Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Litt skuffet over at de ikke helt leverer på det de har meldt i det siste, men det er ikke veldig under. Og omsetning fra laptop havner ikke på Q4 som vi hadde håpet på. Ingen forandringer i det lange løp, og det er det desidert viktigste, men ting tar tid og det hadde vært så kult hvis de hadde levert litt bedre enn forventet på Q4 og 2021. Jeg har veldig stor tro på laptop segmentet i 2022. :+1: :smile:

Hmm… har de stanset handelen?

Regner med det er den innebygde stansen ved for mye endring i %

Så er 2021 avklart, og det er en noe ubalansert fokus på resultatet som ble vagt dårligere enn forventet. Omsetningen for 2021 er såpass liten at selv små overraskelser gir den slags utslag, og sånn sett kan man jo si det kanskje var unødvendig å guide positiv ebitda når man vet at det er så lite som skal til. På den annen side kan jeg forstå (og sette pris på) litt høy og mørk begeistring når avtalene tilsynelatende renner inn.

Det som gjelder med dette selskapet, er i første omgang kun hvor godt produktene virker. Jeg tolker Xioami-avtalene til å bekrefte Elabs på mobil. Inntektsmodellene og hemmelighold rundt avtalene, gjør det vanskelig å anslå inntektene. Selv tror jeg dette alene vil dekke utgiftene for Elabs i år, men det avhenger jo også av disse telefonenes suksess i markedet. Laptop blir spennende, og 2022 blir forhåpentligvis året som bekrefter Elabs i dette langt mer lukerative markedet: testen er allerede ute!

Hvis man ser på regnskapet for 2021, bør man kanskje først og fremst notere seg at Elabs har godt som null gjeld, 200 millioner på bok fra sist emisjon mv., en utsatt skatt-fordel på 62,5 millioner (reduserer skattekostnad når overskuddet kommer), og andre fordringer på ca. 47 millioner.

Utgiftssiden er i hovedsak lønn, R&D og salg og markedsføring - alle poster vi bør håpe at øker for å sikre vekst. Stiger det veldig mye, kan det selvfølgelig gå ut over lønnsomheten på kort sikt, men det knytter seg til suksess på millioner av modeller i årene fremover, og med en forretningsmodell som ser ut til å kunne skaleres opp uten egentlig store kostnader når det først fungerer. Det er der bunnlinjen kan bli av det smørfete slaget.

Og så er det selvfølgelig alle de andre mulighetene i dette selskapet (iot/TV/bil). Det blir neste kapittel.

3 Likes

Man kan jo virkelig lure hva forventningene var i dag.

4 Likes

Tror noen har tenkt raske penger (og da superraske). Jeg akkumulerer litt nå.

3 Likes

fikk samlet noen kronasjer til 974 aksjer til. Tar gjerne mer for all del

3 Likes

Forventningerne var i hvert fald nok, at EBITDA blev positivt - det gjorde det ikke. Man kan argumentere for, at de jo kun skød meget lidt under, men for de fleste handler det nok om at få indikationer på, om man kan regne med det, som ledelsen fortæller, da det sætter retningen for, hvor meget man kan stole på 500 MNOK-guidance. I dag har markedet mistet en smule af den tillid, derfor falder kursen skarpt. Jeg synes, at det er fair, at aktien bliver straffet, men over 10% ned er nok lidt en overreaktion…

2 Likes

Noterings kostandene førte ebidta i minus… for en sinnsykt børs Oslo er. Gode nyheter blir overhode ikke satt pris på. Ja det er jo en krig… men allikevel… dagens nedgang er irrasjonell.

3 Likes

Det er vel ikke irrationelt at blive lidt skeptisk til ledelsen, når de meget selvsikkert gentager, at EBITDA for 2021 bliver positiv, når den så ender negativ? Jeg er med på, at det skyldes engangsposter. Men ledelsen er jo også bekendt med engangsposter…

1 Like

Irrasjonelt at den går ned 10% på bare psoitive ting i kvartalet. På Lenovo nyheten er denne såvidt opp 10%. Go figure.

