Største risikoen her er vel om Kina Hjelper Russland økonomisk eller særlig militært?
Dersom Kina involverer seg med Russland på en måte som fremprovoserer kraftige sanksjoner og/eller militær respons tror jeg vi har større problemer enn kursen på Elabs.
Selv om jeg også er long og har skikkelig troen, så måtte jeg faktisk ta en liten timeout på tråden… jeg ble så innmari overrasket (og faktisk skuffet) at de ikke klarte mer enn 34,7 millioner og dermed ikke klarte positiv EBITDA. Jeg trodde dette var prioritet nummer 1 for Laila når hun gjentatte ganger har kommet med den målsetningen om positiv EBITDA, og hvertfall når hun i høst listet opp alt de hadde innfridd på og sa dette var det eneste som gjenstod. Laila og Lars har hele tiden gitt inntrykk av at dette klarer de.
Det var noen på tråden som mente Xiaomi dealen kunne gi 60 mill, og jeg trodde jeg var på fornuftige tall med 40-45 mill. Det laveste jeg hadde sett for meg totalt for kvartalet var 38 mill, så jeg ble helt paff når jeg leste 34,7 mill.
Som noen av dere er inne på, så spiller det i grunn ikke noe særlig rolle, da de nesten klarer positiv EBITDA med smartphone og det er laptop som skal være pengemaskinen for å nå 500 mill i 2023.
Men det som plager meg er at jeg var så sikker på at nå skulle de bevise for markedet at de fortjente den høye MCAPen da de allerede skulle levere positiv EBITDA. Og, vi har gjentatte ganger beskrevet SB1 sin analyse for veldig konservativ, men ELABS klarer ikke engang å nå estimatet på 65,8 mill for 2021, da de endte på 63 mill.
Så jeg skjønner om investorer nå tror analysen til SB1 kanskje til og med er optimistisk per i dag, siden ELABS foreløpig kun har meldt DW i en modell hos Lenovo.
Så i dagens marked bare skjønte jeg at de ville bli straffet hardt etter den Q4 rapporten… for jeg har til og med sett selskap som leverer rekord tall, og likevel faller 20% fordi forventningene var enda høyere…
Vi som har fulgt litt nøyere med vet jo at (Laila har sagt) Lenovo ønsker å gå veldig bredt ut med ELABS, og at flere kunder garantert er på gang innen laptop.
Vi vet at flere modeller er på gang sammen med Lenovo (f eks tror jeg jo Thinkpad X13s med Qualcomm har ELABS).
Vi vet at SB1 sitt estimat på 81 mill for 2022 er veldig lavt mtp at laptop nå begynner å gi inntekter.
Men samtidig…
Vi vet ikke hva “high volume” betyr for T14 modellen.
Vi vet ikke hvor lavt de har priset seg for innpass så bredt hos Lenovo.
Vi vet ikke hvor lang tid de bruker for test, tuning og verifikasjon per modell.
Vi vet ikke om det vil ta ytterligere 9 måneder før en ny laptop kunde begynner å gi inntekter.
Jeg tror fortsatt de kommer til å knuse estimatene til SB1 for 2022, men da forventer jeg at det kommer jevnlige DW meldinger frem mot sommeren…
Hadde vært veldig interessant å få detaljene på den nye Xiaomi-avtalen! Blir den som tidligere fakturert i Q4 og var lavere enn forhåpningene, eller er det faktisk en markant høyere deal som faktureres senere? Sånn sett blir det spennende på Q1!
Bare å lukke skuffen og ta fram aksjene her senere for dette var demotiverende utvikling. Trodde dagene nært opp mot 20kr og enda verre om den daler ned til under var over.
Åpenbart at aksjonærer nå om dagen er av type «fragile» og glemmer fort d gode og positive som har skjedd. Om det er risk off i dagens marked eller ren og skjer bortskjemthet at alt skal leveres som punkt og prikke (:les evner ikke å justere for engangseffekter).
