Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Får jeg kaste inn dagens bombe, TA har en verdi! ( og jeg er ikke full!) ( se bevis under).

Jeg ser faktisk at TA har en god verdi for å prøve å time inngang og utgang bedre!.

:face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth::face_with_symbols_over_mouth:

Sjå litt opp på @anon80503862 sitt chart.

Holder vi oss over 28-29 tipper eg vi skal til ca 35 og 40 ganske fort. Så blir vi kanskje liggende mellom 40 til 55 ei stund om vi holder 40.

1 Like

Jeg er herved selverklært gullfisk. Den så jeg., likte og glemte

@anon80503862 sitt chart drar linjene godt. Og er egentlig end of discussion akkurat nå. Som sikkert var det sparegrisen vår mente. Men kunne ikke la den komentaren stå uimotsagt :smiley: eller hva @Savepig?

Om kursen fortsetter oppover på godt volum vil det utløse et pent teknisk kjøpssignal i PCIB.

Dette tror jeg er noe av det folk misforstår mest med TA. Det er veldig få som sitter og sier at de har noen fasit på grunn av enten det ene eller andre, og spesielt ikke uferdige setups.

4 Likes

Vil nå si at PCIB ser veldig fin ut TA messig.

1 Like

2 Likes

Ikke lurt å benytte seg av kun en indikator. Blir som å bare se på PE. :slightly_smiling_face:

4 Likes

Den viktigste tekniske indikatoren i en aksje er ofte å definere at en nedtrend er begynt, så man bør bare holde seg unna. Det finnes mange andre muligheter.

Den tanken mange har om at man “må” holde seg til “sin” aksje fordi man kjenner den så godt er jo direkte skadelig. Hjelper ikke om du forstår selskapet og aksjen svært godt hvis selskapet gjør det dårlig og er inne i negativ utvikling.

6 Likes

Dette kommer jo an på hva slags trader man er men isolert sett så er det slik jeg tenker. Se f. eks Sship tråden. Jeg mener den har vært parabolic og ikke er ferdig med sin korreksjon mens @Konamixx sa det var mulighet for videre oppgang basert på det fundamentale. Hva gjør jeg da? Som jeg skrev der blir et naturlig sted å kjøpe et brudd på forrige topp.

Samme strategi hadde jeg i Fun rundt 18 men bruddet var falskt og dermed falt vi mye (hjalp vel heller ikke at en aktør dumpa alt på ask…)

@sulzrox, @rosk82 og @Savepig - morsomt med PCIB. Bull på hvor lang horisont? Jeg synes den ser bearish ut…

2 Likes

Siste baren i seg selv ser bearish ut, men close for dagen er all time high siden bunnen i oktober.
Bruddet til oppsiden av tradingrange må også selvfølgelig testes.

Har holdt på med Wyckoff studier via Wyckoff Analytics i 5 mnd nå, der snakker de om true range. Hvor en bar åpner med gap opp i forhold til dagen før. Man kan da få det man ser her, en bar som i seg selv kan se bearish ut, men i realiteten er bullish. Den klarer også intensjonen for baren, som ser ut til å være å lukke over toppen den 17. april.

Bruddet skal som sagt testes, men hvis dette bruddet kommer pga. større aktører som har beveget seg inn i denne aksjen, så har den aktuelle “value zone” flyttet seg, og alt av aksjer som faller inn i denne sonen vil bli plukket opp. Dette vil bli bekreftet eller avkreftet når testen kommer.

1 Like

Interessant, mener du at true range er den nye rangen? Altså at vi potensielt kan falle helt tilbake til start for å lukke gapet?

Her er en litt annerledes range i grønt. Skrått oppover. Her har den ikke klart å bryte igjennom motstanden. Pga. disse nyansene så er det vanskelig å så med sikkerhet hvor prisne ligger i forhold til rangen. Ene viser brudd, den andre ikke. Derfor utrolig viktig at man bekrefter med en test og ser på volum, pris og bevegelse før man entrer.

10 personer kan tolke en aksje på 10 forkjellige måter. Selv med Wyckoff metoden er det ikke 1 fasit. En av tingen som blir snakket om er å bevege seg bort ifra linær tenking og hele tiden tilpasse seg til hva markedet gjør. SC, AR og ST som første punkt i trading range er bare et utgangspunkt å begynne utifra. Ettehvert som man får flere og flere punkter å forholde seg til, så kan man på en bedre måte gjøre seg opp en mening om hvilken sannsynlig vei prisen går. Dette gjør da at man kan få både oppdagående eller nedadgående tradingranger.

3 Likes

Nei, true range henviser til spread på prisbaren.

(Skal dobbelsjekke notatene mine at jeg ikke sier noe feil her)
(Sjekket og var korrekt :smile: )

1 Like

Når man ser hvordan utviklingen er i dag, så er det vel ingen tvil om hva som har skjedd.

Når det gjelder entringspunkt i henhold til Wyckoff kunne dette skjedd på Spring ( første dipp, der man og setter stoploss.) dip nr 2 som er test av første dipp. Man kan og gå inn på en SOS bar. Men man holder seg generelt unna når man når toppen av range og brudd. Man venter heller på test eller bekreftelse av brudd før man entrer.

1 Like

TA tror jeg er ganske overflødig med tanke på at det kommer et spillslipp i morgen.

Off topic å påpeke at TA som regel er ganske irrelevant i forkant av sterkt kursdrivende nyheter. Javel.

“Markedet” kanskje vet mer om hvordan utviklingen av spillet har gått enn enkeltinvestorer her inne?

2 Likes

Tviler på at “markedet” er mer oppdatert enn et dedikert forum som følger med 24/7.

Jeg kan ta feil.

Saklig å flytte hit. Har aldri sagt at TA ikke kan brukes.

Vi prøver å holde TA trådene for TA, det var et sterkt ønskefra de som bruker det mye.

Denne tråden er veldig grei for å diskutere om TA funker.

@pdx Jeg klarer ikke å gjøre de to innlegene til Pablo synlige igjen etter at @Savepig flyttet dem hit.

Edit : Jeg tror jeg har rekord i antall rapporterte innlegg i TA tråden. Det viste ganske tydelig at TA tråden handler om TA og ingenting annet :stuck_out_tongue:

6 Likes