Her det nok du som må gjøre en innsats for å forstå aktørbildet og dynamikken i strømmarkedet, og konsekvenser av en eventuell makspris. Du kan jo starte med å lese og reflektere over innholdet i artikkelen.
Jeg har lest denne artikkelen før du publiserte den, og jeg finner de to alternativene kun som et tapsprosjekt for enten staten (som må betale kraftprodusentene for alle øre over forbrukernes makspris) eller tap for kraftprodusentene som må forholde seg til en hjemlig makspris. Du kan heller prøve å forklare hvilken risiko/relevans dette har for Elmera. Du har i praksis bare funnet en artikkel med stikkord «strømmarkedet» og poster det her som en negativ greie for Elmera. Spotmarkedet kommer uansett til å svinge og det utnytter Elmera til sin fordel, og de er heller tjent med at kundene i praksis betaler så lav pris som mulig for å maksimere volumet i markedet. Men scenen er din, kom med dine argumenter for at dette er negativt.
God morgen mr Facepalm Hyggelig kar du.
I mitt innlegg med omtale av artikkelen pekte jeg i retning av at ett av alternativene for endringer i strømstøtten innebærer “risiko fra mulig regulering”.
Jeg sa ikke noe om hvor stor sannsynligheten er for at det innføres en maksprisordning som rammer strømsalgsselskapene. Jeg tror personlig ikke det vil komme dit, men sannsynligheten er større enn null.
Grunnen til det er bl.a. det politiske som nå skal gjøre nye grep for å håndtere de uholdbare høye strømprisene i Sør-Norge. I følge debatter, bl.a. i går, kan forslag komme neste uke. AP/Sp har ikke flertall og må søke støtte, trolig først hos SV. Flere partier presser på for en maksprisordning. LO/Fagbevegelsen og flere presser også på. Men hva det blir gjenstår å se.
En eventuell maksprisordning kan utformes på ulike vis. Ikke alle former vil ramme strømsalgselskapene. Men velges en ordning der strømsalgsselskapene får en cap på hvor høy prisen kan være ut, men må kjøpe strøm til markedspris for å levere på sine forpliktelser, så har de trøbbel. KT skriver (og advarer) om dette. Så er spørsmålet om Ap/Sp/Sv hører mest på akademikerne i Bergen eller støttespillerne fra Youngstorget og egne ordførere i Sør-Norge, når de skal justere energipolitikken og rammebetingelsene for bl.a. strømsalgsselskapene.
Det var på kort sikt. På noe lengre sikt kan det være nyttig å holde et øye på hva Energikommisjonen kommer med i desember - og påfølgende behandling av forslag derifra.
Lykke til!
Jeg siterer Buffett på denne «Never combine politics and investing». Var vell også det Longterm sa over.
si det til Komplett Bank aksjonærene
Will do
Noe svakere tall fra Fjordkraft i Q2 men det viktigste er at selskapet opprettholder guiningen om et justert driftsresultat på MNOK 500-550 for 2022 og 2023. I så fall betyr det at de høyst sannsynlig vil utbetale samme utbytte som sist, kr 3,50 pr aksje:).
Når vil de fortelle noe om utbytte tenker du?
Det kan vel komme allerede i dagens presentasjon av Q2, web-cast starter vel kl 10 tror jeg.
Okay. Er desverre på jobb å får det ikke med meg
Ble ikke sagt noe i web-presentasjonen om utbytte for 2022/2023, det var heller ingen spørsmål rundt dette fra tilhørerne. De guider som nevnt fortsatt på et justert driftsresultat på MNOK 500-550 for både i år og neste år, jeg tolker det derfor dithen at de sikter mot uendret utbytte.
Hyggelig at kundeflukten har stoppet opp, samt at de med suksess har innført nye produkter/avtaler på strøm. Pen oppgang i dag, men fortsatt langt frem til de siste anslagene fra analytikerne som følger selskapet og som konkluderte med dobling da kursen lån på 19. Med kursen nå på 24 er direkteavkastningen hele 14,5% gitt utbytte på kr 3,50, noe bedre skal man lete lenge for å finne.
Kursen har krøpet ned til rundt 19 igjen, antar det må skyldes en stor aktør som bare skal ut no matter what. Ledelsen signaliserte senest i august utbytte på 3,50 både for i år og neste år, resultatene pr Q2 bekreftet at dette er realistisk og et par meglerhus opererer med kursmål som innebærer dobling. For de som kjøper på dagens kurser er direkteavkastningen ca 18,5%, vanskelig å finne noe bedre om man er ute etter utbytte.
Det er jo helst fondene som selger nå i takt med nedgangen i aksjemarkedet generelt. Det virker fortsatt som det er for tidlig for fondene å anse Elmera som et trygt value-case, så da selger de unna der og. Det skaper jo muligheter for de som er villige til å se gjennom kortsiktig støy i aksjemarkedet. Selv om de i 2024 skulle ende med å betale 2kr utbytte så vil det fortsatt være over 10% d.yield. Jeg tror de kommer til å kjøpe tilbake aksjer igjen til våren og, spesielt om kursen er under 25kr. De eier allerede 5% av aksjene, og de kan i fremtiden brukes til å betale ut utbytte til aksjonærer. men jeg tror det er mest sannsynlig at John Fredriksen eller Frederik Mohn kjøper seg opp i selskapet, kanskje snapper de opp eierandelen til Elmera mot premiumsbetaling.