Aktien straffes helt forståeligt for den mistillid, der nu er høster til ledelsen. 34 MNOK var dybt, dybt skuffende. Jeg holder halvdelen af min position, men resten er solgt. Jeg har en regel om ikke at være i virksomheder, hvor ledelsen skråsikkert lover mere, end de kan love. Det er et meget bekymrende og usundt tegn. Virksomhed, produkter og estimater er dog fortsat på de fleste andre områder attraktive, så jeg skal fortsat have nogle aktier.
Nå synes jeg det ble mye kortsiktig tankegang her på forumet. Det er riktignok mange som sitter med kortsiktige posisjoner i selskapet og jeg skal ikke dømme de for det. For min egen del så spiller det ingen rolle om de skulle levere under forventning i et kvartal eller to. Det er for meg helt urelevant. Det burde ikke ledelsen heller bry seg mye om. Det viktigste er de lange linjene og at selskapet utvikler seg i riktig retning. Dette er ikke en spurt, men et maraton. Det vil være humper i veien og mange oppturer og nedturer underveis. Avkastning og inntjening kommer ikke som perler på en snor. Aksjekursen får være det den er underveis, jeg selger ikke så lenge noe fundamentalt skulle endre seg.
Kan ikke forstå hvorfor der er en sådan stor grad af negativ stemning.
Det er som om de folk fuldstændig har glemt at elabs har indgået Intel aftale som gør det nemt at implementere deres teknologi og at de har en Enterprice license agreement med Lenovo, som producerer flest laptops i verdenen.
No shit. Dagens aksjonærer beskrevet det der. Alt det gode glemmes over natta den dagen noe ikke går som forventet. Helt latterlig
Jeg kjøpte en langsiktig post i selskapet den dagen de ble notert på Growth, og denne posten er nå betydelig større. Allerede da bestemte jeg meg for at denne skulle stå minst til 2023 og helst til 2025. Som tidligere nevnt her vurderer jeg å selge 1/4 ved kurs 100, om det så tar 6 måneder eller 2 år… Så selv om jeg ble skuffet over Q4, så betyr det ikke at jeg er kortsiktig i aksjen.
Jeg har sett det som en fordel at de har kvinnelig leder, da kvinner gjerne har en mye høyere terskel for å komme med luftige og urealistiske mål. ELABS er vel blant de få selskapene jeg faktisk tror kan levere en eksponentiell vekst, selv om nesten alle selskapet guider med det.
På shareville tråden har det ofte blitt nevnt “underpromise/overdeliver”, noe jeg mener har stemt veldig bra for ELABS. Men akkurat denne gangen ble det “overpromise/underdeliver”, en ripe i lakken som @Steve1 sa… Godt mulig å kjøre like fort fordi om!
Men så er jo jeg en av de som har ment at de også kan tjene langt mer enn 500 mill i 2023 med alle de samarbeidene de har på gang, for de har helt enormt mange store navn på listen. Men vi har jo gjettet på ~1 kr per smartphone tidligere, og gjerne 6-8 kr per laptop… når de får så “lite” i Xiaomi kontrakten, og om det er for ett estimert antall over 1 år, så kan de jo ha priset seg langt under 1 kr også… Så jeg har bare blitt litt i tvil om de klarer å overgå egen guiding i 2023, om de priser seg langt under 6 kr per laptop…
Elabs har en sterk relasjon til kinesiske aksjer. Lenovo, Xiaomi, huawei etc.
Sjekk ut utviklingen til disse selskapene, så skjønner dere hvorfor elabs faller.
Risken ligger i om Kina støtter Russland i krigføringen mot ukraina. Frem til det er avklart, vil at kinesisk synke som en stein i frykt for sanksjoner.
Dette er jo bare helt gull og kunne kjøpe flere på disse nivåene. Folk sutrer for et par millioner. Velger heller å fokusere på sjansen for at de vil tjene hundretalls av millioner om noen få år. Varsla inflasjonen er vel hva som bør bekymre mest. Men tror Dette fører til fortgang og mange design in for Elabs. Overbevist om at vi om fem pluss år vil være et meget solid selskap med minst 500 mill i omsetning. Da er det litt dumt og solgt pga et par millioner mindre inntekt enn ønsket i q4 2021.
Men en har jo god anledning til å komme inn til en veldig rimelig penge i disse tider og kanskje helt frem til vi får DI i nytt pc-selskap.
