Ja men det er etter min erfaring mye bedre å være konservativ i sine anslag. Sjeldent det over presterer syntes jeg ift guidinger. Dessuten. Står vi i 50 kr Om ett år bør de fleste investorer være strålende fornøyd. Klarere man 100% på ett år er man høyt oppe på vinnerlista over årets aksjer…
Absolutt ikke uenig med deg der, edruelige mål er fornuftig. Tenkte bare det var informativt for nye å også få vite hva de faktisk har guidet.
Klarer man det konsistent i 10 år har man 1000 doblet innsatsen. +100% på et år er sinnsykt bra.
Klarer man å doble hvert år i 10 år og man satser 100 000 har man 48 millioner ca.
Dvs. Om vi hadde vært en gjeng som ble enig om å sette inn alle gode krefter i 10 år hadde vi sikra familiene våre i generasjoner.
Det er ikke umulig.
I 2016 satset jeg 135000 i august.
1.1.17 hadde jeg 1,1 million.
Men 2017 vil jeg ikke snakke om😅
Du skal slippe å snakke om 2017, men du må nesten snakke litt om hvordan i all verden du kom frem til 48 mill. Trakk du fra skatt, et hus og en Ferrari eller har du allerede regnet inn en skillsmisse hvor din bedre halvdel stikker av med over halvparten?
Hehe ser regnestykket ditt slik ut @Babbai ?
Alltid lov å drømme … men tror nok vi alle blir fornøyd om vi klarer å sitte på denne noen år
Jeg regnet bare i hode. Og jeg har jobbet natt hele helgen. Tok kanskje ett år for lite…
1
2
4
8
16
32
64
128
256
512
Glemte det tiende året.
Men hva gjelder guidingen deres, så tror jeg faktisk de ligger foran skjema… selv om det er vanskelig å vite hvor fort de kan rulle ut på mange modeller innen laptop/PC/tablets, så virker det som de er kommet lenger på IoT enn de har guidet (da 500 Mill guiding er uten IoT), samt at TV også har hatt PoC løpende en stund nå…
Automotive virker jo å være litt lenger frem, men de har jo noen mulige dører inn der også etter hvert…
Jeg har lenge trodd at laptop produsenten vill rulle ut på 2022 modellene. Men kan hende det er 2023 modellene det skal implementeres i… nei hvem vet.
Det vi vet er at de har POC med alle de store laptop produsentene utenom 1 er det vel. Følger de andre etter for eks Lenovo har vi søren meg vunnet i lotto.
Er det en fordel å være over på hovedlisten før Q4 tallene presenteres? Når tror dere overgangen vil komme?
Vet ikke hva som er best… men jeg vil tro at Laila vil legge frem Q4 tallene og tikke av siste boksen av hva som var målsetning ved notering på Growth, positiv EBITDA i 2021
Men i så fall har de jo ikke så mange dagene på seg for å flytte til voksenbørsen ila første halvdel i mars… fredag 11, mandag 14 eller tirsdag 15 mars?
Antar det kommer noen nyheter før også, kanskje ifm MWC Barcelona?
Når Laila i presentasjoner sier at de kan tilby deres SW til halve eller en tredjedel av pris av HW konkurrentene (samt at SB1M regner med 0,66$), og det på laptop oppgis at ToF/radar sensor ligger på 2,5-4$, er det flere som antar det bare gjelder Presence delen?
Om så, hvor mye ekstra tror dere de kan ta om det legges til Gestures og Positioning sensor i samme laptop?
Om det finnes en egen Gesture-sensor i Huawei mobiler, så er jo det også en fysisk komponent som kan erstattes, dermed enda mer spart for kunden.
SP1M regner én sensor per unit, så jeg antar at de kun fokuserer på presence-biten.
Man må vel kunne forvente at en gesture-funksjon i hvert fall ikke er billigere enn presence?
Huawei bruker kamera til gestures tror jeg, så jeg tviker på at man i et slikt tilfelle erstatter en sensor.
Hahaha, den hadde jeg glemt! Og du har rett!
Umulig å vite hva de kaller en gesture sensor da… Kan jo f eks være en radar sensor…?
Enig i at det virker som en mer avansert funksjon som kanskje også vil kreve mer oppfølging om nye gestures ønskes. Tror ikke de nødvendigvis kan spør om dobbel betaling per enhet, men må jo være hvertfall 50% opp eller?
MICROSOFT!
