Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Erstatning for manglende tilbud om forkjøpsrett ved salg / seksjonering

En jeg kjenner ble kastet ut av leiligheten hun bodde i, av Fredensborg, etter at de hadde kjøpt bygården hun bodde i. Jeg husker det gremmet meg at hun ikke ville gå til sak mot selskapet, da det var åpenbart at hun og de andre beboerne kunne ha fått kommunen til å tre inn i kjøpet så de kunne gjort gode kjøp. Dette er sikkert 7 år siden eller noe.

Nå har altså Tollefsen gått med på å gi en av deres beboere (i en annen bygård) tilbud om å tre inn og kjøpe leiligheten. Dette følger eierseksjonsloven, at når man seksjonerer et bygg med leietakere skal leietakerne etter visse vilkår få tilbud om å kjøpe med minst 20% rabatt på markedspris:

Det er ingen tvil om at en del store aktører overkjører forbrukere, på ulikt vis. Tollefsen hevder at denne ene forbrukeren som nå har fått kjøpe leiligheten han bor i til redusert pris, var det ene eksempelet som var unntaket, at de hadde “glemt” å sende akkurat denne ene personen tilbud om å benytte forkjøpsretten. Eh… javel.

Årsaken til at jeg skriver denne posten er at det garantert er mange som har blitt lurt av Tollefsen og andre utleiehaier, så om det finnes noen her inne kan de diskutere litt i denne tråden. Hadde det vært jeg som opplevet å bli kastet ut hadde jeg ikke gitt meg før saken var prøvet i rettsystemet eller Tollefsen ga meg et godt forlik.

6 Likes