Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Facebook graver sin egen grav når de nå sammen med Google, Apple og Spotify står i bresjen for sensur. I løpet av 24 timer har de stengt ute Alex Jones/Infowars ute fra Youtube, Facebook, Apple og Spotify.

Her ser man en ekstremt uheldig utvikling, hvor disse techgigantene går sammen for å sette munnbind på profiler de ikke liker. Og at det skjer på samme tid er ikke annet enn skremmende.

Jeg håper virkelig det kommer opp gode alternativer til disse. Bitchute.com er et alternativ, og slik sensur som nå foregår har ført til at de vokser raskt.
image

Jeg ville ikke gått inn med penger i FB langsiktig i alle fall, ungdommene er sluttet å bruke det.

Ja, de hopper over på Instagram istedet (Som eies av FB). :sunglasses::sunglasses:
Snapchat er også et alternativ for de yngre, men tror Mark har knust Snapchat godt med sin utvikling av Instagram platformen.

Snap gjør det likevel meget bra blant de yngste.
Men du har rett i at se unge som dropper Facebook foreløpig velger Instagram slik de uansett vinner.

Som @koe nevner har de store sosiale mediane gradvis gått for langt nå mtp sensurer. De sier de tar vekk fake news eller hate speech. Men det er tydelig politisk motivert og farget i måten de velges ut.
Dette vil selvsagt ikke være populært.

Selv er jeg egentlig mer sint for måten de “sensurerer” vennene mine med algoritmer for å kun gi meg det jeg liksom liker og er interessert i på min newsfeed.

Har dere ikke merket at det går an å bla ned til “enden” av Facebook og ikke få se lenger tilbake i tid? Dvs man ikke får se alt som faktisk legges ut av de man følger eller er venn med?

Nå kom de ut med en oppdatering hvor de istaden for å bere være stopp, så er det faktisk kun reklamer og nyheter fra “hele Facebook”.

Vanvittig tull. Nå som platformen ikke er gøy lenger er det kun et tidsspørsmål før den dør ut. Det skal selvsagt mer til enn tidligere da de faktisk har mye cash og makt. Uansett så ser det ut til å gå kun en vei.

Inntjening vil de sannsynligvis fortsette å ha. Ettersom de har ubegrenset med muligheter å ekspanderere å utnytte den utrolige kundemassen og informasjondatabasen.

Desverre velger de nå side i kulturkrigen som foregår i USA og da snakker vi fort opp mot 50% av Amerika som plutselig ønsker å støtte noe annet.

Ved at de stopper høyresiden, men ikke den radikale venstresiden så kan man indirekte si at de støtter de. Og ingen vil vær med å støtte en sosialmedia platform som underbygger hat mot menn, hvite, rike, kapitalismens, frihet osv…

Så jeg er meget interessert i å finne ut hva som kan være den neste Facebook. Har vært her i 10 år nå(altså jeg personlig). Det er lenge for en sosial media.

Steemit som jeg ikke bruker lenger nå som jeg ikke lenger oppdaterer meg på krypto virket som det fungerte bra for den nisjen av folk.
Men tvilsomt noe verdensomspennende. Det triste er jo at det skjeldent er mulig investere i sånne nye sosiale media alternativ da de ikke er børsnotert.

Så jeg tror der vil ta noen år før et solid alternativ tiø Facebook tar av. Men det går mye raskere enn noen klarer å forestille seg når flukten først begynner.
Nå er allerede alle sammen på smartphones og pp sosiale media. Tidligere når de etablerte sosiale mediane voks så måtte de vokse ilag med adapsjonen av teknologien.
Nå er det milliarder av kunder som kan bytte over på et blunk.

Så her snakker vi penger dersom en klarer være ute tidlig før det virkelig tar av.

Jeg og mine venner var ihvertfall tydeligvis utrolig tidlig ute på Facebook. Så nå må jeg overvåke hva dagens ungdommer melder seg på. Nordmenn tror jeg er generelt ganske oppdaterte og moderne når det kommer til sosiale media trender, så jeg håper vi klarer plukke det opp tidlig for å tjene penger på det.

