein dupp om ingenting blir meldt ila messa.

Jeg forventer egentlig ikke noe spesielt fra CES, men jeg har store forventninger til at det vil skje positive ting i selskapet i løpet av våren, uavhengig av dette.

Her er min forhåpentligvis realistiske triggerliste i prioritert rekkefølge for våren:

• Ny(e) avtale(r) med Topp5 PC-OEM

• Laptop-launch og avsløring av hvem som er den første store laptop-kunden

• Rekordresultat og positiv EBITDA for Q4

• Launch og avsløring av hvem som er den nye store mobilkunden

• Nye avtaler innen andre vertikaler

På CES for to år siden kom det nyheter ifm samarbeidspartnere og jeg ser for meg at det samme kan skje i år. Det kan også komme pc-launch, men samtidig vet vi vel at Elabs skal inn i litt «kjedelige» modeller til å begynne med, så det er kanskje ikke så veldig «CES-y» :sweat_smile: Men om laptop kommer 5. januar eller 5. februar er strengt tatt ikke så nøye, selv om vi gjerne skulle hatt alt med én gang. :innocent::v:

7 Likes

Herlig å lese dine poster.

Det å spekulere hvem den første oem i laptop blir selfølgelig vanskelig. Graver man dypt nok så finner man jo spor blandt alle topp 5 siden de har POC med alle. Dvs at man kan finne notater patenter hos alle. Jeg tror det er Lenovo men uansett så har elabs en POC med Lenovo. Det samme med hp dell. En av disse implementere as we speak.

Laila er en åpen bok. Aggresive demand første til at intel åpner alle sine brikker. Det er selve kjempen i data chip verden. Jeg tror vi rett og slett bare er litt før markedet med å innse hva som skjer i bransjen. En ny standard. 7 nye mobiler med ukjent levrandør er enormt spennende. Hvem planlegger 7 modeller. Det er ikke småtterier. Jeg håper elabs har en stk pris med Xiaomi. Da kan vi regne gode 100 Mill neste år herfra. Det var vel en slags lisens avtale første året… med 30 millioner eller hva det var…

2 Likes