Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Man får aldri kjøpt ett selskap på skikkelig rabatt i aksjemarkedet uten noen “hick-ups”.
Microsoft hadde f. eks sine “hick-ups” på 90-tallet som man kan lese ut av Microsoft v United States. Problemer som tilsynelatende likner på FB sine, i en litt annen form. Det er også lett å sammenlikne Gates med Zuck om man leser saksdokumentene fra MSFT v US.

Alle vet at FB har sine utfordringer, det er faktisk veldig lite krevende å se. Det som er krevende er å se potensialet og businessen gjennom all tåken.GDRP har styrket posisjonen til både FB og Google. Zuck er nå ute å ønsker at dette markedet skal reguleres fra myndigheter. Det vil i så fall til å sementere FB’s posisjon i lang tid fremover. “Mange” tror reguleringer er negativt, men da må man nesten lese litt mer historie… Rockefeller ble ikke mindre mektig etter at Standard Oil ble regulert. Tobakksbransjen ble hyper lønnsom etter at de ble regulert…

FB handles nå på P/E 20 på 2020. Marginalt høyere enn SP500. Det er faktisk veldig billig, sammenliknet med markedet som helhet. Sannsynligvis burde den vært handlet på 30, gitt prisingen i markedet som helhet, fremtidige vekst utsikter, de langsiktige konkurransefortrinnene og fortet av en balanse som selskapet har. Jeg er tydeligvis alene på TI om å se dette, noe jeg trives veldig godt med. Det skal være krevende i aksjemarkedet å se faktorer som ikke alle andre ser.

Spotting the existence of a moat that has not been fully taken advantage of by its current ownership in terms of raising prices can be profitable for an investor buying that business. Warren Buffett points out:

“There are actually businesses, that you will find a few times in a lifetime, where any manager could raise the return enormously just by raising prices—and yet they haven’t done it. So they have huge untapped pricing power that they’re not using. That is the ultimate no-brainer. … Disney found that it could raise those prices a lot and the attendance stayed right up.

Sannsynligvis kommer scenarioet som Buffett prater om til å utfolde seg på Instagram i løpet de neste 2-5 årene, gitt at Instagram beholder sin posisjon som de har i dag. Dette er fordi det er ekstremt effektivt å reklamere på plattformen og prisene er veldig lave i forhold til ROIen selskapene som markedsfører seg får der.

I tillegg er Instagram nå i ferd med å rulle ut shopping der du kan kjøpe produkter rett i appen. Det kommer til å drive aktiviteten på plattformen. Reklamen kommer til å bli veldig mye mer potent og prisene er nødt til å gå opp, som følge av at etterspørselen vil øke.
I tillegg vil FB ta en cut per transaksjon som blir gjort i appen. Jeg tror dette kan øke topplinjen til Facebook med $10 -15 mrd i 2021. FB hadde en omsetning på $55 mrd i 2018 og i følge mine estimater så vil de kunne omsette for $100-115 i 2021. (Gitt at det ikke kommer noen resesjon eller stor økonomisk tilbakegang).

Dette er de faktorene som er viktig for fremtidig fri kontantstrøm. Det kan godt være FB handler på lavere kurs om 1 eller 2 år, men om 5-6 år tror jeg Facebook har gitt en bedre avkastning enn som f. eks SP500. Alt ligger hvert fall tilrette for det.

“The more hated an investment is, the higher future returns are likely to be. The same is true vice versa. This is one of the most difficult investing concepts to come to terms with, but probably the most powerful.”

Facebook er vell ikke en investering som er veldig hatet på

Utifra denne tråden så kan man helt klart se at den er alt annet enn godt likt. Men det er også de stedene hvor himmelen ikke er helt skyfri at de beste investeringene gjøres på langen…

I følgende klipp under så er det også relativt tydelig at FB er omdiskutert.

2 Likes

Paradox

3 Likes
3 Likes
1 Like

Nok et solid kvartal, noe overrasket over hvor solid dette kvartalet var gitt at selskapet står oppe i en tid med noe ugunstig PR…

Trouble is opportunity!

First Quarter 2019 Operational and Other Financial Highlights

  • Daily active users (DAUs) – DAUs were 1.56 billion on average for March 2019, an increase of 8% year-over-year.
  • Monthly active users (MAUs) – MAUs were 2.38 billion as of March 31, 2019, an increase of 8% year-over-year.
  • Mobile advertising revenue – Mobile advertising revenue represented approximately 93% of advertising revenue for the first quarter of 2019, up from approximately 91% of advertising revenue in the first quarter of 2018.
  • Capital expenditures – Capital expenditures, including principal payments on finance leases, were $3.96 billion for the first quarter of 2019.
  • Cash and cash equivalents and marketable securities – Cash and cash equivalents and marketable securities were $45.24 billion at the end of the first quarter of 2019.
  • Headcount – Headcount was 37,773 as of March 31, 2019, an increase of 36% year-over-year.

