Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Emisjonskampanje for bryllupsportalen Sijabra

Skal sies at jeg deltok i en folkeinvest emisjon med wavefoil, og har ingen inntrykk av tjenesten som useriøs. Alt som tar bort inntekter fra pirato er fine greier i min bok.

2 Likes

Og hvorfor “Sijabra” er det bare sammensetning av Si Ja Bra?

Det er en god idé som vi deler :slight_smile: Thomas har en runde blant dem også nå.

Deltar de i samme emisjon på samme måte?

Wavefoil er et spennende prosjekt, det fulgte vi også med på :slightly_smiling_face:

Det gjør de i så fall ja :slightly_smiling_face:

Hehe, ja - det er faktisk det. Det er så rart med merkenavn, det kunne helt sikkert hete noe mer sofistikert, men så har det i vårt marked fått et fotfeste med dette litt merkelige navnet, og det ville være å gi fra seg en opparbeidet verdi å skifte det nå.
Heldigvis for oss kunne det vært en egen tråd her om snodige merkenavn som overlever :smiley:

1 Like

Aldri hørt om denne siden før men ser ikke hva de gjør annerledes enn f.eks Kickstarter?

Kickstarter er forhåndskjøp fra eller rene donasjoner til selskap man liker, men folkeinvest og dealflow er at man investerer i selskapene og blir aksjonær.

Menneh, må nesten si nei takk til denne, dette må være tidenes røde flagg:

2 Likes

Hvordan planlegger dere å få trafikk til siden @GunhildO? :slight_smile: Kan du si noe om hvor mange brudepar som bruker siden i dag? Markedsplasser er jo notorisk vanskelige siden dere må samle både tilbud og etterspørsel. Det ser ut som dere har startet med tilbudssiden først, som mange før dere også har gjort (AirBnB f.eks). Vi hadde nok brukt denne siden da vi lette etter fotograf til bryllupet vårt, så dere er inne på noe :slight_smile:

1 Like

Veldig godt tips til sted å markedsføre seg (takk :ok_hand:t2:). Men tross at vi ikke er tilstede i kvinneguiden, får vi daglig mange nye brudepar som registrerer seg og har 1700 registrerte siste året med beskjeden annonsering. Dette arbeidet skal selvsagt oppskaleres :slightly_smiling_face:

Nå er det vel ikke helt det jeg tenkte på, heller at av 446.000 innlegg om bryllup på kvinneguiden, så er ikke sijabra nevnt i et eneste ett? Det er jo en nesten uvirkelig lav grad av viral effekt når man tenker på at disse bridezillaene går opp i dette temaet med kjøtt og blod.

Når jeg sjekker sosiale media som facebook, instagram og twitter er det også veldig lite spor av aktivitet å se.

1700 registrerte det siste året på en gratis skytjeneste er også en vanity metric som sier veldig lite, det kan være at de registrerte seg, logget inn en gang og aldri kom tilbake.

Hvor mange av disse parene endte opp med å innhente priser fra leverandører? Hvor mange avtaler og kroner per avtale har det resultert i? Hvordan er trenden på disse tallene?

Hvordan er trenden på antall treff på siden, hvor ofte logger leverandører og kunder seg inn, hvor lenge blir de per besøk? Hvor mange kommer tilbake igjen og igjen?

Alt i alt må jeg si at førsteinntrykket er at det er en voldsomt høy verdi som er satt på selskapet i forhold til den gjennomføringsevnen som er synlig å se på internett.’

Det sagt, mye negativt først her:

Men selve siten fremstår slett ikke verst sånn ved første øyekast. Det er visst mange leverandører som er lagt inn, med ganske pen presentasjon. Så det er ikke sånn at jeg sier ideen og konseptet i seg selv er urealistisk.

