Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Embracer Group AB (EMBRAC B)

Joda er jo enig i det. Og for alt jeg vet så kan det bli gigantiske suksesser mange av de.
Men for en grei P/E 20 som er ok for et vekstselskap så skal de opp i ca 1mrd SEK EBIT nå.
EBIT margin på 35% vil si revenue på 2,8MRDSEK.
Om spillene som er annonsert (37) lanseres over de neste to årene skal dekke inn den omsetningen (2,8mrd*2) på gjennomsnittspris ca 350kr før VAT/Steamcut så snakker vi vel 5600MSEK/ 37x(350x0,8x0,7)= 770K solgte pr spill. Ikke umulig, men man får vel si at det er priset inn greit med suksess her.
Veldig grovt utregnet her så godt mulig dere kan arrestere meg på både 2 og 3 ting her. Men dette var iværtfall min første tanke.

Får arrestere meg selv.
EBIT margin er jo way off. EBIT margin til Embracer er 4%. Gjør jo denne utregningen helt håpløs.

Ser den ifølge rapporten var 6 det siste kvartalet. Full year 18 var 10% så jeg bruker det.
Da blir jo regnestykket enda litt verre. Typ 1.1M solgte for å nå nødvendig omsetning.
Rapporterer Embracer NET sales FØR fratrekk av marketplace fees?

1 Like

Har ikke tenkt å arrestere noen :slight_smile: men man skal ikke glemme at eksisterende spill kommer til å forsette med å generere inntekter de neste årene også. I tillegg så kommer en større og større andel av inntektene fra egne spill istedenfor publishing/film slik at marginene vil gå opp.

1 Like

Ja jeg ser jeg regnet feil på masse der, men bare lar den stå til spott og spe. Sånn går det når man tar litt dårlig napkinmath. Leste heller siste analysen til redeye.

2 Likes

Det man kan prøve å gjøre er å se på kombinasjon av inntekter, kostnader, kontantflyt, og endringer i assets (investeringer), og så forsøke å isolere ut hva marginene på spillene selskapet (og oppkjøpene) har levert faktisk er. Da kan man gjøre seg opp en mening om hvilke marginer selskapet egentlig opererer med på hva de allerede har levert (inkludert spill fra oppkjøpene).

Hvis ett spill tar 3 år å utvikle, og man har hoveddelen av inntekter første året, så kan du kanskje ta inntekter første året, gange med en prosentsats (150% ?) for å estimere totalinntekter, og så finne kostnader over 3 år, og deretter fordele inntekter minus kostnader på 4 år (utviklingstid + lanseringsår). Da finner du ut hvor mye årlig fortjeneste spillet genererte i snitt over utviklingstid og lanseringsåret. Og så regner du litt ekstra på inntekter (dvs over 100% av inntektene første året) fordi spillet også vil generere inntekter i framtiden.

Jeg antar at det er noe sånt de gjør for å finne ut hvor lønnsomt selskapet historisk har blitt driftet, og så ser de om verdsettelsen i dag gjør at selskapet fortjener prisingen.

Da trenger man ikke estimere framtiden (notorisk vanskelig) du ser bare på fortiden.

2 Likes

Nå er jo jeg både amatør og gammel så jeg sliter med å forstå at dette er en grei måte å gjøre det på når man spår kursen 2 år fram i tid i en bransje hvor ting både har og kommer til å endre seg mye. Det blir jo nesten som om man skulle gjøre en analyse på Tesla når de begynte å levere model s uten å ta hensyn til at de kom til å gjøre store forbedringer på produksjonen + komme med nye modeller :wink:

Det er uansett ingen tvil om at det er priset inn at THQ skal vokse og vi må vel få ut en AAA tittel eller 2 før vi kan se om de på kort sikt leverer.

1 Like

Topsellers på epic store og embracer har vel 3 titler der :

https://www.epicgames.com/store/en-US/collection/top-sellers-top-20

1 Like

Ikke oppdatert in forever dessverre.
Har spurt EGS på twitter men ingen update.
I begynnelsen oppdaterte de den hver 14 dag. Nå sist (fredag 6des) ble bare de 5 første på forsiden oppdatert, ikke hele top 20.
Men ja, Embracer sine spill selger råbra. Spesielt Satisfactory.

Langtfra fasit. Men en god indikasjon. multipliser med 4-5 og du får et greit estimat.

http://gamstat.com/news/PC-XboxLive/

2 Likes

@pdx er noe bugg med kursen på embrac B her i tråden. virker som den følger den nå døde tickeren til THQ.

Er bare å bytte ticker det :smile: fikset!

Blir litt skeptisk til hvor “ferdig” Biomutant er når jeg ser ting som dette :

2 Likes

Embracer blir omtalt i Aksjesladder i dag.
Han omtaler og tror det er noe triggere rett rundt hjørnet, derfor han har kjøpt den.

Hva er triggere i nærmeste fremtid?
Noen som har fulgt aksjen ?

Hmmz trodde vi klippa bort det.

Alle venter på nyheter rundt embracer. De har masse spill i pipen som er grunnen til at jeg kjøpte den.

1 Like

Hei. Embracer har jo utallige titler, så litt å sette seg inn i, men om du tenker på større triggers, så er dette kanskje en god plass å begynne :

https://www.gamespot.com/articles/new-saints-row-game-will-be-revealed-in-2020/1100-6471618/?ftag=ftag%3DGSS-05-10aab8e

Så har du Biomutant som Nofun nevner. Destroy All humans produseres også inhouse, bedre marginer på sånt.

1 Like

Det kommer iallfall (minst) 2 AAA titler i 2020 og i det som @colzjek linker til ser det ut som om Dead Island 2 er et av de. Biomutant har vært utsatt 2-3 ganger så håper det ikke er veldig langt unna. Er også spent på hvordan Metro selger når det kommer på steam og når det blir full launch for Satisfactory .

1 Like

Satisfactory blir å selge som hakka møkk på steam. Har vel solgt 1,5m+ på EGS.
Kommer det til konsoll?

1 Like

““What platform will Satisfactory be released on?
At the moment it’ll be on Windows. But who knows what the future brings.””

Med tanke på hvor mye det har solgt i EA ville det nesten vært dumt å ikke porte det til console.

EDIT: Dette er uansett hva de sa før EA. Digger foresten humoren til de i CS :

2 Likes
1 Like