Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Erfaringer med Interactive Brokers eller annen USA megler

Er det noen her med konto hos Interactive Brokers? Har nettopp laget én, men har ikke overført penger enda.

Er det noen her med erfaring, som kan svare på noen spørsmål?

bump

Jeg har noen helt basic spørsmål.

Må jeg betale dobbelt opp med skatt? Altså: må jeg betale skatt til amerikanske myndigheter i tillegg til norsk beskattning?

Er det noen utgifter jeg må betale når jeg overfører penger fra min norske bankkonto til den amerikanske trader-kontoen?

@Oivran du brukte filialen i UK?

2 Likes

Nei,ikke noe ekstra . Jeg har brukt IB i 2 år , helt topp fornøyd

1 Like

Ingen utgifter du må betale for å overføre. Det som kan være verdt å tenke på nå, er at pengene står der i dollar. Gullprisen er på vei opp, og dollarkursen er relativt dyr per nå. Skulle dollaren svekke seg mot NOK, så får du et valutatap innbakt i kursen. Blir selvfølgelig en valutaøkning om dollaren gjør det motsatte.

Ellers har brukt IB over en to års periode. Veldig fornøyd med plattformen. Verdt å nevne at du må ha 25000 dollar stående inne på kontoen om du skal gjøre flere enn 3 handler i uka grunnet trader regelen i usa. En annen ting er at du ikke får handlet på norsk børs. Uten om det så er kurtasje og kostnadene ved handler ekstremt lav. Du betaler ofte under 1 dollar per handel, og comission på bare 0.004 dollar tror jeg det var. Med andre ord mellom 5 og 10 ganger lavere pris for en handel, enn på en vanlig norsk handelskonto.

3 Likes

Takk for svar.
Fikk høre fra en kar at man må kjøpe USD gjennom plattformen før du kan handle og at dette tar noen dager. Stemmer det?

Skal jeg velge NOK eller USD her?

Hvilken av betalingsmetodene brukte du?

Kan ikke huske at jeg måtte kjøpe USD gjennom platformen. Og om du evt må det så var det isåfall en veldig enkel prosess i og med at jeg ikke hadde noe problemer med opprettingen av kontoen:-)

Jeg gjorde en bankoverføring, (hvor du trenger IBAN nr osv). Denne overføringen tok et par dager. Men mener pengene bare blir flyttet til en annen konto i Norge som har samarbeid med IB, som kan garantere for pengene dine. Kanskje dette han kameraten din mente. Og på valuta så valgte jeg NOK.

1 Like

Interactive Brokers er veldig bra for daytrading. Som @fish1430 sier, svært lave gebyrer. Jeg har hatt endel tekniske problemer (mister signal og må logge ut og inn igjen) som ikke er helt heldig, men vet ikke om dette er et generelt større problem hos IB vs andre eller ikke.

Og som de andre også sier, du må ikke betale dobbel skatt.

2 Likes

Kan du utdype? Jeg har undersøkt litt og det ser ut som dette kun gjelder daytrading og at det ikke er noen begrensning forøvrig.

er 90% sikker på at det gjelder for hele uka. Var hvertfall det da jeg bruket IB. Enten har du mindre enn 25K dollar inne og kan gjøre tre handler ila en uke, eller så har du over 25K og kan gjøre så mange du vil. Vet ikke om de har endret reglene de siste to årene da :stuck_out_tongue_winking_eye:

Men drev du med day trading?

https://www.timothysykes.com/blog/pattern-day-trader-rule/

for det meste, men hadde over 25K inne :+1:

1 Like

Skjønner. Ser ut som jeg kan drive daytrading siden jeg har cash konto, så da gjelder ikke den regelen meg :grin:

1 Like

Har vært kunde før hos IB for 10-15 år siden første gang veldig fornøyd den gangen jeg brukte disse. Har åpnet en ny konto der nå og gjort ett lite innskudd. Grunne til at jeg gjør dette er at jeg føler Nordnet eller andre her hjemme er alt for dyre på valuta veksling , kurtasje og så er vel også IB billigere enn på Renter. Satt bare over 3k USD nå først som en test og i USD. jeg brukte Sbanken til
å sette over pengene. Ble positivt overasket at nå var pengen disponible få timer etter de gikk ut fra sbanken kostnadden for å overføre var 50 kr gebyr til sbanken og så hadde noen andre tatt 25 usd på ferden så fikk inn 2975 usd på min IB konto så etter gjeldene usd kurs på 9.13 kr så fant jeg ut at denne transaksjonene kostet meg ca 1,655% av beløpet eller ca 453kr.
Som er greit sikkert men lurte på om det kunne være endel å spare på å overføre i NOK og heller veksle hos IB som sikkert er billigere ? Har noen erfaring med dette så er det fort mye å spare på ett ett litt større innskudd kanskje så greit å gjøre dette best mulig så man ikke betler noen 1000 lapper for mye. Når først pengen står hos IB så er det veldig gode priser vider. Vet dere noen andre aktører som er nesten like seriøse , bra og billige å bruke på Usa aksjer som IB hvis man ville spredd det på 2 for å ta ned risiko som kunde i Norge ?

1 Like

Tar opp denne igjen. Skal prøve å overføre i NOK fra Sbanken. Noen som har erfaring med dette?

Hvorfor b ruke USA megler når man får kjøpt det meste via Pareto eller lignende hus?

1 Like

Var ikke klar over at Pareto hadde opsjoner på US stocks? Jeg vet Saxobank har det.

Pareto tilbyr ikke opsjoner på amerikanske aksjer. Tror ikke Saxo har det heller. Må vel over dammen.

SaxoBank or IB for USA stocks?