Mye som kan skje, Elmera/Fjordkraft er jo også det eneste strøm-selskapet på børsen. Apropos fondene så er det vel bare noen måneder siden Nordea-fondene kjøpte seg opp i Elmera, men selvsagt mulig at andre fond selger. Dog er det i så fall overraskende siden det var mye positivt i Q2-rapporten, men påfølgende positive analytikere. Kundeflukten har dessuten stoppet opp, de har kvittet seg med de avtalene som fikk masse kritikk og som førte til massiv kundeflukt i en periode. Nå kjører de kun med to avtaler, ren spot pluss spot med forvaltning. Den sistnevnte avtalen virker å være veldig bra og har så langt i år ført til at kundene har fått en pris på 20-80 øre under spot hver eneste måned i år.
Enig. Aksjen har falt mye de siste ukene, etter det jeg forstår er det et fond som selger seg ut men hensyntatt omsetningen i aksjen så bør de vel snart være ferdige. Veldig merkelig at noen selger på disse nivåene når selv et utbytte på kr 3 - noe under det ledelsen senest signaliserte i august - vil gi en direkteavkastning på over16%.
Ja, og ikke minst at de sitter på 5% av aksjene selv. Håper egentlig kursen holder seg så lavt som dette en stund nå, slik at både selskapet og jeg kan øke mer, for strøm skal folk ha, og dette er den største strømleverandøren. Mye av nedgangen tror jeg kan skyldes i generell frykt mot å eie noe som har med strømmarkeder å gjøre, men Elmera har mange bein å stå på.
Forklaringen på kursnedgangen de siste ukene er høyst sannsynlig å finne i at Elmera ble tatt ut av hovedindeksen, hvilket medførte at alle indeksfond som satt med aksjen har måttet selge seg ut. Hovedindeksen består av de 25 mest omsatte aksjene og endres to ganger pr år.
Det betyr bl.a. at det kan bli endringer igjen til vinteren/våren, på et tidspunkt da vi vet mye mer om hvorvidt Elmera vil utbetale samme utbyttet som de to foregående årene på 3,50, noe ledelsen signaliserer at de vil. I så fall får man tro at omsetningen i aksjen vil stige merkbart basert på interesse fra alle som vil kjøpe en meget god utbytteavkastning, og tas aksjen da inn igjen i hovedindeksen så må indeksfondene kjøpe seg inn igjen.
Mye å se frem til her.
Har Elmera mye bedriftskunder? Hvor mye har de satt av til å dekke tap?
Uttalelser fra en konkurrent i DN
Vil få problemer
Den 10. september vil Entelios’ rundt 7000 bedriftskunder i Norge motta strømregningen for august.– For de som ikke har valgt å ha prissikring, kommer strømfakturaen i Sør-Norge til å være cirka fem ganger høyere enn i august i fjor, sier administrerende direktør Kolbjørn Hembre i Entelios.
– Vi frykter at veldig mange bedrifter vil få problemer med å betale regningen ved forfall, sier administrerende direktør Kolbjørn Hembre i strømleverandøren Entelios.
– Vi frykter at veldig mange bedrifter vil få problemer med å betale regningen ved forfall, sier administrerende direktør Kolbjørn Hembre i strømleverandøren Entelios. (Foto: Jannis Politidis)
Selskapet er Norges største kraftleverandør i volum til bedriftsmarkedet og eies av Agder Energi. Entelios leverer rundt 20 TWh – tilsvarende 20 milliarder kilowattimer – kraft til kundene i året, og er blant de fem største kraftaktørene i Norden i bedriftsmarkedet.– Vi frykter at opp mot 20 prosent av våre kunder kan komme til å få problemer med å betale regningen ved forfall, sier Hembre som legger til at i verste fall kan selskapene gå konkurs som følge av strømfakturaen.
Han viser til at regningen for august for enkelte av kundene i Sør-Norge kan bli opptil 15–20 ganger høyere enn det beløpet de betalte for august i fjor.
Edit: Neste avsnitt fra artikkelen:
Hembre understreker at det er særlig de små- og mellomstore bedriftene som nå vil få problemer med strømregningen.
– Rundt 70 prosent av våre storkunder har valgt å ha prissikring, mens andelen som har valgt fastpris blant de små- og mellomstore bedriftene er lav. Jeg er mest bekymret for kunder som har et forbruk på under ti millioner kilowattimer.
Han viser til at Entelios allerede har betalt strømprodusentene for strømmen de leverer til bedriftskundene.
– Får ikke vi betalt, så havner både vi og våre konkurrenter i en meget utfordrende situasjon.
Elmera har rundt 116.000 bedriftskunder. Dersom kundene ikke kan betale, så har de flere muligheter til å faktisk få betalt, som tilby oppsplitting av faktura og rentekostnader på utsatte beløp. De kan få betalt ved å sende den til inkassoselskap. De har jo også en forsikring i bunn som garanterer for inntekten hvis en kunde går konkurs. Så jeg ville vært mer bekymret for konsekvensene for næringslivet generelt, enn Elmera. Entelios nevner ikke annet enn at de er bekymret for kundene sine, men klart, det er ikke positivt at man kan miste en slant av porteføljen sin, men konkursbølge på 20% av bedrifter vil ikke staten la skje.
Jeg ser at de leverer ca 500 GWh i sommermånedene til bedriftsmarkedet. Kanskje ca det volumet som faktureres nå? I august var gjennomsnittsprisen for NO1 på ca. 344 øre/kWh og for NO5 på ca. 342 øre/kWh, mens den i NO2 var på ca. 434 øre/kWh. Blir fort penger av dette.
Ukjente:
- Hvor stor andel er prissikret
- Hvor mye er i Sør-Norge