1 Like

Openbook kan bli et reelt alternativ, men de har et stykke igjen til målet sitt https://www.kickstarter.com/projects/1520156881/openbook-the-honest-open-source-and-awesome-social

Enig mer dere om at sensur er feil. Helt enig.
Men Alex Jones, LoL. For en fyr.

Jeg har sikkert 100t ++ med hans content over de siste 10 årene og jeg må ærlig innrømme at han trakker langt pokker over streken. Ofte. Og Paul Joseph Watson blir eg bare kvalm av. Oppgulp hele fyren. Jeg tror ikke den kanalen hadde gått ned hvis de hadde moderert budskapet sitt litt? Hvis du ser på fanskaren til infowars så ja, er det lett å se at de tiltrekker seg en del publikum med “ekstreme” meninger. Alt dette med at dronningen av England er en reptil og at Rockerfeller spiser spebarn er helt greit; men han har en tendens til å spre budskap som fremmer hat og vold: Det er ikke greit!

[EDIT:]
Måtte bare adde denne: :grin:

1 Like

Du vil alltid ha sensur. Selv i ett demokrati med ytringsfrihet.

Spørsmålet er om du foretrekker at staten sensurerer gjennom lovverk og masse høringer hvor alle får mulighet til å komme med innspill, eller om rasende twittermobs skal få lov til å sensurere gjennom å presse selskaper til å “gjøre noe.”

Jeg foretrekker nok at staten sensurerer selv om det som oftest fører til strengere sensur. Det er fordi det er lettere å forholde seg til ett lovverk og rettspraksis enn skjønnsmessig tolkning av store selskapers retningslinjer / hvor mange er sure i dag.

Forøvrig syntes jeg Alex Jones er en kynisk løgner som har tjent seg rik på å manipulere godtroende høyreorienterte fjols som elsker konspirasjonsteorier.

Men angående Facebook så tror jeg de ikke bryr seg så mye om de mister noen høyreorienterte. Jeg tror de har tatt en vurdering av hvilken del av annonsemarkedet er viktigst / mest inntektsbringende, og har sett det slik at venstreorienterte urbane mennesker er mer lønnsomme for dem. Tror ikke dette handler om moral, men en analyse av inntektsgrunnlaget.

3 Likes

Og ikke minst et desperat behov for å endre sentimentet i MSM.

I needz not says more. Fyren er en ape.
Og nei. Facebook kommer ikke til å tape så mye på å få den fyren og lignende folk vekk fra sin platform. De kan kose seg på Gaia.com og conspiracynews.whatever istedet.

Dersom en leter finner en svært mye helt tullete ting ifra Alex Jones.
Men jeg må innrømme at de seneste årene har det virket mye bedre enn når jeg først så på for mange år siden. Da var det hovedsakelig konspirasjonsteorier og annet tull som ble fokusert på. Mens nå er det mer normale nyheter, men selvsagt med egen vinkling/verdenssyn. Og Alex Jones er fremdeles en merkelig utagerende type, det gjør uansett ikke alt han sier eller presenterer til løgn. Infowars er ikke en av de alternative mediene jeg lytter til lenger, brukte de mest under valgkampen til Trump slik jeg faktisk fikk hørt alt som ble sagt ikke bare småklipp. Uansett er de verdifulle.

Man blir nok sjokkert over hvor stor støtte han egentlig har i det amerikanske folket. Normale Amerikanere har sympati for mange av hans meninger, og misliker forferdelig sterkt MSM.

Det handler uansett ikke om hvorvidt vi liker han eller ikke. Det er skummelt at så viktige institusjoner bevisst angriper høyresiden. Jeg mener Rødt og andre slike sosialistiske grupper er livsfarlige da de enten er naive eller radikale. Likevel har jeg ingen kampanje for å stenge de ute fra noen steder. Forsøker heller å debattere på deres innlegg slik at informasjonen ikke blir kun ensidig og gir deres følgere en sjanse til å snu.

