Stemmer, Windows Hello krever IR-Kamera for å fungere
Takk for avklaringer
Da har Lenovos nye laptops blitt lansert, og all info kan finnes her:
Legg spesielt merke til ThinkBook-serien, hvor følgende modeller kommer med en ny human presence detector (HPD), som Lenovo kun kaller for en ToF (Time of Flight) Sensor:
ThinkBook 14 Gen 4+
(https://news.lenovo.com/wp-content/uploads/2022/01/ThinkBook-14-G4-IAP-Datasheet_120321.pdf)
ThinkBook 16 Gen 4+
https://news.lenovo.com/wp-content/uploads/2022/01/ThinkBook-16-Gen-4-Datasheet_120321.pdf
ThinkBook 13x Gen2
(https://news.lenovo.com/wp-content/uploads/2022/01/ThinkBook-13x-Gen-2_DataSheet_120321.pdf)
Basert på det børsmeldingen sier om “the OEM’s mid-tier high volume commercial laptops across multiple models” passer dette som hånd i hanske med Lenovos egen introduksjon av ThinkBook-serien:
Det er viktig å få med seg at de forrige utgavene av disse pc’ene ikke hadde noen form for HPD, altså har Lenovo funnet en ny løsning til disse modellene. Om det er Elabs sin teknologi eller ikke, vil tiden vise.
Takk også til @babbai for graving og god info på Shareville.
PS: Ser også ut som denne “All-in-one”-PCen har HPD:
ThinkCentre M90a Gen3
Her blir uttrykket “always-on human presence detection” brukt, det lyder da veldig kjent. @babbai?
Da kan vi vel avskrive Lenovo da eller i disse modellene… Time of flight sensor er vel det elabs konkurrerer mot…
Ikke nødvendigvis, for som @babbai har nevnt på Shareville, så er det fortsatt usikkert hvordan vår eventuelle kunde (som kan være Lenovo) vil omtale teknologien. Det er ikke gitt at de må forklare at de bruker en software-basert ultralyd-sensor. Så de kan muligens også kalle dette en Time-of-Flight sensor (basert på ultralyd).
Her er info fra en gammel melding fra Elabs, Legg merke til ToF:
Equipped with tiny microphones, transducers, and Elliptic Labs software, Android smartphone OEM’s can now use the ultrasound spectrum (above 20kHz) to enable touchless gesturing. Sound waves sent from the device interact with a user’s hand and it’s this interaction that moves objects on a device screen. Accurate time-of-flight measurement and distributed sensing (capturing movement from multiple angles) enable true 3D interaction above, below and to the side of the screen at 180 degrees. Android smartphone manufacturers will now have an easy way to integrate touchless gesturing into smart phones.
Jeg har sett på noe annet på Lenovo presentasjonen… Noe som de kaller Computer Vision på Thinkpad X1 Family Series video.Når jeg søker opp dette finner jeg en research side hos Lenovo:
http://research.lenovo.com/webapp/view_English/ResearchNews.html?id=401&type=1
Lenovo Research AI Lab HCI research team explores natural language understanding, context awareness, automatic speech recognition and computer vision technologies.
Context Awareness, which enables smart devices to sense and understand users’ situations and their surroundings in real-time so as to provide adaptive, proactive and personalized services
Tenkte at kanskje de benytter webkamera til dette, men det er flere funksjoner her som gjør at jeg ikke tror det er webkamera, da det ikke alltid kan være aktivt med tanke på forbruk og privacy policy osv. Så tenkte litt på det, hva ligger i ordet Computer Vision? Noe PCen kan se, men ikke nødvendigvis gjennom visuelle (kamera)?
Kom så på noe Laila sa på xtrainvestor intervju om noen nye features.
fra 24:23
“As regards to new features I don’t specifically share that yet, because that is confidential. Because we work with different customers, and we sort of align our road map … for future deliveries with our customers… so we don’t say the spesifics, but we are definately working on some new products”
“Some of these functionalities, we will announce later”
Så tilbake til Lenovo video…
- de dimmer skjerm om bruker ser bort fra PC - ny Elabs funksjon?
- de “blurrer” skjerm om noen lener seg inn bak deg “shoulder watching” (eller hva de kallte det) - ny Elabs funksjon?
- det nevnes “I can do power management with my face?” - Elabs funksjon? Aktiverer Windows hello, osv
Fant en artikkel om X1 på toms hardware
Lenovo has featured human presence detection on previous laptops, which locks your computer when the camera sees you walk away. However, with the 2022 X1 laptops’ computer vision, it will be able to detect a particular person and unlock the computer only when they sit down in front of it.
