Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Påstår du at TA fungerer så ligger faktisk bevisbyrden hos deg. Altså, ikke deg personlig, men hvem som enn som kommer drassende med det. Og hvis ikke grafene i TA-tråden har truffet blink i mer enn 50% av eksemplene (det ser man hvis man blar tilbake og sammenligner med den faktiske kursutviklingen) så kan man like gjerne kaste terning. Det er faktisk så enkelt. :smile:

Edit: At mange ikke ønsker å gå tilbake for å se hvor feil de har tatt er ikke akkurat overraskende, for det er mye mer digg å ha rett.

1 Like

Hvor ofte har de fundamentale analysene slått til da? Tror vi får nøye oss med å bruke forumet som underholdning / interessant input og gjøre egne valg når det kommer til kjøp og salg.

6 Likes

Jeg påstår TA fungerer men grunnen til at folk har så ulike skjematiske fremstillinger av chartet er fordi vi vektlegger ting ulikt. Det er som å spørre fem blinde mennesker å beskrive en elefant. Alle kan ha litt rett men ikke alle ser hele elefanten.

Jeg solgte meg forøvrig ut på 17.90 da vi ikke tok ut 18 for 4.gang. Vi fikk også trendendring med lower low på lavere timeframes. De som er sure nå er jo de som er inne og ikke forstår hvorfor kursen ikke bryter 18. Hallo, Fun skal jo lansere spill! Rally!?

Not today.

2 Likes

Fordi man bla kommer med tekniske targets som er såpass konkrete slik at man kan påvirke flere usikre på å selge som i utgangspunktet ville sittet, i ett case som er fundamentalt sterkt og som man like gjerne kan sitte i ro. I tillegg bidrar det til mer adhd som lønner typer som ASP som har musklene til å utnytte det.

Å ignorere blir som om man er interessert i politikk men velger å kun forholde seg til å dislutere hva AP sier og driter i resten. Hvis Norge er Funcom så er det frustrerende å lese at andre partier sier og kommer med masse du ikke er enig i og kan identifisere deg med, spesielt når det virker så bastant som det noen ganger kan være, resultatet er typer som Donald kommer til makten og får diktere retning :wink:

2 Likes

Du som er i NANO kan vel forstå hvordan noen kan sitte gjennom turbulente uker, med usikre og tilogmed bearishe signaler?

Vi har vel alle vår “poison” :slightly_smiling_face:

1 Like

Det er mange som ikke forstår at teknisk analyse kan hjelpe deg ved å være et veikart som du kan basere avgjørelser på og at når noen poster noe er det et snapshot av veikartet i det øyeblikket. Etterhvert som kursen utvikler seg, får brudd opp eller ned, kommer ned til et gulv der det kanskje er støtte osv kan man bruke dette for å ta kjøp og salgsbeslutninger. Man må også ta hensyn til hvilken aksje det er snakk om, f.eks i Funcom har vi en stor trader som kan dytte kursen litt over mot en fake out en eller annen vei, og da må man så klart ta hensyn til dette og kanskje ikke kjøpe på “brudd opp” og selge på “brudd ned” hver bidige gang :slight_smile:

En annen ting er at veldig mange her inne (er mitt inntrykk) har i utgangspunktet et sterkt fundamentalt syn som gjør at man f.eks forsøker finne lysglimt i en dyster fallende trend, eller finne sandkorn i en fin stigende trend. Det blir jo ofte ganske spekulativt siden man da forsøker å vedde mot den underliggende trenden.

5 Likes

Hvis man taper 1% hver gang man tar feil og tjener 20% man har rett, så tjener man jo på TA som om man tar feil 9 av 10 ganger :stuck_out_tongue:

Det er jo også mye ufullstendige formasjoner som postes, disse er det som oftest ikke meningen man skal trade på før de faktisk er fullstendige. Hvis de da ikke slår til, så skal man ikke gjøre traden.

Jeg tenker jo at TA-trådene her er livsfarlige for noobs å lese, for det er så mange forutsetninger for å lese de fleste av postene riktige. Det betyr ikke at TA ikke er et nyttig verktøy.

2 Likes

Ja, det er akkurat det som er problemet. Men jeg kunne godt tenkt meg (hvis jeg husker det) å la terningen bestemme før åpning om kursen den dagen skal slutte opp eller ned, og lage et dokument for å se hvor godt det stemmer over tid. Det vil nok ligge på rundt 50%. Og der tror jeg TA ligger også.

