Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Effekten av GDPR er jo såvdit begynt å sive innover markedet, førse spennende dom falt jo først i Januar. Eu er en maskin som jobber langsomt. ( dommen i tyskland idag er resultat av en 3år lang sak). Du som er langsiktig bør jo vite dette. Det som derimot er et stort varsko er hvor mye driftsmarginen til FB faller. Nå var det jo delvis varslet fordi de måtte ansette mye flere mennesker til å modere innhold. Et krav som nok øker ettersom Russlands påvirkning av valg og disverse i Europa og USA kommer tydeligere frem i lyset.

At inntektene til FB skal ned er nok rimelig sansynlig, men det som treffer aksjekursen mest er nok risikopåslaget som kommer til å komme på selskaper som håndterer personopplysninger pga strengere lovgivning. Det som egentlig er X faktoren her er om FB evt vil få 1 bot av EU for GDPR brudd. eller 1 bot pr EU land som bruddet har skjedd i. Den som lever får se.

Gøy å se du fikk snittet ned, håper du får tatt noe gevinst også nå som du kanskje ligger litt i pluss.

2 Likes

Det er ingen god grunn til at ARPU vil minke i EU. Enten så er du GDPR compliant, eller så er du ikke det. Selve implementeringen av dette var det som kostet mange bedrifter.

Jeg anser Europa som et området med gode vekst utsikter for FB, om du sammenlikner ARPU med Nord-Amerika. Samme gjelder Emerging Markets.

Bøter er one-offs, og spiller ikke så veldig stor rolle for diskontering av fremtidig inntjening.

Det har vært helt klokkeklart, men ser vi lenger ut i 2020-2021 så vil FBs investeringer i AI kunne redusere headcount og igjen øke lønnsomheten.

Topp eller bunn?

Topplinjen vil estimert legge på seg 18-22%, mens kostnadene vil ligge på ca. det samme, gitt guidingen. Om man i tillegg er klar over at FB’s ledelse generelt guider lavt, og leverer mer enn ventet så kan man anta at inntjeningen sannsynligvis vill legge på seg 5-10%. Dette har de historisk gjort om de går tilbake på earnings calls fra 2013-2015.

Jeg vil si at sannsynligheten er innenfor 5-15% for flatish earnings, gitt: at verdensøkonomien ikke går i revers, ex-one offs (bøter o.l.). Om du diskonterer inn bøtene i en DCF så vil du se at det sannsynligvis er innbakt i dagens pris, som er rabattert.

Konsensus venter $7.55 for 2019, som tilsier en flat EPS. (Jeg operer med $8.0-8.10 for 2019, fordi markedet ikke har tatt innover seg veksten i Instagram).

Takk.

3 Likes

https://www.washingtonpost.com/technology/2019/02/14/us-government-facebook-are-negotiating-record-multi-billion-dollar-fine-companys-privacy-lapses

1 Like
2 Likes

Dette er forøvrig selve definisjonen av irrelevant “støy” som generelt sett i aksjemarkedet bør kjøpes, gitt at man liker underliggende selskap.

“The FTC’s previous biggest tech fine was a $22.5M penalty applied to Google to settle privacy issues in 2012.”…

$22.5m er 0.1% av FBs inntekter i 2018. Irrelevant.

2 Likes

Nå snakkes det om billion og ikkw million. Samt største bot noen gang. Ansolutt relevant for det setter presedens for videre bøter. Og EU har enda ikke tatt nown avgjørelse på
GDPR bruddet som i verste fall kan gi 2% av global omsetning i bot. Pr eu land…

Er snakk om 2+ milliarder dollar

1 Like

Veldig synd at dere ikke evner å se det store bildet.

1 Like

Er ikke det som linkes til en del av det store bildet?

Mener du hva Ole Andreas Halvorsen foretar seg er langt viktigere for det store bildet?

Det har blitt postet lenker fra Viking Globals 13F tidligere, så det var egentlig bare en oppdatering på det. Det er hvertfall mer interresant å se hva Viking Global foretar seg (ikke bare i FB, men hele porteføljen) enn å diskutere bøter som er relativt irrelevant i det store og det hele.

“Kilder hos Facebook opplyser at granskingen så langt tyder på at passordene til mellom 200 og 600 millioner brukere ble lagret på serveren, som over 20.000 ansatte hadde tilgang til”

Hvordan er det mulig for FB å gjøre en slik “tabbe”, hvem lagrer passorder ukryptert? Skummelt at Facebook ansatte har hatt muligheten til å søke opp passordene til hundrevis av millioner av mennesker.
En grei mengde av desse har samme passord på epost registrert hos FB som også brukes alle andre steder…!

“Vi har heller ikke funnet tegn til misbruk av data, sier utvikleren Scott Renfro til KrebsOnSecurity.”
For stole på dere da! :kissing_heart:

Liker at de sier kun Facebook ansatte har hatt tilgang og ingen utenfor Facebook. Spørs på sikkerheten deres ellers da, ettersom dette lå åpent!

1 Like

Er dette samme jeg skrev om ovenfor?

Nei.

Du skrev om en intern server hos FB.

Dette var åpne amazon servere hvor en 3dje part ( utvikler av en app ) hadde dumpa all data de hadde minet på FB. ( noe de ikke burde hatt lov til i utgangspunktet).

som da lå helt åpen på nett. Mao denne saken er MYE MYE mer alvorlig.

Wtf, da må jeg lese meg opp. Tallet var så likt jeg tenkte det måtte være bare videreutvikling av saken. Så trykte ikke på linken når det dukket opp før idag.

De har hentet venner venners data. mao kan din data være minet uten at du har vært dust å trykka på en tulleapp.

Ja ser det nå. Heldigvis ikke passordet til så mange brukere denne gangen. Merkelig at de slapp så billig unna for det jeg linket til ovenfor, ukrypterte passord ffs… Burde jo ikke være lov å ha det engang. Hvilken grunn har man til oppbevare ukrypterte passord?

Men dette er ikke bra uansett selvfølgelig. At man selv ska bestemme og ha kontroll over dataen sin er heldigvis noe som fokuseres på nå. Så regner med myndighetene tar dette på alvor.

De passordene var vel i 2012 og det var en intern server, les deg litt opp på hvordan paypal behandlet sikkerhet i oppstarten :stuck_out_tongue:
så skjønner du at det er mye rart der ute.

FB var ikke akkurat ungt i 2012. Passerte en milliard brukere da.
Egentlig vil jeg påstå fra et bruker perspektiv at 2012 var peaken for FB. Kun nedover etter det egentlig. Greit nok har det kommet flere gamlinger og mennesker utenfor vesten inn, men FB som produkt for oss brukere er dårligere og mindre kult nå.

En bør forvente et selskap med en milliard brukere klarer noe så enkelt som å oppbevare passord skikkelig. Ser som sagt ingen grunn til å oppbevare de ukryptert, så det bør jo skje fra dag 1.

Som Sir John Templeton sa det best “Trouble is opportunity”

Synes denne var helt grei…