Jeg liker aksjer som er i nøytral/positiv trend, eller formasjoner som brytes. Når makro er nøytral/positiv eller negativ makrotrend brytes.
Teknisk analyse handler mye om å være bevisst sin egen investeringsstrategi i mine øyne.
Det er viktig å vite hvor kortsiktig eller langsiktig du er. Det vil ikke gi deg mye hjelp å se en teknisk analyse som tar sikte på å finne en god inngang eller utgang de neste timene eller dagene hvis du er interessert i å sitte i ukesvis, månedsvis, eller år.
En enkel strategi for teknisk analyse:
Vent til en trend eller formasjon etableres. Og så kjøper du i bunnen av denne, og selger i toppen, inntil det fundamentale endres. Som ordtaket sier: the trend is your friend, until the end. Og den varer ofte lenger enn du tror, uansett hvor sterkt eller svakt det fundamentale er.
Man kan spørre seg hvilken av disse formasjonene/trendene som det har vært enklest å gjøre gode handler i de siste månedene hvis man kjøpte i bunnen/midten av trend, og solgte i midten/toppen av trend. Noen trender er selvsagt sterkere enn andre, og følges bedre. Hvis en aksje ikke følger den trenden du tror passer best, så er det jo selvsagt mye vanskeligere å trade den.
Men når det fundamentale endres pga meldinger? Vel, da bør man ha en mening om hvor bra det fundamentale er, og hvor mye som har blitt endret. PCIB er jo perfekt eksempel på dette. Trend brytes på melding… er meldingen bra nok? Det bør man ha en mening om!
Fortiden trenger ikke si noe om framtiden, men man bør i hvert fall være oppmerksom på at aksjer i nedtrend er svært vanskelig å trade med suksess. Aksjer i opptrend kan fort gi deg følelsen av å være ett geni selv om du egentlig (tilfeldigvis? eller etter fundamental analyse?) har valgt deg en veldig lett aksje å handle i.
Teknisk analyse gjør det også lettere å ta tap tidlig. Ingen av oss liker å ta feil, men vi tar feil hele tiden. Når vi gjør en investering og den går mot oss, så er det lettere å selge raskt med ett lite tap fordi “det er riktig i følge analysen.”
Hvis man gjør en investering pga det fundamentale, og kursen faller… og faller… og faller… så kan man fort ende opp med å klage på forum over at “markedet er idioter” og “kursen manipuleres” og “noen slemminger ødelegger” men “snart vil markedet våkne” og variasjoner over det temaet. Fordi man vet at det fundamentale er så sterkt og kursen snart skal opp - man har jo troen!
Teknisk analyse kan da være en god hjelp til å si “ok, analysen sier at markedet ikke har interesse av å kjøpe aksjen nå og drive kursen oppover, jeg får ta konsekvensene av det.” Du frakobler din investeringsbeslutning fra det fundamentale, og handler ut i fra hva markedet forteller deg om interessen for selskapet.
Personlig handler jeg da teknisk innenfor selskaper jeg har tro på fundamentalt. Det virker å være enklest for meg. Jeg trenger altså å gjøre en fundamental analyse først, og deretter en teknisk analyse, før jeg går inn. Det har vært noen stygge feil før som har gitt meg denne konklusjonen