Tusen takk for konstruktiv input :+1:t2:
Sijabras første versjon hadde fokus på rekruttering av leverandører og utvikling av verktøyet - som har tatt tid. Det er nå i fase 2 vi ferdigstiller reservasjonssystemet og betalingsløsning (og mye annet viktig) som vil kunne gi de løpende inntektene. Fase 1 har i stor grad handlet om brukertesting, prøving og feiling og design av det som skal bli den endelige løsningen.
I dag kan brukerne sende meldinger til leverandørene, budsjettere og planlegge. Og bruken er lovende - selv om vi helt klart har masse å gå på i markedsføringen mot brudeparene. Men bruken av løsningen og etableringene fra leverandørene har holdt oss i fremdrift så langt uten lån, noe vi er fornøyde med. Vi jo langt fra ferdige :slightly_smiling_face:

Ønsker deg en fin fredagskveld videre og takker for innspill :slightly_smiling_face:

8 Likes

Tenkte jeg skulle være litt konstruktiv, så her kommer en lang post, den kan kanskje virke litt kritisk men det er mest fordi jeg prøver å drille ned i noen av spørsmålene som jeg vet jeg og mange andre her inne her.

  • Navn, det finnes mange navn som gir gode assosiasjoner med bryllup, sijabra? du nevner at det er et merkenavn som har fått godt fotfeste, men noen raske søk med ulike analyseverktøy tilsier jo at det er ca dødt. Dette leder meg inn på første spørsmål

  • Hvordan planlegger dere å trekke til dere trafikk og bygge et merkenavn når dere har valgt noe som ikke automatisk gir assosiasjoner med bryllup, eller er et ord folk tenker på når de tenker bryllup. “sija.no” “hunsaja” “Hansaja” osv vil fort gi mer mening.

  • Dere nevner 1700 brudepar som har registrert seg, hvordan er konverteringsraten over til betalende kunder? Og hvor gamle er de registreringene?

Som mange vet så vil et brudepar være ferskvare og fort gå over i null verdi fordi bryllupet er over, samtidig vet vi jo også at brudepar ofte registeret seg på mange ulike plasser fordi det ofte gir gratis stuff.

  • Har dere noen statistikk på kostnad pr betalende brudepar, dvs hvor mye penger må dere bruker for å få et brudepar som legger igjen penger?

Dere nevner at mye av verdien ligger i leverandørene dere har skaffet. Men det å skaffe en leverandør er enkelt ( dere har 2900 av dem så det sier jo litt). Samtidig er det jo heller ingenting som hindrer en leverandør i å levere billigere til noen andre.

  • Er det noen av leverandørene som kan regnes som strategiske, dvs at de har spyttet inn penger eller andre ting som gjør at de faktisk har et eierskap til prosjektet?

Dere nevner at dere har investert betydelig summer i selskapet 30k + 500k+ han siste. Men aksjekapitalen ser kun ut til å være 30k.

  • Kan vi da anta at dere har lånt penger til selskapet?

Siden deres ser proff ut, men “bryllups tipsene” ser mer ut til å være reklame ( det å få 15% hos bjørklund er mer reklame enn et tips).

Så her kommer et ganske viktig spørsmål som jeg håper dere tar tid til å svare på.

  • Hva er det som gjør sijabra unik? og hva er det som skal gjøre dere bedre istand til å konkurrere med de aktørene som allerede er etablert som allerede har bryllupskvelder med leverandører på tvers av bransjer. Som allerede er etablerte og som allerede har god omsetning her.

Sist men ikke minst.

  • Hvis dere tenker denne ideen er god, hvorfor har dere valgt en platform til å hente inn penger som sikter seg inn på et absolutt ikke proffesjonelt miljø, hvor det stilles lite spørsmål og hvor alt drives utenfor dagens lovverk som er laget for å beskytte nettop investorer?

  • Kan dere si litt om hva dere definerer som leverandører? Er det selskaper som betaler for å reklamere hos dere eller mer dyptgående partnerskap. Ser noen navn som fort gir endel spørsmål.

6 Likes

Hei! Takk for gjennomtenkte spørsmål som jeg skal forsøke å svare på etter beste evne.