Tolk det som dere vil… det er vel heller kommunikasjonen kontra inntekten jeg har blitt litt skuffet over… og hovedpoenget mitt er at de kanskje priser seg enda lavere enn “half, or even one third” (som Laila har brukt som eksempel) kontra HW sensorer. Så det kan ta noe mer tid enn det jeg har gitt uttrykk for tidligere.
Men jeg ser helt klart veldig mange bulle tegn enda!
Oppdatert med Lenovo
Ser forøvrig i Q4 presentasjon kontra Q3 at de har økt fra 19 til 20 partner avtaler. Noen som vet hvem som i så fall er partner nr 20? Regner de Lenovo inn som partner også? Har 19 i denne oversikten…
Vi kan vel heller ikke si med sikkerhet at hele Xiaomi avtalen er ført på Q4 - Kanskje denne er mer spredt nå og kommer med inntekter også Q1-Q3 i år?
Kanskje… som noen var inne på lenger opp er det mye hemmelighold rundt avtalene som gjør det vanskelig å finne ut av
Det er i min bok en del som tilsier at Xiaomi avtalene ikke er ført i sin helhet i Q4. Avtalen i 2020, som vel i sin helhet ble tatt til inntekt i Q4 2020, var meg bekjent av en fixed fee karakter. Vi vet ikke hvilke vilkår som ligger til grunn i ny avtale(børsmeldt omsluttende av september), verken beløpsmessig eller kontaktsstruktur, men man sier « signed a significant enterprise license agreement that greatly increases its use of Elliptic Labs’ AI Virtual Proximity Sensor.»
Dette tilsier på ingen måte en lavere «total» sammenlignet med 2020, og det det at ELABS har blitt en viktigere leverandør og samarbeidspartner for Xiaomi bygger opp under det. Basert på min kjennskap til Tech bransjen er det mer vanlig å måtte ta til takke med kontrakter av fixed fee i relativt tidlig stadium(dog kunde siden 2016). Dette begrenser oppside, men gir sikkerhet for hva som kommer i retning av fixed fee. På videre vei har ELABS, alt annet likt, mer forhandlingsmakt ved bordet, og kan kanskje få mer av oppsiden i kontrakten hvis kommersiell suksess(les: økte salgsvolum)
Med oven nevnte i mente merket jeg meg forskjeller i omtale av prinsipper for regnskapsføring av inntekt i årsrapport 2020 sammenlignet med prospekt for opplisting(som vel også er det samme som omtales av prinsipper i Q4 2021 rapporten). Xiaomi var i realiteten eneste vesentlige kunde pr utgang 2020 og basert på endret beskrivelse av prinsipper for timing av inntektsføring har det med høy sannsynlighet skjedd noe med underliggende kontraktsstruktur(som da antakelig også vil gjelde for Xiaomi). Spekulasjon ja, men det handler er stykke på vei om kvalifiserte sannsynlighetsbetraktninger. Min vurdering er at det er en god sannsynlighet for at nåværende avtale med Xiaomi er delt opp i «batcher»/«transjer» for «point in time», altså at et nytt antall Software tilgjengeliggjøres på tidspunkt x, Y og z avhengig av hva som er avtalt og inntektsføres deretter.
Kom gjerne med innspill eller saklige argumenter mot. Det gir oss alle et bedre bilde av MULIG realitet
Se forøvrig korrespondanse vedrørende dette jeg hadde med en person som snittet ut under. Utsnittet er mine betraktninger.
Vi får håpe de overgår terskelen for minimum fixed fee og royalty begynner å slå inn. Jeg vil jo anta at det er et betydelig større volum på mobil-vertikalen i 2021 kontra 2020. Men som jeg sier: assumption is the mother of all fuck ups.
Godt poeng som jeg tror har gått litt under radaren for mange.
Føler ikke det er nok til å velte ELABS-skuta, i hvert fall ikke for min del, men kan nok skape hårete bølger om det faktisk skulle bli Kina-sanksjoner.
Skjønt, det må vel gå en eller annen grense for hvor mange/store land cpt. America kan sanksjonere🙃