Har skrevet litt om Toadman Interactive i en annen tråd her på forumet, men tenker at selskapet fortjener en egen tråd. Synes selskapet ser ganske interessant ut i det de er i ferd med å gå på børs
Hjemmeside
Information Memorandum
Frem til nå har selskapet i all hovedsak jobbet som utviklere for diverse spill, bla. Fatsharks Warhammer: Vermintide, samt noen andre prosjekter som Dead Island 2 osv. Nå skifter selskapet fokus og satser mer på egne spill.
30 min presentasjon fra VD Robin Flodin
I følge sjefen og presentasjonen i Information Memorandum (IM) har selskapet tre spill i utvikling
Selskapet har mottatt et ordreoppdrag fra Leyou for utvikling av et hittill ukjent spill, noe som bringer inn 40 millioner sek på 1 år. I IM står det at de allerede har fått første utbetaling fra Leyou. “Betalningarna sker enligt milstolpar varav en milstolpesbetalning har redan utbetalats till Toadman.” I tillegg skal de få 10% av spillets inntekter.
De utvikler også et eget spill i Immortal: Unchained hvor de eier 50% av IP-en. Publisher Sold-Out har finansiert utviklingen og eier resterende 50% av IP-en. Spillet kan plasseres i “Souls” sjangeren, de beskriver spillet som noe ala “Dark Souls with guns”. Har ikke funnet noe om hvordan de skal dele inntektene med Sold-Out. De skal slippe dette på PC, Xbox og PS4 i 2018.
Teaser trailer:
I videoen under snakkes det om noen mekanismer og tanker bak spillet. Det sies her at spillet skal lanseres i første halvdel av 2018.
De jobber også med tredje spill. Et egenutviklet prosjekt som de enda ikke har annonsert.
I motsetning til veldig mange andre spillselskap er Toadman lønnsomme.
En annen ting jeg liker er at begge gründerne kommer til å eie over 50% av selskapet selv etter emisjonen, og som det står under har et knippe av dagens aksjonærer, med totalt 87% av nåværende aksjer, godtatt en lockup som innebærer at de ikke kan selge mer enn 10% av sin beholdning før det har gått 12 mnd.
Denne lock-up avtalen har senere blitt utvidet da flere har stilt kritiske spørsmål til hvorfor det ble hentet inn bittelitt penger tidligere i år til en latterlig lav kurs sammenlignet med noteringskursen på 12,9 kr. VD kommenterer dette i Q&A i presentasjonen jeg linket til over rundt minutt 23:50. Det han sier er noe som “målsetningen med dette var ikke å få inn så mye mer penger, men heller å låse til oss sterkere investerere. Selskapet så også veldig annerledes ut på det tidspunktet”
På grunn av dette har styrelederen låst aksjene sine i 3 år.
Ca 11 mill har allerede blitt hentet fra en gjeng investorer, bla Funcom-kjenningen Fredrik Malmberg som har tatt aksjer for 1 mill kr.
Jeg tenker å ta noen aksjer her. Hadde vært interessant å høre hva andre her inne tenker. Fristen for å tegne seg er allerede på fredag 24 nov.