Ser det blir spekulert her inne rundt Amazon Alexa og Google Nest. Ingen av disse bruker Elliptic sine sensorer i dag. Alexa og Nest er enheter som er tilkoblet strøm, og i følge Elabs går dette på helt andre frekvenser som ikke kan sammenliknes med Elabs. Elabs mener selv dette validerer fordelene ved ultralyd, og at dette vil aksellere etterspørselen etter deres sensorer. «Når Amazon har valgt ultralyd for presence detection, vil andre aktører gjøre det samme»
Interessant, for dette er jo et marked Elliptic Labs har satset på tidligere, ref. meldinger.
Er det siste et direkte sitat fra selskapet?
Dette skjønte jeg ikke…? hvordan er det et problem at de er tilkoblet strøm? Og hva har det med frekvensbåndet på høyttalere/mic å gjøre?
Jeg har spurt CFO spesifikt om Alexa og Nest. Han svarte det jeg skriver, uten at jeg er teknisk egnet til å tolke/forklare dette. Skal jeg tippe bruker Alexa/Nest enklere frekvenser som trekker mer strøm, og som dermed ikke er egnet til enheter på batteri.
Ikke et direkte sitat ettersom jeg ikke tok opp samtalen, men tilnærmet ja. Svaret kom etter at jeg spurte om TV-produsenter ville utvikle egne lultralydsøsninger ettersom de er tilkoblet strøm.
Jeg tror kanskje du blander litt eplesaft her Ingenting som tilsier at ikke enheter på vanlig strømnett skal kunne bruke Elliptic labs sin sensor teknikk. Så lenge de har høyttalere og mic’er som kan bruke ultralyd frekvensområdet og prosessorkraft til å håndtere AI softwaren vil de kunne fungere fint.
Tror det er du som blander . Jeg sier ikke at enheter på vanlig strømnett ikke kan bruke Elabs sine sensorer. Jeg sier at Amazon og Google har valgt egne løsninger som Elabs selv sier har andre frekvenser og ikke kan sammenliknes.
Om disse enhetene bruker Elliptic eller ikke er jo foreløpig bare spekulasjoner, kan godt være de bruker andre frekvenser innen ultralyd. Enkelt forklart fungerer løsningen til Elliptic ved at ultralyd spilles ut av høyttaler som reflekteres når den treffer et objekt så plukkes refleksjon opp av mikrofoner der AI software måler tiden det tar for refleksjonen å komme tilbake til mikrofon. Jo flere mikrofoner og høyttalere og jo bedre AI software, jo mer presis blir “bildet” som mottas. Samme teknikk som flaggermus bruker til å “se” i mørket. Så Google og Amazon kan godt bruke andre frekvenser i ultralyd båndet. Har ikke Elliptic labs en god del patenter på teknologien?
Ja, det kan vel ikke bare være å velge ett noe annet frekvensbånd for å omgå patentene?
Google har vel vært innom radar løsning ifm Project Soli, og da er det jo en MYE høyere frekvens som er benyttet… men dette vil jo være en mye dyrere løsning, og en skulle jo tro de ville nevnt Nest i tillegg til Pixel 4 om det ble benyttet der også?
Nå har jo også Google vært på tidligere partner liste i Elabs presentasjon, uten at vi vet hva de har jobbet med…
Hva gjelder Amazon, så er det jo veldig interessant at Amazon Alexa’s chief scientist Rohit Prasad også nevner ultralyd (ikke radar, selv om radar også per definisjon sikkert kan kalles ultralyd) OG sensor fusion… samtidig som ELABS har inngått samarbeid med Syntian som har jobbet mye med nettopp Alexa.
Nettopp! Vi vet jo selvsagt ikke om det faktisk er Elabs… Det har blitt funnet en del som tyder på at det kan være det… Hadde jo selvfølgelig vært fint om det hadde vært børsmeldt om de skulle ha avtale med disse, men som CFO svarte til meg per epost “Vi har som policy å informere markedet om de avtalene vi gjør. Dog vil det noen ganger være kontraktuelle forhold som gjør at vi ikke kan annonsere et samarbeid eller kunde. Enten i en gitt periode (feks kunde/samarbeidspartner ønsker å «eie» markedsføringen i begynnelsen) eller generelt.”. Så selv om han vrir seg unna på direkte spørsmål om Alexa og Nest (uten at jeg vet akkurat hva som ble sagt), så er det en mulighet for at de kan være inne…
Hadde vel kommet litt mer penger inn om vi hadde Amazon og google på kundelisten en de skarve millionene vi har hatt til nå… men hvem vet . Nå trenger vi en offentliggjøring av lenovo avtalen og en laptop til før Q4. Det hadde redda året…
Åh ja… såpass ja spennende. Vi trenger noe godt nytt nå som det slaktes i USA…
Forøvrig enig i at offentliggjøring av Lenovo og en deal eller to til på laptop hadde gjort susen
Pareto oppgraderer NOD: Siden aksjen han underprestert sammenlignet med konkurrenter de siste seks månedene, bemerker Pareto at Nordic Semiconductors ebitda-multipler nå er om lag 40 prosent lavere enn toppen i fjor sommer. Kursmålet på 330 kroner tilsvarer en selskapsverdi (EV) på 25 ganger ebitda i 2023.
