Ref konkurranse så prøvde Qualcomm å utvikle egen SW ultralydsløsning da samarbeidet mellom Elabs og Xiaomi ble lansert i sin tid. Qualcomm ga til slutt opp og valgte heller å samarbeide med Elabs…
Har hørt dette før, men har du noen dokumentasjon på dette, eller er det en sånn vandrehistorie som går? Det er helt sikkert riktig, jeg er bare litt nysgjerrig på hvor informasjonen kommer fra.
@fartin, jeg har sett det har blitt «bekreftet» via andre kilder som lister opp egenskaper på modellen, men synes også det var litt rart at ikke de meldte den. Ikke sånn at jeg blir bekymret altså, de har jo tross alt utvidet avtalen til gjelde langt flere modeller, noe vi fikk bevis på denne uka, så det er jo ingen grunn til at de skal ta den vekk fra modeller hvor den har fungert.
Jeg er ikke særlig bekymret for at noen skal kopiere SW. Nå har de jo samarbeid med de aller største chipsetene i verden, og om noen skulle klare å bryte gjennom sikkerheten til disse, så får de jo i så fall bare tak i SW som er tilpasset akkurat det chipsettet og konfigurert ift den enhetens høyttalere og mikrofons plassering.
Ifm AI har de vel en plattform i skyen som samler og tolker data, slik at systemet er i kontinuerlig utvikling også… om jeg har skjønt det riktig?
Laila har vel sagt at de har brukt nærmere ett tiår på å utvikle denne plattformen, så burde være en bra head start
Og som noen nevner, hvem skulle de ha solgt kopi til når Elabs allerede er integrert i alle de største chipsetene?
I mine øyne, ja. Står i spec. 12, 12X og 12 Pro
Har snakket med selskapet en rekke ganger, så d er førstehåndsinformasjon. Det er meg du har hørt d av tidligere også. Jeg kan også legge til at Samsung med all sannsynlighet ikke er den nye mobilkunden. Elabs var close fra å få Samsung som mobilkunde i 2019 med en svært lang POC-prosess. Men underveis i denne prosessen outsourcet Samsung produksjon og beslutningsprosesser til en ODM, og avtalen falt da sammen. Det at Samsung-logoen vises i presentasjoner skyldes samarbeid på andre områder enn mobil slik jeg har forstått d.
OK, nyttig info. Takk for at du deler. Blir spennende å se hvem den nye mobilkunden er.
Følte det var greit å bidra litt selv her også ettersom jeg setter pris på d du og andre graver frem og deler. Så takk selv!
Jeg er trygg på at vi får se en reprising av selskapet når det noteres på hovedlista. Elabs må jo snart være et av disse “underanalyserte” selskapene som går under radaren til fondsforvaltere og andre.
Jeg tror NOD var på samme nivå når det var rykter om Apple… pr idag er det ikke så mange avtaler de har. Men om det plutselig endrer seg noe vi har sett mange tegn i det siste til så kan det bli spennende.
Smartphone vendors shipped a total of 362.4 million phones during the holiday quarter (4Q21), which was down 3.2% year over year but slightly better than IDC’s forecast. On an annual basis, the market grew 5.7% in 2021 with 1.35 billion smartphones shipped.
Apple had an impressive holiday quarter, once again jumping above Samsung into the top spot. Its strength in supply chain was on display more than ever in 4Q21. (…) Samsung and Xiaomi followed with the second and third spots and it’s worth noting these were the only vendors out of the top 5 that grew shipments year over year in 4Q21. - bra for Elabs
45 mill shipped units for Xiaomi i Q4. 12,4% mkt share (Preliminary results)
Shipments 2021, Xiaomi: 191 mill (!). Opp fra 147.8 mill i 2020. Mkt share 14,1% i 2021 mot 11,5% i 2020.
Og her ser man mer om China market: China's Smartphone Market Grew 1.1% in 2021 Despite Soft Demand and Supply Chain Disruptions, IDC Reports
Sjekk tallene til Honor i Q4. Xiaomi ligger foran Honor for hele 2021. Legg merke til at Xiaomi selger rundt 191 mill telefoner i året, hvorav ca. 51 mill ble solgt i Kina - resten i utlandet.
Ref. artikkel i DN: Tror på oppkjøpsbølge på lavterskelbørsen: – Det er litt underkommunisert hvor enkelt det er å kjøpe et selskap av Growth | DN
I og med at E. Labs har software teknologi som er kostnadseffektiv, er implementert hos Intel og andre store leverandører, kan brukes i veldig mange forskjellige produkter, samt kutter hardware komponenter. Er det en betydelig risiko for at selskapet vil bli kjøpt opp før det får utnyttet full effekt av sin teknologi til vekst? Det at største eier kun har 11,83% gjør det vel litt vanskeligere å kjøpe et slikt selskap uten å måtte betale godt for vekstpotensialet?
Godt de skal over på hovedbørsen…
Styremedlemmene Tore Engebretsen (Passesta AS) og Edvin Austbø (Alden AS), samt CEO Laila Danielsen, eier 23,5% til sammen. De vet i hvert fall hvilket potensialet selskapet har. Og så hjelper det jo på at Engebretsen og Svenn-Tore Larsen har tatt Nordic Semiconductor fra å være et selskap på størrelse med dagens Elliptic Labs, til å være verdt 50mrdNOK på bare noen veldig få år.
