Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elmera (ELMRA)

Flaggemelding Fjordkraft Holding ASA

Har rottene begynt å forlate det synkende skipet? Først forsvant BKK som den viktigste av de industrielle eierne. De burde være godt informert og kom seg ut på bemerkelsesverdig høye priser i flere omganger. Nå begynner fondene og indeksforvalterne å selge. Sist DnB Asset management med flaggemelding i dag…

Vi har blitt vandt til at selskapet rapporterer vekst. Siste kvartal flyktet kundene og de registrerte massiv nedgang i antall kunder. Da kommer vanligvis tallene å følge etter ved neste korsvei. Ikke merkelig etter alle negative avisoppslag om hvordan de manipulerer og jukser i sitt salgsarbeid.
Det finns vel en god del andre mer interessante selskaper å investere i?

Da skulle kursen være ned ca 15 kroner siden forrige innlegg.
På lang sikt vil strømprisen bli lavere og nettleien høyere. (Noen forståsegpåere mener kraftprisen på lang sikt vil nærme seg 0. Sol og vind er gratis, det er distribusjon og lagring som koster). Da vil marginen til Fjordkraft nødvendigvis bli mer krevende å opprettholde… Insentivene for kundene til å skifte leverandør blir lavere og kundemassen eroderer. Dette må nødvendigvis bli et særdeles lite interessant case å investere i på lang sikt. Mulig jeg tar feil, så fint om noen kan komme med motargument.

1 Like

Dette vil nok Fjordkraft merke,da de tidligere har fått påpekning på åpenhet om pris…

Nettopp. Dessuten vil sannsynligvis Tibber ta rotta på Fjordkraft i kampen om kundene.

Fjordkraft er mer enn strøm, markedsspekteret er stadig under utvikling med innovativt fokus. Det er vel heller utenkelig at strømleverandører i fremtida vil kaste strøm etter oss. Det er en massiv negativ føring på FJK, som står igjen som den eneste med merknader til tross for at de var i selskap med 20 andre. Dnb kjøper og selger annenhver dag og er med å styre aksjeprisen sammen med de andre store. Jeg tror at det vi har sett siden februar er overfladisk og manipulerende. Finner det også litt usannsynlig at hav og sol skal være gratis…

1 Like

Ja markedet overreagerer. Gi det 6 mnd så blir det veldig bra. Men gamle høyder tror jeg er veldig lenge til. 70 eller 80 innen rekkevidde på 12 mnd… maybe

Hvorfor ikke satse på Skandia Greenpower i stedet? Prises jo nå til net cash. Har ikke aksjer i noen av selskapene, men om det er et strømselskap jeg ville ha satset på, så hadde jeg gått for Skand :slightly_smiling_face:

1 Like

Jeg har satset alt på kinesisk selskaper selv. Men forvarer Fkraft litt.

Er ulogisk med en p/e på 12 og store utbytter når vi ser hvor mange bobler det er.

Ser på sosiale medier at Fkraft gjør sitt for å bli mer sosialt bevisste. Sponser Pride og Nei til Qatar.

Mye innsidekjøp også

1 Like

Fjordkraft er et solid selskap, men har blitt hardt straffet etter kritikken fra forbrukerrådet. Nedgangen kommer vel også av et Q1-resultat som var svakere enn ventet med høyere engrospriser og nedgang i strømleveranser. Dessuten er det snakk om innstramminger i strømbransjen, ref. link lenger opp.

Skandia Greenpower går så til de grader under radaren, sannsynligvis pga den lave omsetningen. Den passer derfor glimrende som en akkumuleringsaksje hvor man f. eks. investerer en fast del av lønna si, en slags månedlig spareavtale🙂 Denne mener jeg kan bli bra på sikt. Dessuten så er Selaco (traderen Svend Egil Larsen) ute av topp 50, så da kryper den vel nok oppover snart👍

Cloudberry er vel enda bedre, for de er produsent av strøm… :slight_smile:

1 Like

Nå har de det, spennende prosjekter også :slight_smile:

De mistet privatkunder også i Q2.
Les også denne om negative marginer og Fjordkraftdødaren.:

1 Like

Fjordkraft får konkurranse.

1 Like

Never underestimate a “Kodak”-moment :face_with_hand_over_mouth:
image

kan dette legge ytterligere press på marginene hos Fjordkraft,-eller vil etterspørselen veie opp gevinsten… :thinking:

Fortsatt over 10% direkteavkastning på dagens kurser, går ex utbytte kr 3,50 27 april.

Kursen tikker oppover, ganske sakte - men forholdsvis sikkert. Ikke så merkelig egentlig siden den er barbert til de grader, spesielt etter at man i forrige kvartal måtte ta et ganske betydelig tap på manglende sikring av fastpriskontrakter. Markedet er sannsynligvis usikre på om det kan være flere lik i lasten. Kapitalmarkedsdag om et par dager, da får vi sannsynligvis mer informasjon. Men om man tror dette var et engangstilfelle og at selskapet har tatt grep så er jo aksjen et kanonkjøp. Er vel ingen andre aksjer som gir 10% direkteavkastning, og med flere analyser med kursmål langt høyere enn dagens 34 kroner.

1 Like