Hvordan planlegger dere å trekke til dere trafikk og bygge et merkenavn når dere har valgt noe som ikke automatisk gir assosiasjoner med bryllup, eller er et ord folk tenker på når de tenker bryllup. “sija.no” “hunsaja” “Hansaja” osv vil fort gi mer mening.

Det er ikke nødvendigvis navnet er den største bestanddelen i å bygge merkevare og trekke trafikk. Innhold og aktivitet har mer å si i vår erfaring. Uten sammenligning forøvrig er gode eksempler Illums, Clas Ohlson, Jysk, Daniel Wellington. Noen velger også bevisst navn som skiller seg ut, som Shpock, Uber, Spotify og Apple.
Sijabra ønsker å være lett gjenkjennelig og samtidig skille seg ut fra de bryllupsrelaterte navnene, og gjennom andre konsepter Memoria driver som bryllupspakken.no og konferansepakken.no har vi vurdert at det kan være en fordel. :slight_smile:
Vi har såvidt begynt vårt arbeid på dette området, men finansiering er selvsagt viktig for oss for å komme videre på alle fronter. Skulle vi finne ut at navnet er til hindring i stedet for til hjelp, vil vi absolutt gjøre tiltak.

Dere nevner 1700 brudepar som har registrert seg, hvordan er konverteringsraten over til betalende kunder? Og hvor gamle er de registreringene?
Som mange vet så vil et brudepar være ferskvare og fort gå over i null verdi fordi bryllupet er over, samtidig vet vi jo også at brudepar ofte registeret seg på mange ulike plasser fordi det ofte gir gratis stuff.

Løsningen er gratis for brudeparene, så de konverterer i og for seg ikke til betalende kunder - men de skal konvertere til aktive brukere som igjen skal føre til oppdrag for leverandørene. Det er riktig at gamle registreringer går ut på dato, tallet er mer en indikator på hvor mange som laget bruker over en periode på 12 mnd. De kommer hovedsaklig etter messer eller via google/facebook, vi har ikke enda gjort de største fremstøtene for å spre merkevaren blant brudeparene, men har hatt en base brukere å teste løsningen på.

I bryllupspakken.no som er en mer manuell løsning vi driver, hvor brudeparene får hjelp til å planlegge bryllupet sitt i utlandet, har vi en konvertering på 2% av unike besøkende til konkrete forespørsler. Og der booker de fleste store deler av bryllupet sitt. Det ligger store summer i hvert bryllup, men det er for ressurskrevende å ta større antall brudepar uten mer automasjon, og Thomas begynte derfor arbeidet med Sijabra-portalen.
Målsetningen er å automatisere de delene av prosessen som forhindrer at man får volum og også gjøre terskelen lavere. Vi mener at potensialet er stort for å få reservasjoner gjennom Sijabra når vi har ferdigstilt reservasjonsløsningen, og kan bruke ressursene på å skape aktivitet og personalisere opplevelsen.

Har dere noen statistikk på kostnad pr betalende brudepar, dvs hvor mye penger må dere bruker for å få et brudepar som legger igjen penger?

Det er litt vanskelig å si eksakt før reservasjonsløsningen er ferdigstilt og man vet konverteringsraten i Sijabra, men i Bryllupspakken gjøres det ingen annonsering. Vi vil selvsagt annonsere Sijabra langt bredere. Med en anslått konvertering til aktive brukere på 10% av registeringer

Dere nevner at mye av verdien ligger i leverandørene dere har skaffet. Men det å skaffe en leverandør er enkelt ( dere har 2900 av dem så det sier jo litt). Samtidig er det jo heller ingenting som hindrer en leverandør i å levere billigere til noen andre.

Nåja, det ligger en god jobb bak leverandørene som er registrert, det er jo de som betaler for løsningen. Løsningen skal få mekanismer som belønner reservasjoner gjort gjennom portalen, både i form av rangering i kategorisider og søk basert på oppfølging av forespørsler og anmeldelser, og profilering. En stor bredde av leverandører i hele landet (og senere i utlandet) er en av de viktigste årsakene til at brudeparene vil ønske å bruke løsningen - derav verdien.