1 Like

Det høres ut som du sliter med å forstå poenget mitt? :stuck_out_tongue:

TA handler om sannsynlighet, ikke absolutter. Du skal tilte bordet litt i din favør. Det skal ikke mange prosentene til før du tjener bra med penger på det. Personlig prøver jeg å kombinere FA og TA, dvs kun kjøpe når både FA og TA er positive. :slight_smile:

4 Likes

Neida, men det blir som å kaste terning og bare fokusere på de gangene man får 6’er. Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så redde for å se på de tidligere TA-strekene i den tråden, for der er det så utrolig mye merkelig som overhodet ikke stemte med virkeligheten. Det er bare å legge sammen hvor mange treff kontra hvor mange skivebom det var. Er det merkbart fler treff enn 50% så skal jeg gi meg. Inntil noen beviser det så avfeier jeg det som svada.

Jeg har i allefall ikke funnet mange treff når jeg har sett bakover i den tråden. Og de som treffer har tegnet strekene med så stor avstand at det blir som å skyte 100 skudd mot en vegg, også tar du penselen etterpå og maler på målskiva der hullene står tettest. Good job :smile:

Det er da ingen problemer med dette?

Vi som bruker TA er jo ofte uenige med hverandre også. I tillegg har vi ofte flere forskjellige scenarioer vi ser etter.

Hvis TA ikke hjelper deg, så er det ingen grunn til å bruke det. For min del hjelper det.

1 Like

Jeg handler bare på TA, fungerer ok for min del :slight_smile:

1 Like

Hehe, spørsmålet er jo om de eksemplene du har dratt fram er ting folk trader på? Det som gjerne blir postet er mulige setups, men hvis de aldri slår til, så trader man jo ikke på dem? :smiley:

Hvis noen sier: “hvis det blir bra kvartalstall i morgen, så kjøper jeg” og tallene blir dårlige, så har de jo for faen ikke tatt feil!? Det er der jeg føler logikken din er. :stuck_out_tongue:

1 Like

Vil forøvrig anbefale den her: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2016/KMTE50009215

Ganske artig å se hvor feil de faktisk tar.

Bloggerne vet best :slight_smile:

Absolutt! Men jeg klager ikke. Jeg er fullt klar over trenden i Nano og er komfortabel med at vi har falt / faller.

Jeg sitter for jeg har tro på suksess til slutt. Mitt poeng med det innlegget var at det er mye syting og klaging i Fun når det butter, men har man troen skal man jo bare ignorere kortsiktig utvikling som det er mye av i TA tråden?

1 Like

Men dette er jo også en god grunn til at vi har TA-tråder, for at ikke folk skal kunne sitte og mase endeløst inne i fundamentale diskusjoner om at “ja men TA sier at vi skal ned”. Drypper sikkert noe ta inn i de andre trådene og, men spesielt mye er det ikke.

1 Like

Vet ikke helt hva du sikter til her @Onns, jeg sjekket litt hva jeg egentlig skrev frem til det punktet der jeg begynte å akkumulere i funcom i fjor:

Jeg må ærlig innrømme her at jeg heller mot å være TAtheist. Jeg har forsøkte å lese meg litt opp for å se hva undersøkelsene gjort på emnet viser, og det virker fra det jeg har lest som at det ikke lykkes med å dokumentere at det faktisk “fungerer”.

Jeg synes også det er generelt sett veldig vanskelig å vurdere. En har mange forskjellige indikatorer, og også til tider forskjell på hvordan en skal handle i forhold til disse. Selv om mange hovedtrekk går igjen så finnes det forskjellige mønstre og handlemåte som benyttes. Så om en ønsker å bruke teknisk analyse systematisk så må en også ta noen valg på hvordan situasjoner skal håndteres konsekvent.

I tillegg så vil jeg påstå at de fleste som bruker teknisk analyse også tar en vurdering av selskapene de går inn i. Dette utgjør jo også en vesentlig forskjell i forhold til hvordan utfallet blir og for å vurdere om TA er en del av forklaringen på suksessen. Akkurat på lik linje med noen som gjør det dårlig at det eventuelt kunne være forklaring for det motsatte.
Noen aksjer vil kanskje fungere bedre for TA, mens andre dårligere. En kan bruke historikk for å finne hvilke som har vært best i forhold til TA tidligere, men da er vi igjen på dette med at det som har skjedd i fortiden trenger ikke være en indikator på det som skjer fremover. Om det vil være tilfellet vet en ikke. Vi kommer tilbake igjen til dette med å kunne dokumentere effekt.

Det sagt, her er det en del argumenter i forhold til min vurdering av teknisk analyse og hvorfor jeg ikke er overbevist. Er det noe bedre med fundamental analyse? Jeg vil på mange måter si at det faktisk ikke er det. Fundamental analyser gir jo også store sprik, og folk kommer til helt forskjellige konklusjoner. Godt eksempel er Norwegian hvor analytikere har kursmål som går i alle retninger og svært store forskjeller. Det er som regel dyktige erfarne analytikere som har satt seg bra inn i selskapet, og likevel havner på helt ulike konklusjoner. De lykkes jo ikke veldig mye bedre de heller.