I en annen artikkel:
The new X1s also sport computer vision functionality that recognizes when a person is sitting in front of the laptop for waking and unlocking purposes. Computer vision can even save power by dimming the display when the owner looks away.
Høres ikke det ut som noe Elabs kan løse med sin AI tech ?
Jeg må si jeg ikke helt har troen på at Elabs skal inn i X1 først, basert på det enkle resonnementet at børsmeldingen sa “mid-tier high volume”. Lenovo selv kaller denne serien for “Premium”.
I den ene artikkelen står det også:
“The software will also use eye tracking to determine when you’re looking away from the screen and dim the display to save power.”
Tror på en måte at vi skal inn med noe “kjedelig og enkelt” først, og så ligger det flere mulige løsninger fremover.
Børsmeldingen fra i sommer var jo også konkret på at det var først og fremst “presence detection” som var målet: “In this instance, the AI Virtual Lock Sensor detects when the user leaves the laptop, automatically locking the system to reduce power consumption, prevent unwanted access, and increase security.”
Men jeg har tatt feil noen få ganger før…
Hmm ja… der står det jo
“The new Computer Vision technology available in select models of the latest ThinkPad X1’s uses a Neural Processing Unit (NPU) that generates metadata from the integrated camera based on known recognition and AI algorithm modeling3. The technology offers smarter Human Presence Detection that recognizes humans and their intention to use the PC, as opposed to a passing colleague in the office or a cat at home, and therefore will only wake up and unlock for them, adding an additional layer of convenience.”
Mye av det dere diskuterer finner dere svar på på nettsidene til Lenovo. Flere av de features du nevner leveres av Glance by Mirametrix. Så det er ikke noe Elabs plutselig har kommet opp med.
Jo, X1 er mer premium med starting price fra $1639-$1739. De nye ThinkBook 14&16 starter på 839-859 USD, 13x Gen 2 1099 USD og 13 Plus Gen 3 1399 USD (altså vesentlig høyere enn 14/16).
Skrev litt feil der. Leste litt nøyere. Det er premium laptop det står. Premium referer til laptopen.
Det med å merke når noen sitter foran laptopen kan Elabs løse. De har video på nettsiden der de viser at laptopen forblir låst når man går forbi, men at den våkner når man setter seg ned ved den.
Ja, jeg innså at det ikke er Elabs når jeg leste at det var en NCU…
Dere har tydeligvis gjort en del mer research enn meg, men synes også det er rart om de kaller det ToF.
Kan de ikke bare komme med børsmelding så vi får det overstått
Ja ikke sant. Bare å få noen modeller i salg vil være en trigger. Da er de offisielt i gang.
Så må vi huske Laila fra Q3. Agressive demand fra laptop. Wait for more on this to come from other vendors…
Hun lover jo nye avtaler…
Må bare håpe vi ikke får big news i morgen, for det vil nok drukne i blodrød børs for vekstaksjer
Haha, nå har vi altså begynt å håpe at vi ikke får melding…
Jepp. Morgendagen blir meget stygg.
Jeg tar gjerne en melding om at de har kommet inn i ThinkBook’ene til Lenovo uansett hvordan makrodagen ser ut i morgen.
Det er helt greit. Bare det ikke kommer melding om HP eller Dell, for da går det åt hell.
Angående selskapet med direktebestilling på 7 nye mobiler:
Er Huawei aktuelle her?
Jeg synes det er rart at Honor er inne uten at Huawei er det ettersom de er såppass nært knyttet.
Dessuten har de kjennskap til Elabs via Honor; De må da ha noe samarbeid enda. Huawei vet at det fungerer.
Det er mer sannsynlig enn at f.eks Samsung går inn såppass sterkt.
Ellers er det lov å håpe på Oppo eller Vivo? De er del av BBK-group som samlet har størst andel av mobil-markedet. (BBK =Oneplus, Vivo, Realme, Oppo, iQOO)
Dessuten tror jeg Inner Beauty i smarttelefoner bare kommer til å bli større og større i årene som kommer.
Størst mulig skjerm er ønskelig fra de fleste kunder. Dette bidrar til å støtte oppunder at å fjerne IR-sensor eller andre sensorer fra mobilen blir kritisk. I tillegg til mindre strømforbruk og billigere implementering er det god grunn til å tro at flere produsenter ser på dette som løsning.
Dette er ikke første store telefon-bestilling, flere vil komme i løpet de neste årene.
Tror Huawei er en sterk gjetting av hvem det kan være, sammen med noen fra BKK.
Samsung er mer en joker på siden jeg tror mange håper fordi det er en sterk merkevare. Men min knapp ligger på Huawei eller noen i BKK.