Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elmera (ELMRA)

Fjordkraft tilbyr forøvrig ikke fastpris.

nok en aksje som man bare får dytte nederst og innerst i skuffen da :roll_eyes: inngang på 20, så det er håp i snøstorm at det kan bli bra … på sikt

I skuffen ja, der hører den definitivt hjemme. Vil gi meget gode utbytter de kommende årene så denne må for all del ikke selges på disse nivåene!

jeg har tiden, og de har pengene. så denne blir liggende å betale for seg selv. mye bedre bet enn mye anet for tiden tenker jeg.

Håper egentlig de senker utbyttene og øker tilbakekjøpene av aksjer

Fjordkraft har mye bedre avtaler enn vanlige fastprisavtaler som du henviser så mye til, såkalt spot med forvaltning. Du kan lese om de på nettsiden deres her Spot med forvaltning

I juni sparte man på ca 0,82kr per kwh på denne avtalen sammenlignet med vanlig spot/tibber. Det er for øvrig disse avtalene som bedrifter også bruker, så det er på tide å legge fastpris-saken død når man snakker om Elmera. Så er det opp til hver enkelt, jeg velger hvertfal å spare mest mulig på de høye prisene som er nå, og der er Fjordkraft det desidert billigste alternativet med de flinkeste folka til å trade strøm.

ikke før hva regjeringen bestemmer seg for :wink:

Det har jo ikke noe på en Elmera-tråd å gjøre i så fall, da får du opprette en tråd om strømpolitikk heller.

Klart har det noen med Elmera å gjøre, alt som blir bestemt politisk når det kommer til strøm/regulering av strøm vil påvirke… Er jo tross alt salg av strøm de lever av…

Fjordkraft(Elmera) Kommenterer i artikkelen…så jo,dette er relatert :wink:

image

Det hele er litt uheldig når politikk blander seg inn i enkeltselskapers forretningsmodell,så vi får svaret muligens til 1. januar neste år på hvordan det vil se ut :crossed_fingers: :grimacing: :crossed_fingers:

Elemra er en av mine avventende favoritter i portefølgen :blush:

1 Like

Kommentaren din viser jo hvor lite du kan om Elmera, de lever av en god del andre ting enn å «selge strøm». Og de lever hvertfal ikke av fastprisavtaler, og det har de aldri gjort.

Jaha så du prøver å pøse på med «skumle» nyheter fra VG og E24(som om folk ikke får det med seg) for å få folk til å selge og senke kursen til dit du vil kjøpe den? :+1: Jeg sier at denne debatten rundt fastprisavtaler er irrelevant for investeringscaset Elmera, fordi fastprisavtalene utgjorde en forsvinnende liten andel av kundeporteføljen. Elmera har skjønt at å dele kaka med kundene er bedre, spesielt i disse tider, så jeg tar en øl i kveld for vesentlig billigere strømfaktura fra Fjordkraft enn naboen sin Tibber-faktura x2 :blush: god helg

Nja…

Hahaha hvor vil du… meget bra bilde her. Fjordkraft lever aller mest av å drive forvaltning i strømmarkedet på vegne av deres bedriftskunder, samt at de er norges største uavhengige mobil-leverandør og de tilbyr strømavtaler (det du henviser til som «selger strøm») til vell 650k personkunder. Det er helr klart en viktig bidragsyter, men det er bedriftsmarkedet med forvaltningsavtaler som er mest innbringende. Så har du alt annet du viser til her, men du kan det jo tydeligvis best selv? Forklar hva Allrate AS, Betalservice AS og Energismart AS er.

Risiko fra mulig regulering

Han forteller at det er to former for makspris regjeringen vurderer: Det ene er at det settes en makspris på prisen brukerne betaler, for eksempel gjennom en strømstøtteordning som dekker regningen over et visst beløp. Da får kraftprodusentene fortsatt betalt markedspris. Den andre varianten er at det settes et tak på hvor mye kraftselskapene kan ta betalt for strømmen.

For alternativ 2:

Støre sier det er tre gode argumenter mot en slik ordning:

[…]

– For det tredje finnes det eksempler fra land som har brukt makspris som viser at mange kraftselskaper kan gå konkurs når de må kjøpe inn kraft til høyere pris enn de kan selge til, sier Støre.

1 Like

Støre sier nå så mye rart, og hans regjeringspartnere i Sp er jo enda verre. Dette kan man rett og slett ikke bry seg om vil jeg mene.

Aksjen siger oppover dag for dag etterhvert som vi nærmer oss resultatfremleggelsen senere denne måneden, har gått fra bunn på rundt 17 til ca 22 på noen uker nå. Kan den voldsomme nedgangen vi opplevde skyldes at noen store aksjonærer bare skulle ut, koste hva det koste ville? Man kan nesten mistenke det.

Såfremt selskapet leverer omtrent som de guidet sist, med en begrenset nedgang i kundemassen, så kan denne aksjen gå 100%. På kurs 22 er direkteavkastningen fortsatt 16% (utbytte 3,50), hvilket er veldig langt over andre selskaper med en noenlunde stabil inntjening.

Her må du sette deg inn i hva KRAFTPRODUSENTER betyr for noe. Det er de som produserer kraften og selger denne ut på det norske strømmarkedet. Det betyr at feks Fjordkraft vil kunne kjøpe strømmen til en statlig styrt makspris, og selger den videre. Dette kommer dog aldri til å skje, fordi strømprisen reflekterer kostnaden for den siste kwh man tar ut, og det å kreve en makspris langt under det som er spotpris, betyr at kraftprodusentene bare kan skru av hele produksjonen fordi de i praksis taper penger. Ergo det kommer ikke til å skje.

Helt klart. Folk kan hate de så mye de vil, men fakta er at de tilbyr den billigste strømavtalen på markedet, og de er en så stor spiller på flere fronter, at de får til enormt gode hedging-avtaler, som i praksis gjør dem til en «evigvarende» pengemaskin. Kjøpe aksje til 21-22kr og få 3kr årlig utbytte (+/-)? Jatakk