Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Det hadde absolutt vært rått om det er Lenovo, med nesten dobbelt så stort volum som Dell…! Og er jo enig i at det har vært noen tegn på at det kan være de …bare kom over siden deres for “coming” modeller, og der er det foreløpig med AMD laptoper og ene Intelen er kjipe Celeron.

https://www.lenovo.com/us/en/coming-soon?orgRef=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Nå har jeg ikke fulgt no særlig med på messer som CES osv før, eller lanseringer av nye modeller generelt, men antar de da kan komme med modeller som ikke vises på “coming” modeller siden også.

Vi får se… bedre å ikke vente for mye fra CES hvertfall, dagene blir så lange da :wink:

3 Likes

Ja det blir vanskelig å spekulere. Vi får bare forholde oss til at de har POC med alle. Og de aldri ahr fått ett negativt utfall av en POC… Det er jo spesielt…

Uansett hva som skjer på CES vet vi jo at det kommer en del triggere fremover. Så det er bare å vente i spenning :slight_smile: (Ny mobilkunde, laptop leverandør, hva betyr Intel sammarbeidet?, Launch av første laptopserie. Q4 rapporten! osv…)

2 Likes

Litt mer Lenovo-spekulasjon… :sweat_smile: Fant en nettside som tar for seg Lenovos potensielle lanseringer til CES2022. Syntes denne kunne se interessant ut:

LENOVO THINKBOOK

Lenovo ThinkBook is Lenovo’s range of basic business laptops. At CES 2022 the company is set to introduce their second generation of Lenovo ThinkBook 13x laptops, the 4th generation of their ThinkBook 14 and 16 laptops. The laptops, powered by Intel processors, feature power button/fingerprint readers and also Windows Hello cameras for extra security and a good complement and USB A ports and USB-C ports.

Fra børsmeldingen om første laptop-kunde: This agreement is for Elliptic’s AI Virtual Smart Sensor Platform and covers the OEM’s mid-tier high volume commercial laptops across multiple models.
https://newsweb.oslobors.no/message/538009

PS: Har lagt merke til at Laila bruker beskrivelsen “commercial” om det jeg ville kalt “business”, når hun omtaler business-markedet vs. retail-markedet.

PS2: Her er en live blog som tar med de vesentligste hendelsene fra CES2022 - CES 2022 day 2 news and announcements live - AMD launch, Samsung TVs and more | TechRadar

5 Likes

https://www.lenovo.com/gb/en/events/ces

2 Likes

Stemmer. Både ThinkPad og ThinkBook kan falle inn under Commercial. ThinkPad er definitivt mest commercial og ble startet av IBM før Lenovo overtok i 2005. ThinkBook er Lenovos egen serie, de er litt mer moderne, ofte tynnere og med noe bedre design. De er også OK på pris og kan falle inn under mid-tier. ThinkPad kan også falle inn under mid-tier, men da kommer det an på hvilken ThinkPad-serie det er snakk om (det finnes flere serier, blant annet X, T, P, S, E). De med Novelda er mer high-end.

Noen av Xiaoxin, IdeaPad og Yoga-modellene kan selvfølgelig også oppfattes som litt “business”, men man kan vel anta at Elabs snakker om modeller innen en av de to øverste seriene.

3 Likes

Ja, i og med at børsmeldingen sier “high-volume”, vil jeg anta at ThinkPad/ThinkBook er mer aktuelt enn de siste du nevner.

EDIT: Børsmeldingen sier jo også "across multiple models", så kanskje ThinkPad er mest aktuelt, det finnes vel flere ulike modeller av den, enn av ThinkBook?

EDIT2: Lenovo CES Virtual Showcase er i morgen kl 17:00 norsk tid
Link: Lenovo CES'22 Virtual Showcase
Teaser: Coming Soon: All New Tech at CES 2022! - YouTube

Bare å glede seg :sunglasses: :sweat_smile:

6 Likes

Litt usikker akkurat hva de legger i det. Dersom f.eks. Lenovo ThinkPad E-series er serien og E14 og E15 er modeller, så vil jo E14+15 utgjøre multiple models, men kun en stk serie… På samme måte kan vel ThinkBook 13, 14, 16 utgjøre flere modeller.

Intel har et event i dag. Ikke sikkert det er direkte relevant, men: Intel at CES 2022 Livestream - YouTube

4 Likes

Fikk ikke med meg noe om Elabs på Intel presentasjonen, men kommer vel mer i morgen. Fikk lyst på 12te gen Intel prosessor da :rofl: og veldig imponerende med Mobileye!

2 Likes

Tror ikke vi helt skjønne rekkevidden av den avtalen. Intel implementerer altså elabs teknologi i alle brikker. Dvs at hos Intel har de tatt ett valg… skal noen ha dette som software så har de ett valg ingen andre. Vil de betale mer for hardware ok, da kan de velge mellom 100 andre og betale dobbelt. Aggresive demand… har aldri hørt det uttrykket før i min tid på børs.