Så… Hva funker? Og hva skal en bruke av analyser om noen? Faktum er at du antakeligvis kan lykkes på aksjemarkedet uten hverken bruk av teknisk analyse eller fundamental analyse. Indeksfondene som skal følge markedet så tett som mulig med svært bred diversifisering har vist seg å klare sev svært bra sammenlignet med profesjonelle forvaltere. Faktisk har de vist seg å gjøre det bedre enn de fleste. Ellers kunne en jo også dra frem en liste over aksjer og gjøre terningkast for å velge aksjer deretter. Dersom du sprer det utover nok aksjer så vil også dette kunne fungere.

Så, what do do. Personlig tror jeg faktisk det som er vel så viktig som hvordan du kommer frem til hvilke aksjer du skal kjøpe og når, er plan og strategi. Når du har satt opp et mål du ønsker å oppnå så bør en legge en plan for hvordan oppnå målene. Om målet er en jevn avkastning med lav risiko, spre pengene på mange aksjer, og sett stopploss(og gjerne kjøp lavrisiko aksjer). Ønsker du potensielt høyere avkastning og villig til å ta høyere risiko, spre på noe færre aksjer. I tillegg om du velger sistnevnte scenariet, tenk worst case. Vurder nøye hvordan du ville oppleve dersom worst case slår til. Dersom det vil ha stor betydning på livskvalitet, velg heller det første scenariet :slight_smile:

Ellers, så etter dette lange innlegget og svette fingre.

Konklusjon: Sett pengen i banken.

3 Likes

Jeg liker aksjer som er i nøytral/positiv trend, eller formasjoner som brytes. Når makro er nøytral/positiv eller negativ makrotrend brytes.

Teknisk analyse handler mye om å være bevisst sin egen investeringsstrategi i mine øyne.

Det er viktig å vite hvor kortsiktig eller langsiktig du er. Det vil ikke gi deg mye hjelp å se en teknisk analyse som tar sikte på å finne en god inngang eller utgang de neste timene eller dagene hvis du er interessert i å sitte i ukesvis, månedsvis, eller år.

En enkel strategi for teknisk analyse:

Vent til en trend eller formasjon etableres. Og så kjøper du i bunnen av denne, og selger i toppen, inntil det fundamentale endres. Som ordtaket sier: the trend is your friend, until the end. Og den varer ofte lenger enn du tror, uansett hvor sterkt eller svakt det fundamentale er.

Man kan spørre seg hvilken av disse formasjonene/trendene som det har vært enklest å gjøre gode handler i de siste månedene hvis man kjøpte i bunnen/midten av trend, og solgte i midten/toppen av trend. Noen trender er selvsagt sterkere enn andre, og følges bedre. Hvis en aksje ikke følger den trenden du tror passer best, så er det jo selvsagt mye vanskeligere å trade den.

Men når det fundamentale endres pga meldinger? Vel, da bør man ha en mening om hvor bra det fundamentale er, og hvor mye som har blitt endret. PCIB er jo perfekt eksempel på dette. Trend brytes på melding… er meldingen bra nok? Det bør man ha en mening om!

Fortiden trenger ikke si noe om framtiden, men man bør i hvert fall være oppmerksom på at aksjer i nedtrend er svært vanskelig å trade med suksess. Aksjer i opptrend kan fort gi deg følelsen av å være ett geni selv om du egentlig (tilfeldigvis? eller etter fundamental analyse?) har valgt deg en veldig lett aksje å handle i.

Teknisk analyse gjør det også lettere å ta tap tidlig. Ingen av oss liker å ta feil, men vi tar feil hele tiden. Når vi gjør en investering og den går mot oss, så er det lettere å selge raskt med ett lite tap fordi “det er riktig i følge analysen.”

Hvis man gjør en investering pga det fundamentale, og kursen faller… og faller… og faller… så kan man fort ende opp med å klage på forum over at “markedet er idioter” og “kursen manipuleres” og “noen slemminger ødelegger” men “snart vil markedet våkne” og variasjoner over det temaet. Fordi man vet at det fundamentale er så sterkt og kursen snart skal opp - man har jo troen!

Teknisk analyse kan da være en god hjelp til å si “ok, analysen sier at markedet ikke har interesse av å kjøpe aksjen nå og drive kursen oppover, jeg får ta konsekvensene av det.” Du frakobler din investeringsbeslutning fra det fundamentale, og handler ut i fra hva markedet forteller deg om interessen for selskapet.

Personlig handler jeg da teknisk innenfor selskaper jeg har tro på fundamentalt. Det virker å være enklest for meg. Jeg trenger altså å gjøre en fundamental analyse først, og deretter en teknisk analyse, før jeg går inn. Det har vært noen stygge feil før som har gitt meg denne konklusjonen :slight_smile:

4 Likes