Det kan bli en interessant konkurranse om ulike konsepter i den svenske konkurransen. De har fått inn ganske ulike forslag etter hvert. COE for dette Fortum-selskapet (Nucore) har tilfeldigvis et fransk navn og har tidligere uttalt seg litt kritisk til SMR-konseptet og heller mer mot EDF og Westinghouses konvensjonelle reaktorer. Tolker det litt som tegn på resignasjon fra hans side at man forsøker å dele opp et stort problem i mindre biter, som f.eks. RR har erfaring med fra før andre steder, men da gir man avkall på en del stordriftsfordeler særlig i driftsfasen. Angående kjernekraft i Norge sier han etter min mening mye av det samme som RR-direktøren, og som jeg er helt enig i, her til og med uten betalingsmur. Man kan ha så mange milliarder man bare kan ønske seg, men man trenger også noen å ringe til som vet hva de holder på med. “Hovedproblemet var optimisme” er egentlig veldig godt oppsummert, og “planlegg sakte og bygg fort” er en veldig fornuftig tilnærming.
“– Jeg tror man hadde mye selvtillit på at man kunne bygge en slik reaktor raskt. Men da man startet med dette, hadde man ikke gjort dette i Europa og USA på 20 år, og man hadde mistet mye kompetanse. Så hovedproblemet var optimisme.”
" Mannen som har fått ansvaret for studien er Laurent Leveugle, og hans tydeligste beskjed er å ta det med ro:
– Den viktigste lærdommen fra studien er å ikke starte for tidlig: Planlegg sakte og bygg fort, sier Leveugle til Nettavisen".
For lite harmonisering av krav mellom europeiske land har gjort copy+paste vanskelig. Og mye har endt galt fordi man nettopp prøvde det selv om det ikke var grunnlag for det i regelverket, dermed ble det mye byggefeil, ting måtte rives, omprosjekteres og bygges på nytt osv. Dette blir sikkert bedre med standardiserte EU-krav som utarbeides nå.
"Et annet vesentlig problem for kjernekraft i Europa har vært at hvert land har hatt egne reguleringer. Dermed har også «søsterprosjektene» til Finlands kraftverk i Frankrike og England blitt kraftig forsinket.
– Det er også å unngå skreddersøm tilpasset nasjonale reguleringer, men i stedet lære fra andre prosjekter for å gjøre noe billigere og raskere, sier han."
Kjernekraft, Atomkraft | Kjernekraft-topp mener Norge ikke bør starte bygging av kjernekraft
Sør-Korea utpeker seg mer og mer som vestens håp, og nå annonserte RR tidligere i år at de outsourcer mye av arbeidet med komponenter til reaktorene til Doosan. Litt murring for noen som håpte på nye engelske arbeidsplasser, men sikkert fornuftig. Sør-Korea planlegger for øvrig nå å bygge to nye fullskala kjernekraftanlegg. Disse skal stå ferdig i 2038. Samtidig har de annonsert en ekstremt aggressiv utbygging av vind og sol, til 100 GW frem mot 2030 - dette er en skalerbarhet som er helt umulig å få til med kjernekraftindustrien slik den er i dag. For å nå målet må de også ta i bruk flytende havvind. I lys av en slik tidslinje synes ikke jeg at “mulig tidlig 2040-tall, realistisk sent 2040-tall” blir så urealistisk. Dette er altså det noen helt sentrale skikkelser i kjernekraftindustrien hevder selv. Disse jobber altså hverken i vindkraftbransjen eller Statkraft.