Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

EXACT Therapeutics (tidl. Phoenix Solutions)

Phoenix Solutions AS driver å forsker frem en leveringsteknologi som, i likhet med PCIB, har fysisk virkemåte. PCIB nytter lys for å åpne opp endosomer for å frigjøre virkestoff i endosomene, og PS bruker ultralyd for målrettet drug delivery i pancreatic cancer.

Med fysisk virkemåte er fare for bivirkninger redusert, og effektdata vil lettere la seg overføre fra preklinisk til klinisk. Med eks. kjemisk virkning vil det kunne være svært ulik respons fra “mus til menn”, mens med fysisk virkemåte fungerer mekanismen likere. Eks. fra PCIB vil endosomet gjøres porøst slik at drug kan passere ved lyspåvirkning. Det springende punktet er om drug/ medikament videre har ønsket effekt i organismen, men da er det i alle fall levert der det skal.

Snøffelen har omtalt PS på HO, og jeg limer inn her:

Innlegg av: Snøffelen (20.05.18 10:56 ), lest 439 ganger
Ticker: PCIB
Endret: 20.05.18 10:57
RE^1: PCIB: Fantastisk leveringsmekanisme fra Phoenix Solution
"Spennende dette, og absolutt verdt å følge med på.

Indikasjonen de har valgt er så vidt jeg forstår ikke den samme som Targovax sin, selv om PDAC (pancreatic ductal adenocarcinoma cancer) høres likt ut.
Tipper tanken er at dette skal forfølges mot det som vil bli inoperabel PDAC. Husk at Targovax er på operabel (derav bl.a R0/R1-diskusjonen).

Nå skal Phoenix i gang med kliniske studier til høsten, så det er selvsagt et par saker som skal skje før den tid, og en god del hindere skal passeres etterpå.

Jeg liker uansett konseptet, med en ren fysisk virkningsmekanisme. Det er jo av samme grunn jeg liker PCIB. Jeg vil tro at muligheten for bivirkninger er mye mindre med en ren fysisk mekanisme. Og klarer heller ikke skjønne at det fra et slikt konsept kan oppstå noe resistensproblematikk.

Nå utvikles det det tusenvis av saker som skal kunne virke på alt fra kreft til Alzheimer, så “hold your horses”. Det er nok lurt å avvente kliniske resultater (de i mennesker altså) før man går “all in”. Men lodd osv. er jo absolutt verdt å vurdere. Min umiddelbare magefølelse er faktisk god på denne.

Angående sammenligningen med PCIB. Grunnen til at jeg fant PCIB interessant første gang jeg kom bort i den var den fysiske tilnærmingen.
Og skal man se tilbake så har teknologien vist seg å være strålende, men valg av indikasjon har vist seg å være svært viktig, av mange grunner. Eksempelvis er jo GGK blink på av at den er perfekt tilpasset PCI-teknologien, men også pga av konkurransesituasjonen.
H&N var ikke det optimal mtp at det ble mer komplisert å utvikle og vanskeligere konkurranse-situasjon.

Så til poenget, jeg klarer ikke umiddelbart å se om ACT-teknologien er bedre egnet for en krefttype fremfor en annen. Men historien viser jo at slike valg er viktige. Tenker jeg skal sette meg grundigere inn i dette slik at jeg får bedre oversikt.

Altså, absolutt verdt å følge med på. For selv om det sikkert kan være minst 2025 før dette kan nå markedet kan det selvsagt skje mange spennende ting på veien dit."

Og denne:

Innlegg av: Snøffelen (20.05.18 14:32 ), lest 182 ganger
Ticker: PCIB
Endret: 20.05.18 14:34
RE^1: PCIB: Fantastisk leveringsmekanisme fra Phoenix Solution
"Safeinvest, mulig intensjonen til Somsa var å lansere dette som en konkurrent til PCIB, men “for all practical purposes” så er det jo ikke det.

For det første så skal de jo starte kliniske studier til høsten, om alt går etter planen, så skal de gjennom diverse kliniske faser etter det. Så selv om alt går på skinner så er det vanskelig å se dette på markedet noe tidligere enn 2025. Dernest er det ikke samme indikasjon som PCIB. Så man kan legge på noen år også der. Mao kan KANSJE bli en konkurrent til PCIB i 2030, kanskje.

Men om det absolutt skal ligge under noen ticker på allerede eksisterende børs-selskap så synes jeg PCIB er et godt valg, selv om kanskje begrunnelsen til Somsa er annerledes enn min.

Jeg tenker at hele konseptet med ren fysisk virkningsmekanisme er veldig god, akkurat som PCIB. Og med gode pre-kliniske data så er i alle fall ideen godt dokumentert.

Som sagt vurderer jeg sannsynligheten for bivirkninger som svært lave, og mye “enklere” å forutsi hva som mekanistisk vil skje i kroppen, fordi den er ren fysisk.

Har tatt en liten titt på en publikasjon Phoenix solutions har på sine hjemmesider

“Acoustic Cluster Therapy (ACT) – A novel concept for ultrasound
mediated, targeted drug delivery”

Og ingenting i formuleringen virker å kunne gi problemer i kroppen, det består jo basically av sukker og egg!

Og produktene (komponentene), er jo allerede produkter som er i marked og godkjent av myndigheter."