Dette vil nok forhåpentligvis fyre opp høyresiden frem mot valget slik at Facebook og de andre ikke klarer å påvirke valget gjennom å sensurere høyresiden. Da snakker vi valgmanipulasjon! Alex Jones var en meget viktig grunn til at Trump klarte å vinne valget. Denne typen angrep fra MSM og eliten har heldigvis frem til nå ikke vunnet frem. Men jeg var redd de kom til å gå mye hardere til verks til neste valg. De skjønte selvsagt at folk ikke lenger lytter til TV, men får nyhetene fra sosiale medier. Som har blitt angrepet for de ikke var flinke nok til å manipulere/utestenge fakenews/høyresiden. Nå følger de vist nok opp og rydder deres platform før det kommendes valget. Hvem vet hvor langt de er villige til å gå før neste presidentvalg!

2 Likes

Nå tror jeg ikke de tjener mer penger på “venstreorienterte urbane mennesker”, det er vel heller påvirkning/trusler fra annonsørene som fører til at de må gå til disse skrittene. Det gjør det desto mer feil enn det allerede er.

Edit: Instagram har bannet Tommy Robinson nå.

Er dere også i mot sensur av innhold fra grupper som IS og Al-Qaida? Etter min mening er sosiale medier i sin fulle rett til å bestemme hvem de vil, og ikke vil, gi mikrofon og talerstol til. På internet er det så mye info at det er på kanten til umulig å verifisere noe som helst. Og da synes jeg det er bra at sosiale medier ikke gjør seg til talerør for aktører som bevisst utnytter dette.

Så lenge folk velger å stå frem med ekte navn når de driver propaganda er det greit. Ingen av de du nevner over har noen god trackrecord på å stå frem med ekte navn.

…så lenge det er venstresidens meninger som er ytret trenger man ikke verifikasjon?

Nå er ikke alt til venstre for Alex Jones “venstresiden” …

4 Likes

Det har heller ikke alt right bevegelsen om du ser bort ifra frontfigurene. Det er åpenbart fullt av gråsoner her, men jeg vet ikke om jeg er enig i at sosiale medier burde tillate åpenbart falsk informasjon fordi det er personer som står frem med fullt navn heller.

Tror ikke det var det jeg sa? Jeg vet heller ikke hvordan du definerer venstresiden.

Det finnes mange eksempler begge veier, jeg er mot slik sensur uansett. Dette er ikke Nord-Korea.

Twitter lar f.eks. slike kontoer stå
image

Nå er det frontfigurene som er kastet og evt sensurert vi snakker om.

Foreløpig så har Sosialie medier nesten utelukkende gått etter høgreorienterte personer/nyheter.
Derfor er dette skremmendes. Det finnes mange galne mennesker på venstresiden som kommer med hårreisende utsagn, men får skjeldent noe trøbbel.

De fra høyresiden derimot blir cherry picked på det groveste og etterhvert finner man da nok drit til å kaste de ut.

Husker dere dekningen av Trump under valget? Dersom dere ikke så på alternative medier på den tiden så fremsto han selvsagt som helt fullstendig rabiat og tullete. Rasist og det som verre er også… Men så ser man hele klipp og innser at man har blitt lurt trillrundt av MSM. Det var gjennomgående korrupt.
Derfor bør vi sensurere så lite som overhode mulig, for å unngå den type politisk innvirkning.
Skjønner selvsagt at noen går langt når det gjelder å oppmuntre til vold ( dvs IS) men dersom en faktisk har sett mye på Infowars og andre så er dette noe som skjeldent forekommer. Der er venstresiden mye mer radikal og sier rett ut forferdelige ting.

Desverre har samfunnet utviklet seg slik at så lenge det er snakk om menn, rike mennesker, hvite mennesker osv… Så kan man egentlig si hva som helst og det kan ikke være rasistisk eller hate speech, da vi er de privilegerte!

Dersom en virkelig mener at man skal ta de som legger ut “uverifisert” informasjon som kanskje er usant. Burde vi da begynne å straffe MSM når de legger ut fake news? Hvordan og hvem skal bestemme det?
Det er nesten umulig i dagens samfunn der vi er uenige om hva som faktisk er fakta eller ikke…:sweat_smile: Vi begynner rett og slett utvikle to forskjellige verdenssyn alt avhengig av hvor man er på det politiske spektrumet.

