Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Laila følger både Oppo og Huawei på Twitter… (Og Apple)

Var interessant å sjekke følgar-lista hennar. Dei fleste av selskapa ho følgde hadde dei avtalar med, så ein kan håpe ho jobbar med å lande dei som stod att!

4 Likes

Noen som kjenner til ADI?
Analog Devices

https://www.analog.com/en/landing-pages/001/ces/ces-consumer-demos.html
Her står det noe om en smart-høyttaler. Denne inneholder en MAX98396

Smart Speakers: Sound without Distortion

What if big sounds came from small packages?

ADI’s MAX98396 Class D amplifiers, paired with Klippel Controlled Sound algorithms, takes smart speaker sound to the next level. With this combination of hardware and software, the smart speaker can produce louder and richer sound, with speaker protection, while easily complying with green energy standards.

Max98396 fra Maxim. Ref børsmelding i juli:

“Elliptic Labs (EuroNext Growth: ELABS.OL), a global AI software
company and leader in virtual smart sensors, has announced that it certified the
operation of its AI Virtual Smart Sensor Platform with the MAX98396 smart audio
amplifier from Maxim Integrated Products, Inc. (NASDAQ: MXIM)”

Er dette kun en viderepresentering av samme forsterker, eller et faktisk produkt?

Ser det er flere spennende ting hos ADI. Blant annet under automotive-delen:

Gesture Sensing: Improving Driver Safety

What if we could command our cars with the wave of a hand?

When voice control isn’t practical, be it due to wind noise or a sleeping baby, a driver’s eyes still need to stay on the road. ADI technology in enabling automotive-ready motion sensing to capture simple but important gestures, and further improve driver safety.

Ingenting som peker direkte mot Elabs, men det er likevel spennende å se.

ADI eier Maxim Integrated. Oppkjøpet ble fullført august 2021

1 Like

Aha, takk skal du ha!

1 Like

Er det ikke å betrakte som børs sensitiv informasjon om de faktisk lanserer tech i laptop serie? Kan kunde kreve at det ikke meldes i hele tatt? Ettersom de har vært streng med hva de kan legge ut av informasjon på andre børsmeldinger…

Når produktet lanseres (ikke annonseres) må vel kunden tillate at en designwin meldes. På dette tidspunktet kan man da kjøpe en enhet, demontere den og teste alt mulig rart for å finne ut av dette selv?
Ser ingen grunn til at det ikke skal kunne meldes etter lansering hvertfall.
Annonsering derimot, behøver ikke bety at det kan meldes.

Btw, NCU som det er referert til på noen nye Lenovo modeller… så på shareville at det var nevnt om det kan være relatert til Syntiant.

Fra shareville kommentar:
“Lenovo’s Human Presence Detection (available in “select models” across the line) has gotten smarter thanks to a new neural processing unit.”

Nettsiden til Syntiant starter med AI og “Neural Decision Processors”

" Making Edge AI a Reality
We foresee a world with billions of intelligent devices enabled by Syntiant® Neural Decision Processors™ that sense, analyze and autonomously act to create a healthier and more sustainable environment for all."

Men, de nevner ikke den ifm laptop:
“Smartphones - Earbuds - Wearables
Remote Controls - Drones - Security Cameras - Sensors”

Aktuelt her da. Men for mange applikasjoner er det ikke sikkert kunden vil bestille den SW-delen Elabs leverer.

Likevel godt å se at de satser høyt på IoT.

3 Likes

Ja, tok akkurat edit på forrige innlegg når jeg så dette… var som vanlig litt for rask på avtrekkeren :wink:

2 Likes

Har vi truffet bunnen siden Intel-nyheten? Vurderer sterkt påfyll på 25. Noen med fasit? :wink:

Ingen med fasit, hvorfor spør du?

Synsing eller TA. Spør fordi jeg liker gode innganger :wink: Skal vi lenger ned nå, eller er vi på vei opp?

Er en slik lansering i laptop noe som er børssensitiv informasjon? Tenker om de er pliktig å børsmelde, eller kan kunde kreve at de ikke skal det? Forstod det slik på Laila at enkelte kan kreve å ikke bli navngitt hvertfall…

Vanskelig å spå i fremtiden. Men historisk sett vil vi få en god melding hver måned. Så får vi se hva januar vil gi oss. Man må lure på hva som skal til for at vi forlater 20 tallet for alltid når ikke Intel og en ny mobil kunde gjorde det. Skulle vært ett amerikanske selskap da hadde vi vært rike.

2 Likes

Jeg er usikker på om jeg helt forstår avtalen med Intel. Kan noen forklare hvorfor en software-only løsning krever samarbeid med en chip produsent?

1 Like

La oss ta wake-on-approach-delen. For at laptopen skal våkne fra dvale når du nærmer deg den, forutsetter det at den ikke er i 100% dvale, men at noe fortsatt er aktivt slik at den merker at du kommer. I Elabs sitt tilfelle blir ultralyd sendt ut fra høyttalerne og mottas med mikrofonene. Så analyserer Elabssoftwaren. Men da må jo dette kunne foregå selv i dvale… Chipen må støtte ultralydprosessene i dvalemodus. Hva er det egentlig som er i dvale og som styrer hele laptopen - det er vel chipen? Hvis jeg har forstått Laila rett, har ikke tidligere Intel-chips muliggjort slikt - enkelt sagt er det kanskje (slik jeg forstår det) fordi tidligere har det vært slik at enten så er chipen på eller så er den av. Dersom den er av, må man trykke på tastaturet eller på powerknappen for å skru på laptopen. Akkurat som du må skru på TVen. Du må trykke. Fremtiden er jo wake-on-approach, wake-on-command etc… Det krever at devices alltid er bittelitt “på” og “sensing its surroundings”. Det kan f.eks. gjøres ved at de nyeste chipsene har to deler: En hoveddel og en mindre del, der den mindre delen er veldig strømeffektiv og kan utføre veldig enkle oppgaver “i søvne” og så “vekker den” hoveddelen av prosessoren når den trenger mer hjelp til å utføre større oppgaver.

Dette er i hvert fall min forståelse. Sagt litt mer profesjonelt så kan man kanskje si at det er en slags AI co-processor tasked with the kind of low-power, semi-passive monitoring that normally the CPU wakes up to do periodically. By offloading some of these functions to a dedicated chip, the main PC processor can remain in a deep sleep, preserving battery life.

Det kan du lese litt om her: Intel debuts 'Clover Falls' companion chip for improved laptop AI | PCWorld

Om det er dette som nå kommer på Intel 12th eller om de kaller det noe annet, vet jeg ikke. Det viktigste er at Intelchips nå klarer å gjøre det Elabs trenger. I artikkelen over var det jo snakk om en “dedicated chip” - så kanskje det måtte gjøres med en ekstra chip tidligere, mens det nå er integrert som 2 in 1. Dette er mer detaljer - det viktigste for oss er at Intel nå støtter Elabs - og det var jo det Laila tidligere omtalte som en “game changer”

12 Likes

Ikke akkurat feil å samarbeide med Qualcomm :wink:

3 Likes

Tror dere vi får melding på HONOR Magic V til uken? Eller dropper de alle smartphone enkeltmodeller mon tro?

1 Like

Vanskelig å si. De melder nok ikke alle mobiler fremover, ettersom det nok blir ganske mange etterhvert.

Jeg tror det blir mest aktuelt å melde nye produsenter, f.eks Huawei eller Oppo, men ikke hver eneste modell.

Laila har vel nevnt at Xiaomi-modeller ikke nødvendigvis meldes lengre.

1 Like

Så hun har nevnt det? På kvartalsrapport?