Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Dette ser vi hele tiden i aksjemarkedet. Markedet er der ikke for å instruere deg, men for å gi deg muligheter.

4 Likes

Det kan bli boble tendenser i alle aksjer og det burde ikke være et utgangspunkt for å spekulere i det. Investeringsbeslutninger bør taes etter god fundamental analyse.

IG Shopping er nesten garantert en vinner. Det kan selvfølgelig feile, men med den gjennomføringsevnen og talentene de har i FB så er det nesten “bankers”. I tillegg er det nesten ingen skjær i sjøen, fordi de vil kun være en mellommann og ta en cut av hver transaksjon. De trenger ikke å tenke på lager, distribusjon og logistikk.

IG Shopping vil være og bli en profitabel business omtrent fra start av på grunn av de helt ekstreme stordrift og nettverksfordelene FB innehar. Dette er forøvrig to av deres konkurransefortrinn.

Flere aktører begynner å få øynene opp for potensialet som ligger i Instagram Shopping / Checkout:

• Prisene på ads vil garantert øke. Det er begrenset med plass i feed’s og stories. Etterspørselen vil øke og da får man prisøkning. Prisene på reklame kan fort doble seg i enkelte regioner som Europa og Asia.

• Salgstall for betalinger og “other fees” vil også øke markant. I 2018 var dette på $274m, men i 2023-2025 kan det sikkert bli en plass mellom $5-10 mrd på årlig basis.

Graham Formula:
EPS: 7,77
Projected Growth Rate: 20,00
Corporate Bond Yield: 3,69
Intristic Value per Share: 250,16
Value = EPS x (7 + 1 G) x 4.4 / Y
Price: 152
Relative Graham Value: 1,65

Dette er forøvrig en av årsakene til at prisene på reklame på FB er nødt til å øke.

image

Facebook og Googles duopool styrker seg som følge av GDRP, og jeg har påpekt tidligere at myndigheter og politikere er elendige til å regulere markeder de ønsker å regulere. De har scoret et enormt selvmål, mens FB og Google’s varige konkurransefortrinn bare øker. Stikk i strid med det de har ønsket å oppnå. Det kommer til å bli tilnærmet umulig å entre dette markedet på grunn av det regulatoriske og den enorme mengden med cash det kommer til å koste, i tillegg til selve en god ide.

“Mentioned GDPR to the head of a European media company. ‘Gift to Google and Facebook, enormous regulatory own-goal.’” (Benedict Evans)

3 Likes
2 Likes

I min hypotese har jeg ingen forhåpninger eller tro på at FB blir et monster innen finans, men jeg begynner å se at sannsynligheten øker for at de kan bli en aktør i det markedet.

1 Like

Hvis det er noen som kan greie å gjøre noe kommersielt med blockchain så er det vel denne gjengen her. Mulighetene er jo uendelige hvis de lanserer sin egen valuta.

2 Likes

Det er faktisk et veldig godt poeng.
En av de årsakene til at jeg kommer til å sitte i denne er gjennomføringsevnen Zuck og Sandberg har. Det er kanskje 3-4 selskaper på verdensbasis som er i nærheten av å ha det samme gjennomføringsevnen.

FB har forøvrig ingenting under $250 å gjøre, men det er en helt annen sak.

1 Like

@aksjefokus er dette en “free lunch”? :laughing::sunglasses:

1 Like

Hahahah!

Man kan faktisk sende penger om man er bosatt og har US adresse til andre i US gjennom messenger. De lykkes ikke veldig med det, men vi får se hva de klarer nå.

1 Like

https://libra.org

Ved første titt på dette så virker det lovende, og FB er eksperter på å kopiere det andre foretak har prøvd å få til. Det er også ekstremt skalerbart når FB har så mange aktive brukere som de allerede har. Jeg tror også det er lurt at de har blitt støttet av andre selskaper, det er også genialt med tanke på å få gjort dette til en troverdig betalingstjeneste.

De har WeChat i Kina, og nå kan egentlig FB gjøre mye av det samme som de har lykkes med, bare med Libra med en base på blokkjede teknologi.

Betalings markedet i India er ganske spesielt hvor Buffett også er investert i betalings Paytm i India. Zuckerberg har sannsynligvis oppfattet det samme. De kommer til å gå rett over på betaling med mobil og hopper over kort.

Uten å ha satt meg veldig inn i det, så synes jeg det virker noe skremmende at Facebook starter sin egen krypovaluta.

For aksjonærene garantert gull, med for resten av verden og de økonomiske systemene? Hvilke konsekvenser kan dette få hvis det tar av?

1 Like

Håper virkelig det går til helvete med den kryptovalutaen deres. Facebook er ikke et selskap man vil ha involvert i slik virksomhet.

1 Like

Jeg tror ikke vi i Norge kommer til å merke noe særlig til det. FB har i en tid nå rigget seg for emerging markets, noe denne satsingen også understreker. Det er bare å se hvor FB allokerer kapital, og det aller meste blir rettet mot EME.