Kan dere si litt om hva dere definerer som leverandører? Er det selskaper som betaler for å reklamere hos dere eller mer dyptgående partnerskap. Ser noen navn som fort gir endel spørsmål.
Er det noen av leverandørene som kan regnes som strategiske, dvs at de har spyttet inn penger eller andre ting som gjør at de faktisk har et eierskap til prosjektet?

Slo sammen disse to spørsmålene.
Alle leverandørene som yter betalbare tjenester eller produkter har betalt etableringer for å være med i løsningen. De som leverer tjenester har også avtale om 5-10% kickback til oss på alle oppdrag avtalt i eller på grunn av tjenesten. De som skal benytte andre tjenester vi holder på å utvikle, som gavelisten, vil betale klikkpriser og månedsabonnement.
Vi er opptatt av å ikke forskjellsbehandle leverandører på de grunnleggende vilkårene, men har hatt mer aktivt samarbeid med enkelte på felles markedsføring - som Bjørklund og Designforevig. Dette er imidlertid en mulighet som er tilgjengelig for alle våre leverandører.

Dere nevner at dere har investert betydelig summer i selskapet 30k + 500k+ han siste. Men aksjekapitalen ser kun ut til å være 30k.
Kan vi da anta at dere har lånt penger til selskapet?

Aksjekapitalen i selskapet er pt 75.000, det ble gjort emisjon med overkurs, så kapitalen er ikke lånt til selskapet.

Siden deres ser proff ut, men “bryllups tipsene” ser mer ut til å være reklame ( det å få 15% hos bjørklund er mer reklame enn et tips).

Takk :slight_smile: Det vil helt klart være content marketing fra leverandørene blant artikler og blogginlegg, men vi opplever jo at brudeparene ser fordeler med å få rabatter på gifteringer eller andre bryllupsrelatert reklame så lenge det er relevant. Så er det vår jobb å bli enda bedre på å mikse inn annet innhold, og holde god kvalitet på reklamen. Det er artikler på nettsiden, men også blogg på https://bryllupsinspirasjon.sijabra.com/

Hva er det som gjør sijabra unik? og hva er det som skal gjøre dere bedre istand til å konkurrere med de aktørene som allerede er etablert som allerede har bryllupskvelder med leverandører på tvers av bransjer. Som allerede er etablerte og som allerede har god omsetning her.

Sijabra deltar på messer og bryllupskvelder, og det gjør også mange av våre leverandører. Vi opplever ikke at det er her brudeparene booker oppdragene sine, og mener ikke at dette er konsepter vi trenger å konkurrere ut. Det er fin inspirasjon for brudepar og en sosial arena.
Flere av våre leverandører sier også at interessen for slike arrangementer er synkende.

Vi mener Sijabra-konseptet er unikt på grunn av bredden på de tjenestene vi ønsker å tilby, og at en av de største fordelene er at vi vil være gratis for brudeparene. Det er et godt incentiv.

Hvis dere tenker denne ideen er god, hvorfor har dere valgt en platform til å hente inn penger som sikter seg inn på et absolutt ikke proffesjonelt miljø, hvor det stilles lite spørsmål og hvor alt drives utenfor dagens lovverk som er laget for å beskytte nettop investorer?

Folkeinvest.no er som tidligere nevnt et praktisk verktøy for å gjennomføre emisjon med mange deltakere. De skaffer ikke kapitalen for oss, og har heller ingenting med verdivurderingen eller innholdet i kampanjen å gjøre. Det er flere grunner til at vi ønsket å forsøke dette først:

  • Det er en no cure no pay-løsning og en rimelig måte å (potensielt) hente kapital på.
  • Flere har fremhevet fordelen av ambassadørskapet og nettverket man kan få fra eierskaren gjennom folkefinansiering.
  • Vi ønsket å gjøre det mulig for vår omgangskrets å bidra men samtidig kunne få noe igjen.
  • Vi gjør færre kompromisser på konseptet enn dersom vi henter kapital fra én eller få store aktører. Dette blir selvsagt alternativet om emisjonskampanjen ikke lykkes. Vi jobber med flere interessenter, men man det er også et krevende løp å gå, hvor pengene kommer med mange forbehold og bindinger som ikke alltid er til det beste verken for selskapet eller oss som eiere.
2 Likes

er dette kun for kristne brullyp?

på sikt vil nok norge avkristnes,-hvordan vil dette påvirke selskapet?

