Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Jeg sidder også ganske roligt med de aktier, jeg har tilbage. Og ledelsen leverer på aftaler, ingen tvivl om det. Men man vi stole på guidance? Kan vi stole på, at aftalerne rent faktisk giver det revenue, der bliver kommunikeret? Muligvis, I’ll stilk around to find out - men jeg har mindre tillid nu, end jeg havde før Q4.

Det siger i øvrigt en del på den korte bane, at ELABS i dag er nede med knap 2% efter en tech-rebound dag, hvor NASDAQ endte oppe knap 4%. Mange, der ikke længere køber historien, og det skyldes, at ledelsen bommede på det første konkrete finansielle mål, vi kunne holde dem op på. Nogen siger, at det er en bagatel. Skyldes engangsposter. Muligt det, men jeg tager det med i mine beregninger.

1 Like

Elabs opp nesten 5% i går. Ikke unaturlig med litt ned i dag.

Altså du overdriver så inni helvette at det blir for dumt faktisk.

Indrid_Cold tror det fleste hører hva du sier, og at tilliten din er svekket til ledelsen noe som er greit. Tror eller du skal reflektere over referanselisten din og se an om Elliptic er det riktige selskapet for deg å investere i. Elliptic er et unikt VEKST-selskap med gode forutsetninger. Som nevnt ovenfor har de levert positive børsmeldinger over flere kvartal noe som tilsier at utviklingen går den rette vegen. Enig med Babbai sin uttalse her, bedre å gjøre det nå og bli ferdig med det enn å sitte igjen på eurogrowth. Anbefaler at du tar turen på nermeste biblotek og låner deg noen bøker om vekstselskaper, så kan vi eller addere opp i etterkant for å se om det er så ille at de bommet med noen millioner.

1 Like

Avslutningsvis så må jeg nesten takke deg for at du har redusert andelen din i Elabs. Håper jeg var en av de som fikk plukket opp aksjene dine.

Legger ved en hyggelig milepæl.

Ord kan si mange ting, men det som virkelig viser noe er handling . La det du gjør være det som snakker for deg, så vel som for andre mennesker.

1 Like

Jeg synes kanskje vi kan sette en strek over praten om Q4, folk har tilkjennegitt sine synspunkter ganske tydelig, og det er vel ikke så fruktbart å gjenta dem ad infinitum.
En fot i bakken: Det lave anslaget på markedet størrelse (i prospektet) er ca. 12,6 mrd kroner (mobil, laptop og littegrann IoT, §=9). Om Elabs tar 5 % av dette samtidig som de representer en 20 % besparelse for kunde, havner vi på 500 millioner. TV og biler kommer i tillegg (men kan ta tid). For mobil kan nevnes at Xiaomi i 2021 hadde ca. 14 % markedsandel, så jeg tenker 5 % andel i dette segmentet ikke er overambisiøst. Om PC-kontraktene kommer fort nok til å klare målet ila 2023, blir sånn sett spennende, men viktigere, tross alt, er vel om det i løpet av året viser seg at det fungerer som man ønsker på PC. Jeg vil gjerne ha signaler om realistisk 1 mrd omsetning i 2025.

5 Likes

Håber også, at du fik mine aktier❤️

Jeg har fremdeles en sjat, og dem glæder jeg mig til at følge.

Vækstselskaber behøver jeg ikke læse op på - jeg har aldrig været investeret i andet. Derfor ved jeg også, hvor vigtigt det er, at ledelsen leverer det, de kommunikerer. Som regel skal vækstselskaber af den type faktisk levere bedre end forventet for ikke at aktivere “sell the news”. Ledelsen er bagud på point, og skal nu bevise, at deres kommunikation ikke bare er varm luft. Jeg glæder mig!

3 Likes

Jeg overdriver, fordi mange andre underdriver☺️

2 Likes

Kina er på vei inn i en ny Covid-bølge: Nå kan covid bli et problem igjen – VG

Kan dette å ha negative konsekvenser for Elabs?

Jeg ser ikke hvordan det kan påvirke Elabs direkte, men det er klart at om det blir mindre etterspørsel etter de tingene elabs produserer for, vil det jo gå ut over dem som alle andre. Samt at et pessimistisk markedssyn på hele sektoren vil påvirke børskursen i hvert fall midlertidig.

K50 er lansert. Tipper vi på melding kl 14? Står ultrasound i spec for både K50 og K50 Pro. Dette er volummodeller. Det kom en K40S også, men jeg ser ikke spec ennå, antar at det er der også.

4 Likes

Mulig jeg tar feil, men mener å ha lest at det har vært bra tech-salg under covid fordi folk har vært isolert?

Det har ikke direkte vært mindre nei.

“under covid” begynner å bli en veldig lang periode, og dessuten ikke likt fra område til område. Global smartphone shipment i 2021 vokste 4 %, men sank 6 % i Q4 isolert. Jeg synes det begynner å bli vanskelig å dra konklusjoner, men det er jo ikke unaturlig at tech-salget øker når man er mer hjemme.

1 Like

Og hvis man tenker Lenovo så er dette ofte arbeidspc’er. Ser ikke noen grunn til at dette skal redusere behovet, mer øke mtp hjemmekontorer. Regner med at rundt om i verden så var det ikke slik at alle fikk tilpasset i like stor grad slik det ble gjort her hjemme i Norge.

Verden skal fremover, arbeid skal utføres og hvis man må isolere seg mer og bli mer fjernstyrt ifht arbeidsplass så tenker jeg markedet her skal opp og forsterkes av covid. Men folk får ha egne analyser og betraktninger der.

1 Like

Totalmarkedet for laptops og smartphones er ikke så viktig. Størrelsen på kaken er ikke det viktigste nå.

Det viktigste er hvor mange kakestykker (kunder) Elabs klarer å få for hver kake (vertikal) og hvor stor bit av hvert kakestykke Elabs klarer å spise (antall units de kommer inn i hos kunden). Hvis dere dypdykker i Xiaomitallene, vil dere se at selv om Xiaomi skulle selge færre telefoner i år enn i fjor, vil nok Elabs fortsatt sitte i flere Xiaomitelefoner i år enn i fjor. Men for å se det, må man vite modellene de er i (annonserte og ikke-annonserte) og hvilke modeller som har volum/hvor stort volum.

7 Likes

Elliptic Labs lanserer på tre Redmi K50-serie smarttelefoner

15 Likes

Hadde vært fint med en melding om avtale om full støtte i AMD CPU’er på samme måte som Intel snart. Jeg vil tro at dette kommer i 2022.

2 Likes

De har allerede en god avtale der. Og and står vel for 15% av markedet. Det jeg sliter med å forstå er at Xiaomi har en all inclusive avtale mot så mye bruk av software de ønsker mot ett engangsbeløp. Laila har jo nevnt stk pris. Ingen klarhet i dette?

1 Like

Kan ikke skjønne annet enn at alle avtaler Elliptic Labs gjør har en eller annen form for stykk pris pr. enhet. Men det kan jo selvfølgelig være en kombinasjon i en enterprise avtale som gjør at de betaler et større engangsbeløp og får da rabatt på alle enheter mot at de ruller det ut i hele produktsegmentet.

1 Like