Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Endúr (ENDUR)

BMO Entreprenør awarded NOK 150 million frame agreement

Endúr ASA sells Installit to the DeepOcean Group

Målpriskontrakt mellom NRC Group Norge og BMO Entreprenør AS på 70 millioner

Endúr ASA: annual report 2021

Endur ASA annual report for 2021 European Single Electronic Format (ESEF)

Endúr ASA: Project update

Tekbot fikk ikke med seg at CFO slutter? Dette er vedkommende som ikke fikk med at selskapet var i brudd med lånebetingelsene. CEO måtte ta støyten den gangen.

https://newsweb.oslobors.no/message/560552

Mye spennende info idag. Spesielt ang tilbakekjøp av inntil 5% av aksjene. Det vil nok gjøre at den årevis lange synkende trenden går over til en stigende.

Kraftig reaksjon på kanselleringen, mens det ikke har vært særlig reaksjon oppover når kontrakter har blitt inngått -typisk i fallende trend.
Håper å få kjøpt noen billige aksjer på mandag :+1:

Tilbakekjøp av aksjer, hvor står det?

I meldingen ang generalforsamling som kom ca kl 14 idag

1 Like

Nok 650000 (close to 5 percent). Hvordan får de det til å stemme?

Det er her snakk om nominell verdi, ikke markedsverdi.

Veldig for et kursfall idag. Kanskje artikkelen til Sissener Jr her om dagen, der han advarte mot renteøkning og trakk frem 4 selskaper, hvorav Endur. Men nå nedbetalte jo Endur 200mill av lånet i q4 alene, og har gjennom siste år betalt en høy rente på dette bondlånet (vet ikke om det følger styringsrenten overhodet engang) så de avdragene var en større risiko når kursen lå på 1,1kr enn nå.

Q1 kommer 27mai. Hvis like bra som q4 så tror jeg kursen må opp mot 0,7-0,8kr på kort tid

Det følger nibor3m +et heftig påslag, betaler over 8 % rente nå, tror jeg (jeg følger ikke denne så tett)

Ja riktig, så det vil stige, men forholdsvis mindre enn et huslån ettersom påslaget biter mest. Jeg vil tro at når de nedbetalte 200mill i q4 så kan de betale ned 100mill nå og så kanskje refinansiere til en bedre rente. Hvis grei bunnlinje så bør de vel ha gode forhandlingskort i banken?

Joda, når påslaget er så stort som det er blir den prosentvise økningen ikke så stor når rentene går opp. Det er andre ting jeg ville ha vært mer bekymret for i denne. Veldig kapitalintensiv og utsatt for inflasjon.

Hvilke deler av virksomheten mener du er mest utsatt for inflasjon? Tenker kontrakter er inngått justert for inflasjon i utgangspunktet. Lønninger og råvarer bør være dekket der. Drivstoff og maskineri er kanskje ikke? Alle kjenner jo til statlige bygg/infrastruktur som ender langt over budsjett nettopp pga at entreprenørene har inngått sikrede kontrakter, men det gjelder selvfølgelig ikke alle oppdrag/selskaper.

Inflasjon kan slå ut på flere måter. Husker ikke tallene så godt nå, men avskrivning (DA) er veldig høy her, 6% av omsetning eller noe sånt. De har uansett maskiner som krever vedlikehold og utskiftning. Når prisstigning dyttes over på kunden kan prosjektene deres bli mindre lønnsomme. Vi så nylig at et prosjekt ble kansellert.

Ser ut som de fleste Enduraksjonærer fulgte “sell in May and stay away”. Nesten ingen kjøpere og kursen ned 33% på kort tid. Fredag kommer q1, tror på rekyl da.

En annen ting er at hele Europa er opp 1-2% idag, og US futures er opp 1% foreløpig, men Oslo Børs er ned 1%.
Hadde skjønt det hvis nedgangen gjaldt de store overprisede selskapene, men nedgangen er verst på de små som allerede har gått ned 50-90% de siste 18mnd.
Er det et norgesfenomen at folk kun kjøper når kursene går oppover??

1 Like