Problemet er bare at vi har blitt så politisk korrekt og opphengt i identitetspolitikk at vi støtes av alt som kan tenkes å være støtendes for en eller annen minoritet. Det skal ikke være forbudt å støte noen. Å oppfordre til vold o.l er noe helt annet. Jeg følger med på alternative medier og ser skjeldent noen oppfordre til vold. I kommentarfeltene er det noe annet, men hva skal man egentlig gjøre med at folk er tilbakestående og rasister? Det vil alltid finnes slike mennesker, det er ikke engang sikkert det er vits å skjule/fjerne slike innlegg. Hittil så har det fungert meget dårlig å forsøke legge lokk over ting for å “roe ned” rasisme. Det har slått feil ettersom folk oppdaget at myndigheter og MSM har samarbeidet om hva slags informasjon som skal komme ut til folket. Nå er tilliten på et bunnpunkt for veldig mange, og man søker derfor alternative medier for å kunne gjøre seg opp en mening.

Hadde media gjort jobben sin og vært nøytralt ville de ikke blitt så gale, men vi ser selvsagt en pendulum sving fra en ytterside til en annen. Heldigvis så har det blitt også bedre alternative medier uten like radikale meninger/vinklinger. Uansett er fri informasjonsflyt svært viktig. Så kan folk gjøre opp sine meninger med et bredere perspektiv.


Hør hvor overdrevet de er. De tror helt seriøst eller de later som, at Trump er en rasist og kvinnehater og det som verre er. Og at verden skal nå gå under…
2 Likes

Tja, eg vet ikke hvem som overdriver mest eg… :persevere:

Sammenligner du MSM med Alex Jones?
Selv vi som ser på Alex Jones vet jo at han er en galning. Han er nesten hele dagene på radio/film og vil derfor også selvsagt over tid si mye rart som kan misbrukes. Han har jo også sin karakter og væremåte for å tjene penger. (Det er selvsagt en hau med lettpåvirkelige folk uten evne til å tenke kritisk som desverre blir hjernevasket av å se for mye på denne typen alternative media, men desverre har MSM også hjernevasket vanlige innbyggere i vestlige land. Vi må derfor tillate konkuranse og mer åpenhet for å balansere ut bildet). Men du har kanskje ikke kommet dit enda at du ser at MSM har vært med på å ødelegge vår kultur og vestlige lands fremtid).

Samtidig må en også huske på at selv om han skulle løyet 10% av tiden så er resten mer normale nyheter som ikke kan bestrides egentlig. Men når en ikke faktisk ser på nyhetene fra Infowars så kan en vel ikke akkurat vite hvor mye av det som presenteres er tull eller ikke, lett å tenke at alt er i samme bane som det som vises på filmene ovenfor.
Når jeg lytter til han så skipper jeg en god del av tingene som blir sagt, og som sagt var det mye verre før en det er nå.
Men ettersom vi har så ulike verdenssyn så er det nok vanskelig for folk fra venstresiden å skjønne hvordan han tenker eller hvordan de som ser på han tenker.

De andre/msm skal jo liksom være nøytrale, han skal være alternativ. Så man vet jo hva man får med han.

Jeg burde vel ikke egentlig ha svart så detaljert da du uansett svarte kun på en liten del av kommentaren. Filmen var kun ment som et eksempel på at vanlige TV kanaler har seriøse journalister som er utrolig politisk motivert og har et helt vridd verdenssyn.
Ved å overdrive på denne måten så oppfordrer de til motstand.
Såkalt “resist” bevegelsen mot Trump administrasjonen. Når man ser på vanlige mennesker på høyresiden som Nazister så er selvsagt alt lov! Da kan man “punch a nazi” og forsøke stenge deres muligheter til å ytre seg fritt.
Men problemet er at det ikke er Nazister de jobber mot, det er helt normale mennesker uten radikale meninger. De som stenger ned fri utveksling av ideer og utøver vold er jo de ekte fascistene. Desverre blir de heiet på i media og blir støttet opp av MSM og svært mange politikere.

1 Like