Så jeg er ikke det minste “bekymret” for at vi skal få noen bud på selskapet i en tidlig fase. Styret kommer ikke til å ønske å selge selskapet billig, det tror jeg vi kan være sikre på. Og tvert i mot kan et bud være med å synliggjøre verdien i potensialet. Det er bare et snaut år siden det gikk rykter om at STMicroelectronics ønsket å by 210kr per aksje for NOD, men dette ble aldri bekreftet fra selskapet selv.
Og vi forholder oss jo nå selvsagt til Oslo Børs’ gjeldende regler, i og med at vi er på voksenbørsen i løpet av en drøy måned.
Amazon Echo og Echo Dot fikk i november “ultrasound human presence detection” på sine 4th gen-enheter, og det ble da diskutert om Elliptic Labs kunne ha en rolle i dette. Jeg har forsøkt å kikke litt mer på det, og fant en interessant link jeg ikke hadde sett før. Først et par linker for de som ikke har sett det tidligere:
Amazon forklarer også hvordan ultralyd-funksjonen fungerer på sine hjelpesider
“When you turn on an Occupancy Routine or feature, some Echo devices emit ultrasound, and use the device microphones to detect motion near the device.”
Vi vet altså at Amazon Echo og Echo dot har en ultrasound-feature som benytter seg av enhetens høyttaler og mikrofon. Vi vet også at Elliptic Labs er ledende innenfor denne teknologien, men de har ikke offentliggjort noen avtale med Amazon.
Men vi vet at de har flere linker til Amazon fra tidligere, blant annet har de uttalt at de jobbet med Amazon i 2018.
“Innen IoT arbeider de opp mot aktører som Apple, Google og Amazon.”
Og Guenael Strutt (tidl. Executive VP) kom fra Amazon Lab126 da han ble ansatt i Elliptic Labs. Amazon Lab126 er der hvor Amazon Echo ble oppfunnet.
Det som likevel ga meg mest tro på at Elliptic Labs kan være involvert i Amazon Echo sin ultralyd-feature er samarbeidet som Elabs inngikk med Syntiant 26. oktober 2021.
De aller fleste leste nok dette som en oppfølgingsmelding til Spexor-saken, og det er det forsåvidt også. Men det ligger mer til dette samarbeidet, og det skriver de faktisk også selv i meldingen:
"… to bring advanced Human Presence Detection capabilities to IoT devices like spexor by Bosch."
Og videre:
“By embedding Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Sensor PlatformTM into Syntiant’s NDP120 Neural Decision ProcessorTM, both companies can deliver a highly accurate, low-cost, ultra-low-power presence detection solution that is poised to become the market standard.”
Men hva har dette med Amazon Echo å gjøre? Jo, det står faktisk også i meldingen, under “About Syntiant”.
“The company is backed by several of the world’s leading strategic and financial investors including Intel Capital, Microsoft’s M12, Applied Ventures, Robert Bosch Venture Capital, the Amazon Alexa Fund and Atlantic Bridge Capital.”
Syntiant er altså delfinansiert av Amazon og ble i 2019 godkjent for Alexa-produkter. Man kan lese mer om Syntiant sin historie på Amazon sine sider: Voice at the Edge: How Syntiant’s Low-Power AI Semiconductors are Transforming Computing
En annen kuriositet er at da Nordic Semiconductor inngikk samarbeid med Amazon 21. september 2020, hadde de nettopp gjennomført en emisjon hvor de uttrykte behovet for kapital med formål om å styrke balansen og vekstmulighetene, og sikre seg nye Tier 1-kunder.
Elliptic Labs gjennomførte en emisjon 9. september 2021, med stort sett samme begrunnelse som NOD, og spesielt punkt (ii) “ensure a strong balance sheet to meet counterparty requirements for large projects”, er jo interessant her (Elliptic Labs – Contemplated private placement | live).
Det hadde vært særdeles hyggelig om vi hadde fått en ny link mellom Elliptic Labs → Syntiant → Amazon
Super spennende, takk for god graving og bra koblinger.
Takk, må også gi kreds til @stone, som sparringspartner og medgraver. Tok bare all æren selv her, ser jeg.
Godt skrevet! Anekdotisk, men jeg tror det er sannhet i det fortsatt. Elliptic labs leverer et bra produkt produsentene kan stole på til en lav pris.
Du fortjener det aller meste av æren på denne da
Selv har jeg tidligere tenkt at Texas Instruments samarbeidet kan bli veldig stort, men etter å ha studert litt på Syntiant, så synes jeg dette virker vel så spennende - NDPene deres er jo virkelig komponenter for fremtiden!! Disse er jo så små at de passer nesten i hva som helst…
Om jeg har skjønt det riktig er det også integrert Cadence DSP og ARM cortex mikrokontroller i Syntiant sin NDP120, og ELABS har jo også samarbeid med disse… så her begynner det å danne seg linker på kryss og tvers
Fant en artikkel skrevet av Amazon Alexa’s chief scientist Rohit Prasad, 21.12.21, om “ambient intelligence”. Les gjerne hele teksten i linken, men se spesielt på punkt (1) i sitatet under. Dette må jo være midt i blinken for Elliptic Labs.
“While these general-intelligence characteristics apply to all types of AI systems, for interactive AI services such as Alexa, two more attributes are critical: (1) multisensory and multimodal intelligence — the ability to process data from multiple input sensors (e.g., microphones, cameras, ultrasound), fuse sensor data for improved understanding of customer goals, and generate output in different modalities (e.g., speech, text, image, video); and (2) interaction skills — the ability to converse in a human-like manner, which encompasses not just command of natural language but also the ability to recognize and respond to affect.”