De bruker EBITDA-multippel på 25 basert på 2023-guiding for EBITDA - som er en multippel 40% lavere enn tidligere. Det betyr at de brukte ca. 41 tidligere.
Antar vi at Elabs leverer 55% EBITDA i 2023, vil det gi 275 mill basert på guiding (500 mill revenue). Bruker man 25 som multippel, gir det potensielt “kursmål” på rundt 66. Dersom man derimot bruker multippel på 41 (slik som Pareto gjorde for NOD tidligere da de vokste kraftigere), gir det potensielt “kursmål” på 108.
Dersom man i tillegg antar at Elabs sitter igjen med mer av EBITDA på bunnlinjen enn hva NOD gjør, kan sikkert multippelen økes ytterligere - noe man blant annet så fra oppstillingen jeg gjorde tidlig i 2021 der man så at NOD tidligere var priset til ca. 90 ganger earnings.
Merk at dette er enkle beregninger uten neddiskontering, men det sier jo noe om potensiell oppside.
Legg merke til at dersom Elabs bare leverer 250 mill i 2023, kun 50% i EBITDA og vi bruker multippel på 25 (og ikke 40+), gir det et “kursmål” på 30.
Hva tenker dere?
Det er vel kort forklart hvorfor flere av oss er investert i Elabs
Jeg fant en enkel “huskeregel” dersom man forutsetter 50% EBITDA-margin og en relativ konservativ EV/EBITDA på 20: Da blir kursen ca. 10% av revenue (litt under).
Så ved revenue på 500mNOK, så tilsvarer det roughly en kurs på 50kr.
Men det er jo da mer konservativt både på margin og multippel enn det jeg egentlig tror man bør kunne regne på, i hvert fall slik markedet har vært til nå.
Er det noen her som har sett på 2-5 års perspektivet i forhold til NOD sin utvikling? Det er jo forskjellige markedssegmenter men man kan kanskje trekke noen paralleller?
Jeg husker at jeg snuste på nod den gangen det var rykter om Apple. Angrer på at jeg ikke var med der. Sånn sett ser jeg en ny mulighet her. Syke greier, men i natt drømte jeg at de offentliggjorde laptop…
Men dette må jo pent nødt til å komme snart om de skal rekke guidingen… vi bør se revenue fra laptop snart.
Jeg så en eller annen hevde at SB1M regnet en inntekt på 0,07 $ per solgt mobilenhet. Vet ikke hvor mye hold det er i det, men det gir jo fort en dobling av 2021-omsetningen (hvis vi tipper Q4) om Xiaomi alene selger 100 M telefoner (60 millioner kr). Det er jo ganske sannsynlig. Jeg ser mange spekulerer på IoT-avtaler, og der er selvfølgelig potensialet stort, men det tror jeg er en del frem i tid før det blir noe inntektsvolum. 2023-målet skal nok primært oppnås på mobil og pc. Sånn sett kan vi jo glede oss til 2025-målet!
Nå har jeg ikke SB1M analysen foran meg, men @anon50125742 nevnte vel det samme - ca 0,6 kr.
Håper jo Xiaomi kontrakten gir såpass, men prøver å ha middels forventninger og heller bli positivt overrasket
Og ja, 2023 guiding er jo basert på mobil og PC, de har vel sagt selv at de ikke har kalkulert med IoT, mener jeg… så dette kan bli gøy på litt sikt
De har jo også sagt det er nok å komme inn i alle modeller hos en PC leverandør, og at den meldte kontrakten ønsker å gå bredt ut, så tror nok de nailer den guidingen… men tiden får vise da
@Semule; de regner 0.07USD per sensor i mobil og 0.66 per sensor i laptop i sine estimater, som man ser i 4. og 5. punkt på bildet.
“modelled to be 128 million units” i 2024?? Det må de vel slå