Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er kjernekraft løsningen?

Jeg har fulgt energidebatten ganske godt de siste årene, men samtidig også debatten om klimakrisen og tapet av natur- og miljøverdier. Så langt ser jeg ingen annen løsning enn at Norge før jo heller bør satse på kjernekraft.

Håper på en frisk, saklig og konstruktiv debatt.

9 Likes

Langsiktig så mener jeg det er løsningen ja. Vi burde ha forsket mer på Thorium og få utvinnet energien fra det slik som Kina holder på med. Vi har jo mengder av det i landet vårt.

Ellers burde de oppgradert samtlige vannkraftverk i landet slik vi kunne få maks ut av kraftverkene vi allerede har. Dette er vel den raskeste og mest miljøvennlige måten vi kan få til mtp. Kort sikt slik at vi kan fokusere på kjernekraft i det lange løp. Det er min mening.

7 Likes

Som ung nyutdannet ingeniør var jeg med å designet og byggeoppfølging av Bruce 1,2,3 og 4 reaktorene ved lake Huron i Canada. Disse er basert på den Canadiske designen med natur uran, heavy water som moderator og pressure tubes med kontinuerlig fueling.I dag er Bruce verdens største operating nuclear reactors med 6600 mw.
Skal vi i Norge satse på atomkraft burde vi utvikle en unik design. Det å satse på thorium høres fornuftig ut. Da tror jeg det er nødvendig med heavy water som moderator. I Norge er vi eksperter på å bygge moduler til offshore og få til en design av et kjernekraft verk modulisert skulle være mulig. Heavy water har vi en lang historie på. Et samarbeid med Canada basert på deres lange erfaring med design, bygging og operating av kjernekraft verk hadde vært spennende.

11 Likes

Hvorfor tenker du at vi ikke bare skal ta et eksisterende design som fungerer og lage en 1:1 kopi?

1 Like

Det jeg tenker er at skal vi skape en industri ut av kjernekraft må vi utvikle en unik design som er basert på våre fortrinn i Norge. Det å kopiere noe som andre ligger milevis foran gir ingen konkurransemessige fortrinn.

3 Likes

For Norge sin del, så vil det å ha en god og stabil forsyning av strøm være en konkurransefordel. Det er grunnlaget for en god del industri i Norge.

Jeg har veldig liten tro på at Norge kan konkurrere mot land som f.eks. Frankrike som har en stor atomkraftverksindustri og mye flere reaktorer enn vi noensinne kommer til å bygge.

2 Likes

Da må vi gå for de nyeste som avgir nesten ikke avfall. Men husk vi er bare 10-20 år unna at fusjonkraft er i drift. Vi burde forske på fusjonkraft.

Det har vært 10-20 år unna så lenge jeg kan huske.

6 Likes

Tror den franske reaktoren er basert på light Water og enriched uranium gammel amerikans design hvor de må stenge ned for å refule. Tror ikke det er løsningen. Hvor kommer enriched uran fra tror mye kommer fra Russland. Kan vi få til en design hvor vi bruker Thorium fra Norge har vi et betydelig konkurransemessig fortrinn,

2 Likes

Det var grunnlaget ja, men nå har jo politikerne solgt strømmen vår ut så vi har mistet det grunnlaget. Men skal ikke spore av tråden her med for mye politikk.

Tenker at Thorium reaktor er mye mer reelt enn fusjonkraft hvertfall i vår levetid. Nå er Kina mye lengre utviklet enn oss, så om de skulle klare det, så burde vi også kunne få til noe. Evnt. bli en samarbeidspartner.

2 Likes

Vi har flere muligheter.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Vz1nLW/bill-gates-vil-revolusjonere-el-produksjonen-med-atomkraft?srsltid=AfmBOopSquXeA2SKQV8GaH8nLlFHHFjLgV4nhEdLdMeero0ygm7tyQUF

1 Like

Ja i stedet for å bruke milliarder på vind kraft offshore hvorfor ikke bruke noe til å utvikle thorium baser kjernekraft hvor vi har brenselet og lang historie på tunkt vann. Dessuten har vi nå en utrolig ekspertise på å bygge moduler med den høyeste kvalitetssikring og på budsjett og tid.

3 Likes

Flott å se at temaet engasjerer mange. Ser at det bl.a. er referert til Sunniva Rose. For dem som ikke har hørt denne samtalen med henne, anbefaler jeg:

5 Likes

Jada, jeg er ikke imot å prøve å finne andre muligheter, men mtp. forekomsten av Thorium vi har i Norge, så burde vi selv forsket på dette. Nå gjør vi bare hva EU vil/mener og bøyer oss deretter.

2 Likes

Helt enig i det du sier! Oppgradering av vannkraftverk er uten tvil den raskeste og mest miljøvennlige måten å øke energiproduksjonen på i dag. Ifølge NVE kan vi hente ut mellom 6 og 8 TWh ved å oppgradere eksisterende vannkraftverk, og andre anslag peker på et potensial på opptil 22–30 TWh når vi også ser på utvidelser. Dette tilsvarer store deler av strømforbruket i Norge og er en fantastisk måte å utnytte ressursene vi allerede har på en bærekraftig måte.

Samtidig er det viktig å ha et langsiktig perspektiv, og her kommer kjernekraft – spesielt thoriumbasert teknologi – inn som et naturlig neste steg. Norge har rikelig med thorium, og dette gir oss en unik mulighet til å satse på en tryggere og mer effektiv form for kjernekraft. Thoriumreaktorer er ikke bare sikrere enn tradisjonelle uranreaktorer, de kan også produsere betydelig mindre avfall og utnytte ressursene bedre.

Oppgradering av vannkraften gir oss handlingsrom til å utvikle kjernekraft som en del av fremtidens energimiks. Kombinasjonen av kortsiktige tiltak som oppgradering og langsiktige satsinger som thorium kan gjøre Norge til en ledende energinasjon i det grønne skiftet.

3 Likes

Har ikke hørt på intervjuet med henne men hvorfor ulykken i Tsjernobyl ble så alvorlig var at de gamle russiske reaktorene var bygd uten containment.

1 Like

Ja men er det funnet drivverdig ? Noen som vet om kina har fått det i gang ?

2 Likes

https://www.copenhagenatomics.com/ holder på med thorium molten salt, men de har ikke produsert noen reaktor enda.

Er også noen litt nærmere som er på vei med Thorium.

Har akkurat passert 94000 dager med testing.

1 Like

Du kom meg i forkjøpet :sweat_smile:

1 Like