Vi har alle vielsesstedene fra både Kirken og Human-Etisk Forbund, og det er fritt frem for alle andre aktører for vielse også :slightly_smiling_face: Brudeparene velger fritt hva de ønsker - trenger ikke ha vielse i det hele tatt, men bruke verktøyet til å planlegge feiring.

1 Like

Siden dere har listet opp den norske kirke som leversndør, betyt det at dere får betalibg / kickback fra dem?

Nei, kirken er ikke en kommersiell aktør og er heller ikke regnet inn i inntektsgrunnlaget. De er imidlertid en essensiell del av nytteverdien for brudeparene.

Hei

Takk for svar.

Dere virker å ha en god tanke og ide om hva dere vil oppnå, men jeg føler at forretningsplanen er noe tynn. Jeg føler også at dere mangler strategiske partnere som har tro på ideen og som er med å investere i ideen. Slik det fremstår idag finnes det ingen grunn slik jeg ser for at en leverandør kan velge dere bort iforhold til andre.

Jeg synes også at dere har valgt en modell der i hovedsak all risiko er veltet over på de som investerer mens dere selv sitter med minimal til ingen risiko ( det at noen skal heve lønn som i stor grad vil spise opp investerte midler så er det lite risiko for folkene bak). Samtidig har dere valgt en modell hvor dere sitter igjen med nesten hele oppesiden selv mens investorene er avspist med en brøkdel.

Jeg vil også påstå at verdivurderingen dere har lagt opp i beste fall er noe optimistisk.

I dagens form tror jeg ikke dere har noen mulighet til å hente i nærheten av hva dere ønsker av penger. Rett og slett fordi risikoen er for stor, oppesiden forliten og prosjektet for difust.
Jeg er også skeptisk til om dere i det hele er istand til å lage et produkt som tjener penger. Nøkkelpunkter for den påstanden er mangel på strategiske partnere, kunnskap om hvordan man får inn nye brukere, samt kostnad ved konverteringsrate fra gratisbrukere til brukere man tjener penger på. Konverteringsrate på brukere og “monetization” er den store X faktoren i mobilspilbransjen fortiden, og selv firmaer med millioner av brukere taper penger som det holder fordi de har for lav konverteringsrate.

Skulle jeg komme med et par råd så vil det være følgende.

Trekk hele kampanjen ( den virker ikke seriøs nok i dagens form).
Jobb videre med konseptet og med partnere, få gjerne strategiske partnere.
Start å reklamere, få litt feel på hva som kreves for å få brukere og hva som kreves for å konvertere dem til brukere dere tjener penger på.
Kom nærmere noe som minner om et produkt.

Når alt dette er gjort, velg en seriøs emmisjonspartner. Da vil dere treffe et publikum som faktisk har penger og som er villige til å ta risiko. Minuset er at dere også vil få en rekke spørsmål, men dette bør heller ses på som en syretest av konsept og ide. Hadde det dere har presentert nå blitt presentert for et semi profesjonelt markedet ville posten min fremstått som relativt snill og mild.

Ellers vil jeg trekke frem @lassar her på forumet som et godt eksempel på hvordan man gjør ting.
https://beta.tekinvestor.no/t/tekinvestor-kaffideal/3422

Han har bygget ting sten på sten, og flere på forumet har spurt om han ikke kan kjøre en emmisjon snart slik at vi kan delta i morroa. Det er et godt eksempel på hvordan man tar personlig risiko, jobber knallhardt og bygger ting som fungerer.

10 Likes