Legg merke til veksten i antall brukere og omsetning.
Jeg ble noe positivt overrasket over bunnlinjen på $5,399 mrd (EPS 1,89) , ex-one off.

Balansen er helt ren, kanskje den mest sexy balansen du finner på hele Wall Street…

$45 mrd i kontanter og kontant ekvivalenter.
Debt to Equity: 0
Quick Ratio: 5,15 - (Dette er et finansielt nøkkeltall som måler en bedrifts likviditet. Dette er ofte brukt som en syretest. 1:1 er ofte ideelt, så en kan argumentere for at FB er sitter på for mye cash).

Jeg har skrevet om Instagram Shopping tilbake i Februar, analytikerne begynner å oppdatere seg på dette, men de fleste følger ikke med. Reklamen vil bli mye mer potent og ROI fra bedriftene som tar i bruk dette vil måtte øke med 10-25%. Dette gjør at FB kan ta en høyere pris for reklamen. I tillegg vil de ta en cut av hver transaksjon.

Hiver også med check-listen min som er inspirert av flere bøker, men primært Security Analysis og Common Stocks, Uncommon Profits. Det er få bedrifter der du nesten kan huke av alle kravene.

6 Likes

Total costs and expenses opp 80% siden i fjor? Er det noen engangskostnader her? Eller er det økte faste utgifter?

Inkludert one off på $3mrd i sammenheng med tvisten mellom FB og FTC.

Kostnadene er opp, og med rette. De må få orden på sine utfordringer, noe de vil få.
Kostnadene med å etablere sosiale nettverk har blitt helt ekstremt. Dette vil føre til at det vil nesten umulig å true FB sin posisjon og komme inn i dette markedet…

Zuck slår meg ikke som dum, og har forstått at politikere hadde gått bananas, om FB hadde kjørt på med en profit margin på 50-60%.

2 Likes

Omsetning:
Q1 2017: $8,032
Q2 2017: $9,321
Q3 2017: $10,328
Q4 2017: $12,972
Q1 2018: $11,966
Q2 2018: $13,231
Q3 2018 $13,727
Q4 2018: $16,914
Q1 2019: $15,077 26% Vekst QoQ.

EPS:
Q3 2017: $1.59
Q4 2017: $2.21
EPS Q1 2018: $1.69
Q2 2018: $1.74
Q3 2018: $1.76
Q4 2018: $2.38
Q1 2019: $1.89 11,8% QoQ
($0.85 justert for one-offs) - Marginen er fallende akkurat nå, men Zuck vet at de ikke kan ha en profitmargin på 50-60%. Selskapet investerer i tillegg i AI som over tid vil redusere headcount.

Average Revenue Per User:
13

:upside_down_face:

Hvor dypt har du lyst til å grave dette hullet du har gravd deg her?
Jeg gikk aldri noen steder, om det var noen som stod i det så var det meg.

Det brukerne her inne som leser bør ta lærdom av er at det alltid er smart å kjøpe over tid og ikke alt med engang. Jeg har vært tydelig på at jeg ikke kan time markedet. For de som har litt fartstid i aksjemarkedet vet at markedet kan til tider svinger veldig mye. For investorer som ikke benytter belåning så er det en gavepakke som man bør benytte.

Jeg har kjøpt FB i mange omganger, men særlig i Q4 og Q1 var jeg aktiv, det er en no-brainer med FB under $160…

“The stock market is there to serve you and not to instruct you”

2 Likes
1 Like
3 Likes

Morsomt å se hvordan det gikk her, dette kostet mye for Facebook, men 3 mrd usd er tydeligvis bare en fartsdump for dem.

Jeg synes nå @Evilfreud hadde et godt poeng om at dette ville bli dyrt, men @aksjefokus hadde rett at det var mest FUD og at de ville klare å manøvrere seg mellom skjærene og komme godt ut av det til slutt.

4 Likes

Overraskende at de ikke har satt av penger til EU bot. Det er jo den som blir stor. Tolker det som de planlegger å krangle om den til neste regnskapsår

2 Likes

Noen dager gammel, men om de faktisk gjør disse endringene er det ganske imponerende. Spesielt om de ikke har bygget inn en bakdør i krypteringen ( slik de gjorde med VPNen de tilbydde).

