Absolutt, jeg vil si det er en ganske så konservativ analyse de har laget her. Men uansett så er det på laptop-siden tallene virkelig kan dra opp kursmålet. Om Xiaomi selger 130 eller 180 millioner telefoner er selvsagt ikke uvesentlig, men det har mye mer å si å få økt markedsandelen på laptop.
Det må vi satse på. Xiaomi solgte vel 191 mill i 2021. 87,7% av dette er 167,5 mill enheter. Vet ikke hvor SB1 fikk 87,7% fra, men…
Ja vi får satse på de gruser 58 Mill laptoper innen 2024 også
Hvis Topp3-laptop-kunden får det som den vil (ifølge Laila), altså full deployment i løpet av 2023, så har vi klart det ett år tidligere… Alle Topp3 ligger vel ca. på 58-ish og oppover (million units).
Nettopp… om alt går etter planen… og så kommer jo flere sannsynligvis flere kunder i tillegg innen den tid
Håper de vil si lett mer om hvordan de går frem innenfor laptop på Q4. De sier jo at de jobber med alle på Topp5, men hun sa også at de kunne ikke gå bredt med alle samtidig, som selvsagt er forståelig. Men hvordan ser planen ut? Får vi nok aldri vite eksakt, men noe kan de kanskje si…?
Spørst om vi får vite noe særlig mer enn at de lager ett “road map” med kundene… er vel det hun har nevnt såvidt før?
De nevnte vel også en gang at topp 3 kunden hadde forsikret de om at de ville ha bra volum til tross for forsyningsproblemer også?
Mtp chip mangel så har kanskje de store kinesiske selskapene sikret seg mye wafers som var på lager under koronaen, mens alle andre bare stoppet opp… det blir jo en antagelse, men leste en gang at “noen” hadde kjøpt opp mye av lagerene når verden stoppet opp
@Stiffmeist3r har vært så grei å skrive en selskapsguide til Elliptic Labs, dere som er Insidermedlemmer finner den her: https://tekinvestor.no/t/elliptic-laboratories-selskapsguide/32281
Hva synes dere om guiden? Er den nyttig? Tanken på sikt er å lage guider for alle selskapene vi diskuterer, men vil gjerne høre hva dere alle tenker før jeg evt. gunner på
Kult, minner mye om de wikipostene vi prøvde på en stund.
Jeg er ofte mer interessert i Marketcap og multipler enn kursen i seg selv (avsnittet om aksjen)
Enormt bra! Kudos
Veldig bra! Nyttig for oss som har fulgt en aksje en stund også.
Dere som er i denne tråden kjenner selskapet best, så vær så snill å forbedre guiden hvis dere ser noe rart eller noe som mangler. Bare trykk på Rediger nederst.
Jeg skal få til alle nye medlemmer som kommer inn her og blir medlem fordi de vil lese om ELABS får denne tilsendt, slik at det er en god mulighet til å rekruttere nye investorer hvis guiden er god. (men ikke haussete, vil helst at den holdes nøytral)
er der nogen som har et link til kursmål rapporten for Elabs?
SB1M analyse 2021-11-15
Tak
Elabs addresserbare marked er på 45-50 milliarder kroner ifølge dem? Jeg trodde det var mye mer. Er ikke iot stort? NOD bare er jo verdt 45 milliarder kroner selv bare. @Babbai
Her tror jeg du bommer.
Selv om nod har en mcap på 45 milliarder betyr ikke det at de har 45 milliarder marked.
Hadde elabs tatt hele markedet på 50 milliarder hadde selskapet vært verdt 500-2000 milliarder
Så det er 45 milliarder kroner årlig?
En annen ting, av de 500 millioner de guider for 2023. Hva sitter de igjen med netto profitt?
Markedet er vel 45 milliarder årlig om det var der som stod. Dvs alle sensorer elabs kan erstatte.
Dvs en umulig oppgave. Så.man kan tenke hvor mye av de 45 milliardene kan elabs ta de neste åra?
De får vel inn ca 400 Mill på denne laptop avtalen. Det er en av de største. Tar de 5 av topp 10 laptop så kan det vel utgjøre rundt 1-2 milliarder årlig. Så kommer mobil markedet og IoT etter der.
Så om det lykke skikkelig de neste to åra kan de ha 1-2 milliarder i inntekter innen 2024.
De har 50% EBITDA.
Man kan regne 20-40x EBITDA på slike selskaper er. Pareto regner 40x på nod tidligere men bruker 20x nå. Så at de kan nå en mcap på 10 milliarder innen 2024 er overkommelig. Da har man 4-500% oppgang innenfor rekkevidde.
Så like viktig er nedside. Tror man elabs feiler totalt de neste år eller har moderat utvikling i kontrakten eller tar masse nytt?
De guider altså 500 Mill revenues i 2023. 250 Mill EBITDA. Det er stor sjanse for utsettelser i dette markedet. Men allikevel vil verdien av aksjekursen dobles om de klarer dette uttalte målet.
Det er min enkle teori ikke noe annet. Sikkert en haug med andre parametre man kan tenke på. Men så altså at Pareto gjorde dette med NOD som er ett sammenlignbart selskapet.
De har vel guidet >50% på EBIDTA, og 20x er konservativt så tidlig i et selskap som er i stor vekst. En dobling av kursen er et konservativt anslag dersom de når de økonomiske målene i 2023.
Det er nettopp guiding, så det blir spennende å se hva realiteten byr på dette året og videre. Synes det virker lovende og solid enn så lenge.