Whats App har på mange måter den samme statusen som WeChat har i Kina.

1 Like

Så lenge FB skal basere kryptoen på FIAT så ser jeg ikke problemet. Det er jo derfor ikke “deres” valuta, men en samling av ulike FIAT valutaer. Så den vil jo da svinge utifra hva de ulike sentralbankene/landene faktisk gjør, FB kan ikke påvirke den egentlig.
Blir som å ha dollar krypto som UST/Tether, den er lik dollar. Bare nå blir det lik en samling istedenfor bare en enkelt. De kan jo etterhvert kanskje switche ut og få sin helt egen valuta, men foreløpig har de tenkt å basere seg på eksisterende FIAT valutaer. Dermed blir det backet av et gigantisk fond med ulike valutaer.

Nøyaktig hvordan de skal tjene penger på den vet jeg ikke enda, men mulighetene er jo selvsagt enorme om de lar den vokse. Noe jeg regner med de vil gjøre, samme som med FB, gratis og så la det bli enormt. Plutselig så har vi VIPPS verden over + en felles bank verden over, det har stort potensiale. En av grunnene til at krypto er så konge er jo at man kan overføre små mengder valutaer kjapt og enkelt. Om man nå kan enklere sende mikrotransaskjoner på kryss av grensene med FIAT så vil jo man velge det. Det er jo praktisk å kunne sende småpenger til noen i India for en jobb de gjør. Men også blant seg selv i emerging markets.
@aksjefokus har helt rett når han sier FB fokuserer på Asia og voksende markeder. Der har dette og også deres andre produkter kjempe potensiale. Man har jo allerede vokset og mettet våre markeder i stor grad + det begynner bli mer styr med reguleringer. De mindre utviklede landene har ikke den type hindringer.
Men det er utrolig praktisk for de å kunne få en økonomi basert på solide valutaer som er kjapt og enkelt/digitalt fremfor å bruke deres egne ustabile valutaer, da med cash/dårlige banker?
Det er jo veldig trendy med sånne mikrolån og sørge for banktjenester til utviklingsland, FB klarer nok å etablere seg fint her.

FB har penger og ressurser til å herje på med noe så komplekst som dette, ikke alle kunne gjort noe så komplisert. Men det er nok noe som i fremtiden kan gi de kjempe mange muligheter.

Det gjenstår likevel å se hva myndighetene i de ulike landene, spesielt vestlige, vil si om dette. Regner jo med de allerede har forhørt seg ganske bra, men det har jo vært en del kritiske stemmer. Jeg skjønner jo at mange blir redde, men i teorien så forandrer jo det ikke så mye. Det blir jo brukt FIAT valutaene våre uansett, bare i en pakke fremfor hver enkelt.
Når det gjelder sporing/sikkerhet og overvåkning så vet vi ikke så mye tror jeg. Men USA blir nok egentlig happy, siden dette vil jo bare gi de enda bedre muligheter til å spore enda flere transaksjoner. Dersom FB skulle gjøre det anonymt så ville det nok ikke blitt akseptert, det er jo viktig med KYC osv… Så det blir litt spennende å se hvordan det funker i praksis.

Vi vet vel heller ikke hvordan sammensetningen av FIAT blir og hvordan den kan forandres. For om de kan styre det selv, så kan jo de etterhvert da sitte på tusenvis av milliarder kr, som de kan plutselig selge en valuta og kjøpe mer av enn annen for. Det er jo selvsagt helt kritisk. Jeg tenker de derfor heller kanskje baserer seg på f.eks https://www.imf.org/en/About/Factsheets/Sheets/2016/08/01/14/51/Special-Drawing-Right-SDR eller noe lignende.
Det må jo i det minste være transparent og stabilt.

2 Likes

Mye bra i ditt innlegg Red og enig så og si alt. Det regulatoriske rundt dette blir det høyeste hinderet å komme over, men det er kanskje 4 i verden som er kapable til å få det til noe av dette:
Amazon, Apple, FB, Google. Det er ingen andre selskaper i verden som har det som kreves: kapital, kunnskap og gjennomføringsevne.

FB tjener penger på ads, men når dette kommer så er det flere ting som potensielt skjer.

1. Plattformene under FB sitt eierskap vil bli enda mer “sticky” som gjør at de bevarer brukermassen.
  2. Bevarer de brukermassen så vil de kunne fortsette å være den aktøren som tilbyr reklame som gir høyest ROI for annonsørene.
  3. Tilgangen på informasjon fra betalinger er uvurderlig og FB vil utnytte det.
  4. Libra kommer til å bli et ledd i FB’s satsning på e-commerce, det vil sannsynligvis bli tatt en cut av transaksjonene når du kan kjøpe ting på IG Shopping, som foreløpig er i beta.
  5. Float er det som kan gjøre dette til en helt ekstrem pengemaskin.

Om du ikke har hørt om float eller hvordan f. eks forsikringsselskaper EGENTLIG tjener penger:

Synes dette var noe overraskende:

3 Likes
2 Likes