1 Like

Ja, det skulle tatt seg ut om Laila plutselig ble dratt frem på scenen der :rofl::rofl::rofl:

viktig er nok ikke presence detection for Intel! :joy::joy:

EDIT: @fartin, ja Laila sa jo at Intel tok dette valget på bakgrunn av kundenes ønsker, så her er det en vakker trekant (hvis det er lov å si… :grimacing::sweat_smile:) mellom Elabs + Intel/AMD/Qualcomm + Lenovo/HP/Dell m.fl. :trophy::trophy::trophy:

2 Likes

Ja og legg merke til at hver gang Laila hintet med noe følger hun opp i ukene og månedene som kommer. Jeg pendler til jobb. Så får hørt nøye på ting når jeg først finner noe. I Q3 så sier hun faktisk at aggresive demand and more to come with laptop vendors in the coming time … altså Intel nyheten var ikke det hun snakker om. Men andre oem. Den første avtalen har skapt bølger k miljøet og nå vil alle inn… Jeg tror de lander de fleste laptop OEM i 2022. 12-24 MND POC tid.

2 Likes

ThinkPad Z16
Nevner vel ikke Elabs tech, men sier det er microphone array ved kamera.

Intel presentasjonen
Kan funksjonen de snakket om for å dele innhold mellom enheter (Screenovate?) benytte seg av Elabs?
IMG_20220105_075011

1 Like

Screenovate er et eget selskap, så nei, det har nok ikke noe med Elabs å gjøre.

ThinkPad Z er en ny serie. Tror Elabs skal inn i en eksisterende serie, men vi får se. Usikker på om de ville sagt high volume models hvis det var en ny serie og det ikke fantes noen salgstall for serien…

Mikrofoner ved kameraet er ganske vanlig

2 Likes

De kan likevel samarbeide for å automatisk oppdage posisjon til andre enheter?

Det er det sikkert, selv om mikrofon har vært plassert helt andre plasser på mine PCer. Men det var litt det at han nevnte at det var en array (altså flere i en matrise) og ikke sa noe om proximity/time-of-flight når han først nevnte hva som var plassert ved kamera.

I så fall er det kanskje mindre sjanse for at det taes opp på CES, da de helst vil demonstrere nye serier?

De kan selvfølgelig samarbeide, men Elabs har ikke sagt noe om et samarbeid innen connectivity ennå. Dette virker heller ikke å være et felt de har begynt å kommersialisere i stor grad. De virker veldig fokusert på hva oppgaven fremover er. For mobil har det vært å erstatte proximity sensors. Dette arbeidet fortsetter og de har vært klare på at vi kan vente videre vekst innen smartphones de neste årene. Nå er det presence detection som står for tur i laptop. Andre ting kommer gradvis. Gesture har de også gradvis begynt på - der har de PoCs. De har ikke lansert PoCs innen connectivity - med mindre de har latt være å nevne det i PoC-meldingene. De har vært klare på hva som vil komme. Det vil derfor være veldig overraskende om de plutselig skal være med på dette.

Det er ofte små hull i bezelen øverst på skjermen der det er mikrofoner. Flere av Lenovo-laptopene har dette. Noen har fire hull. “array” nevnes i mange Lenovo-spec så vidt jeg husker.

Det er ikke bare nye serier som lanseres ved CES, men også nye modeller innen eksisterende serier. Det har jo kommet ut rykter om lansering av nye ThinkPads og ThinkBooks. ThinkBook 13 er ikke noe nytt. I tillegg kommer det antakelig mer. De lanserte en Lenovo Smart Clock Essential i går også

3 Likes

Det er sant, ingen direkte samarbeid :wink: men VirtualPositioning er en del av pakken som leveres som standard i Intel prosessorer fremover, og Screenovate har jo tydligvis ett samarbeid med Intel… det ble vel nevnt at denne funksjonen ikke er helt klar enda heller…?

:clap: godt å ha deg tilbake på TI også @Babbai :wink:

Edit: Er det forøvrig kl 17 norsk tid de skal ha en presentasjon? Stod vel 08 PST

Forøvrig litt rart at den Virtual Positioning Sensoren som er med på bildet på Intel meldingen ikke viser på Technology siden til Elabs…

3 Likes

Vi kan sikkert glemmer ThinkPad Z serien inntil videre ja… IR camera

3 Likes

IR Cam og Elabs er ikke mutually exclusive. IR Cam brukes jo til face recognition som er neste steg etter at laptop har våknet. Så vidt meg bekjent kjører man vel ikke face rec kun med vanlig kamera… (eller man kan jo det også, men det fungerer dårlig under dårlige lysforhold og har vel også mange andre begrensninger)

5 Likes

Tror ikke man kan benytte Windows hello med vanlig kamera. De krever IR oppsett mener jeg å huske.

4 Likes