1 Like

Det er vel et spørsmål om hva man vektlegger. Målsettingen om positiv ebitda 2021 var et symbolmål, med bom på mindre enn 3 millioner. Surt for dem, men neppe viktig for oss. Målsettingen om 500 m ila 2023 er hårete, og jeg synes det er positivt at de så langt ikke ser grunn til å endre denne. Å dermed ta for gitt at det går, vil være uforsiktig av en investor: Ting må klaffe, og det gjør de jo selvfølgelig ikke alltid. Samtidig er det også mulig at de “bare” når 400 millioner. hva skal man si om verdsettelsen da? Eller også at de på samme tid har fremtidige avtaler for det dobbelte.

Tillit til ledelse er selvfølgelig vesentlig, men jeg bekymrer meg ikke på grunn av akkurat denne.

4 Likes

Tror du det kommer noen nye laptop avtaler i 2022 som kan øke guidingen? De regner 500 Mill med mobil Lenovo og Bosch. Der tror jeg de har ganske god innsikt.

De har nok ikke regnet med så mye annet.

Fra dagens presentasjon guider de flere laptop avtaler med andre oem. Ja hva da? Er kursen 22 når hp signerer? Hadde jeg hatt mer penger hadde jeg kjøpt nå.

1 Like

Gode pointer. Men det ændrer ikke på, at der står 1-0 til brudte løfter lige nu. Også selvom det ikke er særlig stort i kroner og ører. Det er det symbolske i det, der er problemet. Men nu må vi se, hvordan 2022 bliver. De-risked blev caset i hvert fald ikke det mindste i dag. Men derfor er det jo stadig en virkelig solid virksomhed, ingen tvivl om det.

Nei, de har faktisk innfridd på 4 av 5 målsetninger fra de ble notert på Growth!

2 Likes

Støtter Fartins betraktninger. Kursreaksjon synes dramatisk dersom man mener 25kr var riktig før rapport. Omsetning kom inn på 34 mill var det vel. Om den hadde vært 44 hadde ikke spilt noen rolle,da det er vanskelig for oss å vite utforming av diverse avtaler,tenker da mest på ny Xiaomi deal. Tipper vi kan forvente mer jevn inntektsstrøm derfra. Synes følgende setning sier mye:
We expect to introduce more functionalities in more laptop models from more laptop manufacturers in the time to come.
Spennende tider.

3 Likes

Jeg har vært med siden IPO og sier meg enig i at dette var skuffende. Er uansett long og har steintrua.

Forventet ikke breaking news, for det har vi fått med Intel og Lenovo nylig. Men at det både ble lave Q4-tall (med forventning om heeeftig Xiaomi-avtale fakturert) og negativ EBITDA for året – den så jeg virkelig ikke komme.

En bitteliten ripe i lakken for min del. Mulig den går bort med polering.

2 Likes

ELABS er mere varm luft i dag, end de var i går. Ikke meget, men nok til, at der forsvinder lidt tillid. Den reducerede tillid gør, at risikopræmien må justeres.

Syns folk er kjappe i konklusjonene sine og velger å ikke rette snuten fremover fordi de gjerne skulle ønsket at elabs leverte godt utover det de har guidet. Cluet er at om man ikke evner å justere for engangseffekter og se den underliggende utviklingen, god vekst i topplinjen, fremtidig redusert kost knyttet til mindre “heavy lifting” i plattformen som Elabs skal fortsette med fremover så vil du ikke tjene på Elabs uansett. Du vil komme for sent til festen når den begynner for å si d sånn…

For min del så ser jeg få selskaper som har så stort potensiale som Elabs på børs per nå. Gjeldsfritt og mer enn nok penger på bok til å levere. Lav kapitalinnsats forøvrig og massive salgsmuligheter i pipe. Et enormt marked å tappe inn i som både er bærekraftig og kostbesparende…er for meg helt vilt at jeg enda kan laste opp på disse nivåer for det trodde jeg virkelig ikke at jeg skulle få anledning til.

13 Likes

Ja ledelsen formåede i hvert fald ikke at justere deres udmeldinger og selvsikkerhed på grundlag af engangseffekter. De var meget selvsikre på positivt EBITDA. Synes ikke, der var nogen grund til at være så skråsikker, når man ikke kan levere. Vi havde fint levet med mindre armbevægelser. Det virker lidt arrogant af ledelsen.