Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Erfaringer med Interactive Brokers eller annen USA megler

@Goose11 tusen takk for hjelpen :raised_hands:

1 Like

Hei, jeg er på jakt etter en trading plattform, f.eks Interactive Brokers.
Jeg skal handle opsjoner på naturgassfuturer (TTF / Europa), og opsjoner på strøm (tyskland) og kanskje opsjoner på EU-ETS kvoter.
Jeg skal ikke investere så utrolig mye, hverken i tid eller penger, så det må være enkelt og rimelig. Jeg skal kjøpe opsjoner 3-4 mnd fram i tid og så sitte med de. Jeg vil gjerne ha noe automatikk i at de blir solgt om de er in-the-money nær expiry date.
Og så var det dette med å sørge for at skatt og sånt rapporteres korrekt uten for mye jobb.

Hvilke brokers bør jeg se på? Jeg vil ikke ha noe som helst med IRS å gjøre, jeg skal jo ikkje kjøpe noe i USA.

De som no brukar IBKR - Har de noko negative/gode erfaringar å dele?

Eg har nyleg opna konto, men har litt utfordringar med å overføre pengar, då banken min (nordea direct) ynskjer IBAN nummer, mens “wire instructions” eg har fått frå IBKR ikkje har dette. Nokon som har opplevd liknande problem? Og har løysinga?

Skal vel bruke swift for å overføre til USA/ IBKR.
Du har vel valget mellom IBAN og Swift i nettbanken din på utenlandsbetaling

Fant tilbake “wire instruction” inne på IBKR si nettside, med litt anna/meir info en den eg først hadde fått. Her fant eg ein Swift, som vise seg å vere ein norsk bank. Eg trudde først eg skulle overføre pengar til IBKR sine irske bank, som krev IBAN. Vise seg at dei har ein “beneficiary bank” med ein norsk branch, Skandinaviska Enskilda Bank, som eg fekk utført ei vanlig betaling til, istaden for utenlandsbetaling.

Det som er litt rart er at “wire instructions” eg fekk er forskjellig frå den eg finner på kontoen min på nettisda…

Den første:
Wire funds to: JPMorgan Chase Bank, NA.
Bank acc. title & address: Interactive Brokers Ireland Limited
Bankacc. number: XXXX
+Swift kode.

På nettsida:
Wire Funds to Beneficiary/Account Title: Interactive Brokers Ireland Limited
Beneficiary Bank: SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN
+Swift OG IBAN kode

Det kan dermed sjå ut som IBKR har fleire forskjellige moglegheitar når det kjem til overføring. Den første er nok international til USA brach via Ireland, og den andre er til Irelands branch, via norsk bank.

Hei.

Hvordan har det gått?
Rapporterer IB skatt til norsk staten eller gjør du det manuelt?
Er det noe skattefordeler?

Hei! Har opprettet nylig en konto i IB. Lurer på om jeg må også opprette en vps konto som skal være forbundet til min IB konto. Skrev til euronext og de sa jeg må opprette vps konto.
På en annen side tror de kan hjelpe med selvangivelsen.

Mye av de samme spørsmålene jeg lurte på her. Skriver derfor kort om mine erfaringer med opprettelse av konto og overføring av penger.
Jeg har nå opprettet konto hos IBKR, valgte dollar som valuta siden jeg skal handle i dollar og overført penger. Jeg overførte 1000$ til JPMorgan Chase Bank NA i USA og overførte samtidig 10.000kr til Skandinaviska Enskilda Banken. Nå er det litt vanskelig å sammenligne siden vekslingskurs for dollaroverføringen ble kurs dagen betalingen ble registrert, mens jeg ikke vet nøyaktig når og hvilken kurs kroneoverføringen ble beregnet på.
Jeg kom marginalt bedre ut med kroneoverføring og man slipper gebyr på 60kr.
Ulempe kroneoverføring: Det tok 2-3 virkedager og man vet dermed heller ikke hvilken kurs man får.
Fordel dollaroverføring: Pengene er disponible for handel etter ca 15 minutter etter overføring fra norsk bank! Vet hvilken kurs man får.

1 Like