Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Jeg forventer at de leverer på positiv EBITDA samt opprettholder guiding for 2023. Mye av oppgangen i dag kan også tilskrives generell rekyl i vekst/tech og noe rotering tilbake fra råvarer/verdi. Absolutt mye oppside igjen dersom de leverer positivt tenker jeg.

6 Likes

Elliptic Labs Q4 and FY 2021 results

1 Like

Det var litt skuff…

1 Like

Litt skuff, men ingen laptop inntekter her så ikke så værst allikevel å nesten klare positiv ebitda bare på mobil. Kan virke som om 2022 blir gjennombruddsåret her altså. Og at de her skriver 500 mill “i 2023” som da skulle betyr at året 2023 leveres med en omsetning på 500 mill hvorpå de selv mener overskuddet blir jo >50% - Blir spennende å se hva hun sier på presentasjonen :slight_smile: For min del som har horisont på denne akjsen til 2025/26 i første omgang så er det viktigste opprettholdt guiding!

4 Likes

Det som er litt negativt og som vil sitte i en stund, er at selskapet ikke nådde eget mål om positiv EBITDA for året, som har vært gjentatt flere ganger. Dette rokker ved troverdigheten til 2023-målet. Fravær av konkret guiding for 2022 utover positiv EBITDA bidrar heller ikke på denne siden, og vil nok fortsette å sette aksjen “på vent”.

2 Likes

Børsnoteringen trekker ebitda i minus for året.

2 Likes

At net cash flow from operations kommer inn lavere enn Q4-2020 vil nok også avstedkomme endel sure kommentarer fra analytikersiden og fra dem som ønsker å så tvil om selskapets fremtidige resultater. Kan ikke annet enn å håpe på noe mer muntlig “support” gjennom Q&A, men det er engang det skriftlige materialet som veier tyngst når nye aktører ser på selskapet og vurderer inngang nå eller senere.

2 Likes

Elliptic Labs expects to introduce more functionalities in more laptop models from more laptop manufacturers in the time to come.

5 Likes

Elliptic Labs sikter høyt – skal øke omsetningen fra 63 til 500 mill. | Finansavisen

4 Likes

Jeg hadde et «håp» om å se laptop bringe inn noe ekstra på Q4 men ingen forventning. Ellers relativt som forventet.

3 Likes

“We are present in Asia, Europe and the US, and expect to keep growing in all geographical areas”

Laila Danielsen, på call’en. :clap:

5 Likes

Liker generelt at det repeteres hvor godt software er for redusert strømforbruk, er jo virkelig noe som er vinden om dagen og er særdeles viktig fremover.

5 Likes

Defintivt nøkkelen for bred implementering i IoT-markedet!

6 Likes

Hørt presentasjonen og sitter ikke igjen med annet en enormt positiv trend og stemning i selskapet. Tilbakemeldingene fra elnovobahr vært fantastiske. Samarb ide med Intel var fantastisk og pågang fra andre produsenter var svært stor… ny standard løsning i laptop blir nevnt flere ganger. Nå er vi der NOD var når de åpne tv kontrollen til Apple. De lover jo nye kontrakter med andre merker? Gjør de ikke det ?

6 Likes

Jeg er enig. Og at de listet seg på Oslo Børs var strengt tatt årsaken til at de ikke fikk positivt regnskap i år.

6 Likes

Jeg synes dette var helt greit. Selvfølgelig noe skuffende at de ikke når sitt eget mål om positiv EBITDA, men vi ser også engangskostnader spesifikt for dette kvartalet som åpenbar årsak. For de som ventet gull og grønne skoger allerede i dag skal det nok selges. Men her opprettholdes guiding på 500MNOK og dette gjelder altså ikke i fjern fremtid, det gjelder neste år. Prosjektet Elliptic Labs durer på videre.

8 Likes

Sendes dessverre rett ned, kortsiktigheten er til stede :man_shrugging:

2 Likes

Tung støtte rundt 23.5 nå, da er vi i så fall ikke lenger ned enn før forventningsrallyet i går.

1 Like

Er jo litt irriterende at SB1 kalte Q4 rapport en trading mulighet…

Er skuffet over at de ikke klarer positiv EBITDA når de har gjentatt det så ofte og virket så sikre på at det ville de klare. Greit nok at ekstra utgifter drar det i minus for året, men jeg skjønner bare ikke hvordan de ikke kan ha fått bedre betalt av Xiaomi når det utvider (“greatly increases”) til flere modeller OG Xiaomi solgte så mye mer i 2021 enn i 2020… Nå har jeg ikke tallene i hodet, men føler nesten de har blitt lurt av Xiaomi :rofl:

Jeg har ikke fått sett presentasjonen enda, men er jo ikke i tvil om at dette ikke spiller så mye rolle i det lange løp! Tror nok vi får flere nyheter ila våren… AMD samarbeid, HP er nok på gang… kanskje Microsoft? Vi får bare henge på og se…

1 Like

Var ikke bare forventningsrally igår. Tech generelt gikk jo 5-10% på redusert krigsfrykt. Fra slutt tirsdag og til nå er ELABS blant de dårligste tech-aksjene på hovedlisten. Hvorfor? Delvis pga kortsiktige posisjoner tatt før resultatet, men like mye pga at det ikke gis noen form for guiding for 2022 utover “positiv EBITDA”. Ikke engang POSITIV BUNNLINJE. Dette er et signal om at 2022 resultatmessig ikke behøver å bli bedre enn 2021. Dette mener jeg rent markedspsykologisk er en mega-blunder. Null guiding i realiteten innebærer at ledelsen selv sitter med ganske stor usikkerhet for hva som skjer og når, fremover. Og da kan mange fortsette å trekke konklusjonen at 500-mill-målet for 2023 står for fall / nedjusteres i løpet av 2022. At det er “et hårete mål” men ikke nødvendigvis “et realistisk mål”.

1 Like