Det har vært mye snakk om Lenovo sine nye modeller som ble lansert på CES. Og “available from March” betyr vel at de kommer i salg fra mars, men ikke nødvendigvis 1. mars, tror jeg. Men i og med at MWC er 28.02-03.04, så vil det jo være god timing å starte salget i starten av mars.
https://www.lenovo.com/us/en/events/mwc/
Flere og flere av Lenovos nye modeller inkluderer Human Presence Detection, men de beskrives på ulike måter. Om dette betyr at de fortsatt kommer til å bruke litt ulike teknologier i de ulike modellene en stund, eller om det er for å villede konkurrentene, vet jeg ikke.
ThinkPad X1 Nano hadde jo Novelda-teknologi i fjorårets modell, så det vil jo være en skikkelig skrell om Elabs erstatter dem allerede i år. Men “a newly designed communications bar” sier jo tydelig at de har gjort endringer i skjermen, så da kan det jo hende de har designet ut Novelda og baserer HPD på Elabs-teknologi.
Forøvrig har jeg mest troen på at Elabs er brukt i SMB-modellene ThinkBook 14 og 16 Gen 4+, men ser også at AIO-modellen ThinkCentre M90a har “optional human presence detection”. Jeg vil jo tenke at “optional” er mye lettere å få til dersom sensoren kun er software.