Ser også at de har begynt å skille workplace fra facebook.

2 Likes

I FB sitt tilfelle har det blitt diskutert bøter altfor mye. Man kan bli lettere forvirret når det gjelder å vekte betydningen av forskjellige faktorer når man ikke har lest nok om selskapet og ikke innehar grunnleggende kompetanse om finans og historie. Det er en haug med selskaper som har vært i samme eller liknende situasjon som har blomstret før, under og etter: Intel, Microsoft, Google, Altria Group, Standard Oil, for å nevne noen.

Når man diskuterer bøter så mye som mange har gjort her, glemmer de totalt de viktige faktorene, og den viktigste er inntjening. Aksjer følger alltid inntjeningen, i det lange løp. Det er et matematisk faktum.

Hadde enkelte lest mer om selskapet så kunne vi hatt en fornuftig diskusjon, men enkelte her inne er så opptatt av bøter og juss at man nesten skulle tro at enkelte snart er ferdig utdannede jurister.

Temaer som burde vært diskutert i langt større grad:

  • Prising (P/E, F P/E, DCF).

  • Balansen

  • Marginer (ROE / ROIC, Net Profit Margin)

  • Vekstanslag

  • Kostnader

  • Konkurransefortrinn

  • Ledelse - Ett av de tre viktigste parameterne, som nesten ikke er nevnt. Du lærer ikke å skille god å dårlig ledelse på mange universitet.

  • Instagram

  • Instagram Shopping / E-Commerce - Det er ikke ofte jeg ser åpenbare ting i aksjemarkedet, men av og til gjør jeg det. Instagram Shopping er det neste åpenbare i FB… At Instagram Shopping kommer til å bli en “hit” er nesten like sikkert som at jeg våkner opp i morgen. Kom tilbake om tre år og les denne posten.

  • Oculus - En potensiell home-run, som ikke er priset inn.

  • Whats App

  • Messenger

Om Instagram Shopping ikke er blitt en hit så vil dere få en uoppfordret unnskyldning! :smiley:

Det skal sies at Evil ikke bare har påpekt dette med bøter, men han har stått vært veldig bestemt på at selskapet ville tjene mindre penger i tiden etter hans innlegg ble skrevet.

Fort hvordan ting forandrer seg…

Du kunne arrestert meg om matematikken, den kvalitative argumentasjonen eller om rasjonale var feil. Å holde på som dette fordi aksjemarkedet svinger, demonstrere på en herlig måte at du forstår veldig lite av aksjemarkedets natur. Gitt at du heller ikke har hostet opp så mye som ett regnestykke, så er mine klare anbefaling at du burde holde på med noe annet enn aksjer.

Hadde “folk” kjøpt på de samme nivåene som jeg gjorde, med samme vekting så ville de nå sittet med en avkastning nå på ca. 22% på ca 10-11 mnd… (ex USD effekt som har vært positiv). Det ville ikke vært så galt…

3 Likes

Facebook utvikler egen kryptovaluta: – Vanvittig interessant å se hvor dette ender

To år etter at kryptovalutarallyet startet er sosiale medieselskaper i ferd med å utvikle betalingsløsninger basert på kryptovaluta. Facebook kan lansere en egen digital valuta om kort tid.

1 Like

De kommer nok til å implementere dette for å kunne støtte betalingstjenester i FB, IG Shopping og på nettet generelt. Sannsynligvis kommer de til å ta opp kampen eller entre det samme markedet som PayPal er i, når det gjelder globale internett betalinger. For FB sin del er det ganske genialt, de har brukerne, det er egentlig bare å skalere dette opp så får du stordriftsfordeler omtrent med engang. Vi som kjenner FB godt, vet at de sannsynligvis kommer til å vente før du skal monetisere dette.

Med FB sin historikk, så vet man at de har gjennomføringsevne som få andre bedrifter i verden. Dette et av elementene som også ikke er blitt pratet om i denne tråden, men FB er helt eksepsjonelle på gjennomføring. I Amazon er det tydeligere fordi det har pågått i lengre tid, men FB har mye av det samme og det vil bli enda mer synlig over tid.

https://seekingalpha.com/news/3458523-facebook-building-crypto-payments-system

– Derfor er det min vurdering at pluss 30 eller minus 30 prosent i verdsettingen av disse selskapene er noe man må være forberedt på innenfor et enkeltår – så stor usikkerhet er det, sier han.

Han snakker om Facebook, Google osv

1 Like