Sitat slutt.

Starter en watchlist på denne da dette kan bli et spennende selskap å følge fremover. Fint om andre med kommentarer til teknologi osv. hiver seg på her når det dukker opp noe spesielt.

Hjemmeside; https://www.phoenixsolutions.no

Foreløpig ikke på børs, men ser at bl.a. Susanne Stuffers (Dyktig biotecanalytiker hos Arctic) er aksjonær i selskapet. Selvsagt svært langsiktig dette, men også spennende dersom man er inne fra tidlig fase.

9 Likes

Meget interessant ticker @Wannatri :raised_hands: Hvor har du sjekket aksjonærlisten?

Har de hatt åpne emisjoner tidligere eller har det vært private aktører? tenker litt på at Stuffers er inne.

2 Likes

Stuffers er ikke aksjonær i noen av selskapene hun har skrevet analyser om på Oslo Børs(BerGenBio og PCI Biotech, Edit: pluss Targovax, som hun skrev en negativ analyse om). Hun er derimot aksjonær i flere unoterte selskaper. Det er mulig at Arctic har regler mot at analytikere kan ha direkte eierskap i selskaper som de dekker.

2 Likes

Her finner du litt info om aksjonærene: https://www.proff.no/roller/phoenix-solutions-as/oslo/forskning-og-utvikling/IGIDEPB00FV/

Jeg har ikke fått sjekket opp ang. tidligere emisjoner, men tenker å gjøre dette etter hvert.

Stuffers er ikke aksjonær i mange biotec, og det er trolig grunnet jobben hennes og behov for å være habil/troverdig. Regner med at Arctic har klare regler her. Hun er nok meget godt kjent med det som beveger seg innenfor biotec i Norge, så jeg tar det at hun har aksjer her som et interessant tegn.

1 Like

Proff viser eiere pr 31.12.2016. Her er pr 31.12.2017:


Har vært hentet litt kapital siste året. Dog er det verdt å vite at det er pålydende kurs som kommer frem i meldingene og at evt. overkurs ikke gjør det. Mer nøyaktig hvor mye som er hentet får vi nok vite når 2017-tallene blir offentliggjort:
image

Mer info finner dere her:
https://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_nr.jsp?orgnr=998317487

3 Likes
1 Like

Noen som har prøvd å regne noe på det caset her?

2 Likes

Har fulgt med selskapet en stund, pga private kontakter. Det er en ganske elegant teknikk. Det hadde vært moro om det fungerer i klinisk forsøk. Opptaket av kjemoterapi vil bli mye mer målrettet, og man kan bruke lavere dosere, samt at feks BBB som er tett for de fleste kjemoterapeutika (riktig nok er BBB i kar i hjernen mer lekk (bla grunnen til at man utvikler vasogent hjerneødem)) vil kanskje kunne transient få økt permeabilitet pga kortvarig hypoksi. Flere artikler her: https://www.phoenixsolutions.no/publications

3 Likes

2013:
https://pahoyden.no/bobler-i-blodet-kan-bekjempe-kreft/340388

2016:

5 Likes
4 Likes

Ser ut som at denne tråden må skifte navn fra Phoenix Solutions til EXACT Therapeutics

2 Likes

Alle kan skifte navn :slight_smile:

1 Like

https://newsweb.oslobors.no/message/509680

Tirsdag er dagen for Phoenix/Exact. Blir spennende å følge dette selskapet fremover!

1 Like

Blir et spennende selskap å følge. De er vel fortsatt ganske tidlig i løypa. Men absolutt en spennende teknologi. Indikasjoner med spredning til lever eksempelvis metastatisk okulært melanom virker å passe som hånd i hanske for denne teknologien.

2 Likes

Kult navn!

Veldig mye bedre enn phoenix, som antyder at de har trynet skikkelig haha.

3 Likes

Hva tror vi om potensiale her fremover da?

1 Like

Market cap?

1 Like

Akjsonærlisten hadde 49 navn pr årsskifte, da så den slik ut:
image

2 Likes

Oslo Børs – EXACT Therapeutics AS - Nytt selskap tas opp til handel på Merkur Market / New company admitted to trading on Merkur Market 14.07.2020
Nytt selskap tas opp til handel på Merkur Market 14.07.2020. EXACT Therapeutics AS er klassifisert som “35201010 – Biotechnology” i GICS (Global Industry Classification Standard)

New company is admitted to trading on Merkur Market 14.07.2020. EXACT Therapeutics AS is classified as “35201010 – Biotechnology” in GICS (Global Industry Classification Standard)

Navn / Name: EXACT Therapeutics AS
Ticker: EXTX-ME
Instrument ID: 1305541
ISIN: NO0010852213
Oppgjørstype / Clearing Type: Ikke clearing (Bilateralt oppgjør) / Not Cleared
Segment: MERK
MIC kode: MERK
Instrument Type: Share (SH)
Handelsvaluta / Trading Currency: NOK
Børsstørrelse (EMS) / Exchange Market Size (EMS): 2000
Tick Size Tabell: OBEQ_PT_9000 – ADNT larger than 9000
Pålydende / Face value: NOK 1
Antall aksjer som tas opp til notering / Number of shares for listing: 119 871

2 Likes