Når ELABS signerte en PoC med Taiwansk ODM i juni 2021, så sa Laila følgende
«Når industriledere som Microsoft og Intel gjør «presence detection» til en nøkkelkomponent på funksjonslisten på neste generasjons PC-er og laptoper, er det klinkende klart at Elliptic Labs er perfekt posisjonert for å levere sin AI Virtual Presence Sensor til en stor del av markedet»
Dette er jo egentlig temmelig bull utspill fra Laila, uten at jeg tidligere har tenkt over hva det kan bety for ELABS. De har jo referert til Microsoft som partner på tidligere presentasjoner, da under software kategori. Tanken min har da vært at det bare er for å kunne se på funksjoner i Windows apper som f eks PowerPoint eller Teams, men om man søker opp human presence for Windows, så kan man se at de legger vekt på økt sikkerhet ved å se om bruker er til stede.
Men det som er ekstra interessant er at det er nevnt at human presence funksjon skal flyttes fra OEM sin software til Windows! Hva er vel da bedre enn om Microsoft kan få en standard løsning på tvers av alle leverandører og chipset?
Kan dette ha vært noe av det Laila snakket om når hun nevnte at ordet spres i hele økosystemet ??
“Windows 10 will soon get even smarter at detecting when you’re nearby. Native controls for human presence will ship with Windows 10 21H2 .”
“With human presence enabled, the feature uses a system’s hardware and operating system to detect if someone is in front of a lapto p to improve ease of use while also enhancing security. Currently though, users must rely on the software from their device manufacturer to manage human presence on their laptops but this will change with the next release of Windows .”
“Microsoft is working on adding three new settings for human presence to its operating system in the form of Force Instant Lock, Force Instant Wake and Lock Timeout.”
En annen ting jeg ikke har tenkt på før, er jo at i tillegg til å få Microsoft til å pushe denne løsningen mot andre OEMs, så har jo faktisk Microsoft egne laptoper og tablets!
Så jeg ble litt nysgjerrig når det stod på partner news sidene til Infineon at “Elliptic Labs demonstrated with the MS Surface Pro X how our XENSIV™ MEMS microphones can be used”
Er det tilfeldig at ELABS brukte en MS Surface Pro X for demo? De må jo bruke litt tid på å tilpasse SW mot laptopens mikrofoner og høyttalere, og det kan jo selvsagt ha vært at de bare valgte denne for demonstrasjoner… men de har nok garantert brukt dette for å også demonstrere for Microsoft hva de kan gjøre med eksisterende HW.
Det som også er litt interessant er jo at gjennom samarbeidet med Qualcomm som ble utvidet i april 2021, så ble jo ELABS sin SW tilgjengelig i PC prosessorer.
“Working closely with innovative companies like Elliptic Labs expands the capabilities and features our customers can bring to end users across Snapdragon 8cx, 8c, and 7c based-systems.”
https://newsweb.oslobors.no/message/529645
Fra samarbeids sidene til Qualcomm virker det hvertfall som denne funksjonen allerede er tilgjengelig.
"Optimized SW on Qualcomm Technologies mobile platforms - SW-only proximity sensor (smartphones) & presence detection (laptops) "
https://www.qualcomm.com/support/qan/member-directory/elliptic-laboratories-as
Og, om man lister opp laptoper med Qualcomm prosessor får man opp både Surface Pro X og Pro X SQ 2! Samt noen HP, Lenovo, Samsung og Acer laptoper med Qualcomm.
I Qualcomm presentasjon av 7C Gen 2 sier jo også Qualcomm blant annet “we have been working closely with our OEM partners, including Acer, ASUS, HP, Lenovo, Microsoft AND Samsung to develop ground breaking new devices. Enable new use cases, and increase system security. ” (3 min 20 sek) og “user experiences will continue to get better, as more applications take advantage of powerful AI, built right in.” (13 min 22 sek).
Nå har jo Qualcomm fortsatt veldig liten andel av laptop markedet, men jeg har begynt å lure på om noe av inntektene på Q3 rapporten ha vært fra f eks Microsoft Surface Pro X?
I Q3 presentasjonen står det «more than one vertical», men når Holmøy sier «multiple verticals» høres det nesten ut som mer enn 2 også – selv om multiple per definisjon også like gjerne kan være 2. Laila sier vel også at de er «klare» for det de kaller første launch innen IoT med Bosch, så ut fra hva de har sagt på presentasjonen må vel ekstra vertikal være innen laptop?
Flott innlegg stone! Det vil være en milepæl om Microsoft legger inn støtte for Elliptic Labs sensor software direkte i Windows power save/wake up funksjonene. Da ville det være svært kort vei for alle PC leverandører å bruke denne funksjonalitet. Støtte i CPU/Chipset og OS ! Kan ikke skjønne annet enn at dette ville blitt standard på alle PC’er etterhvert.
Så du mener at Microsoft kunne ha implementert i Q3. Dvs at inntektene ikke ville kommet før Q4?
Så vil vil evt få svar på disse tingene på regnskapet nå på Q4? De kan ikke ha implementert noe som helst i laptop uten at det ville avslørt gjennom tallene på Q4?