Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Facebook, Inc. (FB)

Skylder på Facebook :joy:

1 Like

Som endel av min research metode bruker jeg å besøke Glassdoor fra tid til annen, for å se hvordan relasjonene til selskapet er internt. FB har vært i mediene av mange årsaker så ble egentlig ganske positivt overrasket totalt sett over tilbakemeldingene fra de ansatte.

https://www.glassdoor.com/Reviews/Facebook-Reviews-E40772.htm

1 Like

Enig i det, det blir heller ikke lansert før i 2020. I mine øyne er Libra litt som mange av Google’s prosjekter, ganske moonshot. Det har potensiale til å bli ekstremt stort eller ingenting. Med stort så kan Libra ene alene blir verdt $300-500 milliarder. Paypal’s markedsverdi er $133 mrd, men jeg tror Libra vil få et mye større nedslagsfelt, gitt at det blir en suksess. Det gjenstår å se.

I det siste har jeg notert meg at veksten i Facebook Watch er helt spinnvill, og på god vei til å bli en reell konkurrent til både Youtube og IG TV. FB kannibaliserer seg selv noe, men forhåpentligvis vil det være eneste måten å holde sin pole-position på.

Men vi kan ta noen estimater mens vi er inne på flytting av nål og Q2 straks er over:

EPS:
Konsensus: $1.87 - Resultatvekst 7%
Høy $2.09
Lav $1.71

Omsetning:
Konsensus: $16.51 bn - Omsetningsvekst: 24% - Om man ser på konsensus omsetning og resultatvekst, kan man ikke unngå å se at kostnadene for å drive sosiale nettverk har økt markant. Det skal være veldig klart at FB pløyer inn signifikante summer R&D på AI. Dette vil senere kunne redusere kostnadene. Omsetningen er derfor ekstremt viktig for resultatveksten som kan lagge og komme i 2021-2022. I tillegg vil dette skape varige konkurransefortrinn i og med at det blir helt ekstreme inngangsbarrierer. Bare å dra fram Porter fra studietiden.

Høy: $16.86
Low: $16.28

Det som er interresant er forward earnings:
2020: $9.36 P/E 193-16 = 18
2021: $11.2 P/E: 193-16 = 15
Forward P/E er nesten i samsvar med SP500, der konsum aksjer som vokser 6-9% i året har en P/E på 25-30.

Noter at jeg har justert for cash posisjonen, for å gi et bedre bildet av reell P/E.
Dette er faktisk billig, og jeg mener selskapet totalt sett i dag verdt et sted mellom $600-720 bn, eller $250-$300 per aksje.

Det er ca. et år siden jeg kjøpte første posisjon, på ca $186, men mitt snitt er i dag $165. Nedturen ble flittig brukt til å handle.

1 Like

Det tilsvarer vel summen de hadde satt av.

1 Like
1 Like

Folk flest lar det være det monopol. Facebook serverer massene sosialt dop. Hvordan et slikt monopol skulle begrenses vet ikke jeg?

Medie bransjen er truet og disse artiklene om FB ser vi også hos DN. De begge vet annonsørene strømmer til FB/Google.

E24 har identifisert tre hinder for konkurranse:
Nettverksfordeler, Informasjon og Avhengighet.

Jeg kaller det konkurransefortrinn, og det er noe investorer vil tjene penger på. De har de gjort i mange tiår. Det er ganske klart at FB er en del av et oligopol og ikke et monopol.

2 Likes

Uten å gå inn på monopol/ikke-monopoldiskusjonen er det et veldig viktig poeng du tar frem. Har inntil nylig jobbet med markedsføring og kan med hjertet på halsen si at det, for 99,9% av alle bedrifter der ute, ikke burde være noe spørsmål om hvilke kanaler man skal benytte - og det er ikke tradisjonelle medier.

Etter GDPR, diverse negative oppslag omkring FB i sin særdeleshet og striktere retningslinjer har det blitt noe vanskeligere å få like mye ut av targeting-biten, men fortsatt kan det ikke sammenlignes. Har eksempler på hvordan 1000 kroner førte til 100 000 i reach (FB) og hvordan 2 000 ga 20 000 visninger/250 klikk begrenset til et område på drøye 5 km i omkrets på Snap. I lokalavisen her koster en liten firkant nede i hjørnet på side 15 rundt 8 500 kroner - med færre enn 20 000 abonnenter.

Hvis FB, Google og Snap, med sine stadig økende brukermasse, setter opp prisen på annonser med 10% så er det fortsatt latterlig billig for de samme 99% av bedrifter sammenlignet med tradisjonelle medier. Skru opp prisen 30%, fortsatt billig. 50? Ja. 100? Vil si det. Iallfall FB og SnapChat. Kan bli særdeles hyggelige tall i regnskapet av den slags.

4 Likes

For de fleste spekulanter her inne er det irrasjonelt å håpe at en aksje faller, men nå kommer en ny runde med overskrifter. Det byr på muligheter for den langsiktige skilpadden, som alltid vinner i det lange løp. Akkurat som i Æsops Fabler.

Kommer til å følge tett med på alle de fire store, det kan dukke opp gode muligheter her, igjen!
En våt drøm ville vært at YouTube ble spunnet ut fra Google.

Denne er gammel, dette er jo den boten de ble enige om for en uke eller to siden?

1 Like

Facebook to pay $5 billion for privacy lapses, FTC announces

Usikker på om det ser samme. Men det kan være; rart mange medier melder det samme som en nyhet på morgenkvisten amerikansk tid

Det første var vel ett forlik; denne er en bot. Men kan være snakk om samme https://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2019/07/ftc-sues-cambridge-analytica-settles-former-ceo-app-developer

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-24/facebook-to-pay-record-5-billion-to-settle-ftc-privacy-claims

Tror det er samme; siden det er samme summen

https://seekingalpha.com/news/3480786-ftc-approves-5b-facebook-settlement-fb-minus-1_4-percent?source=cnbc

Den forrige som har blitt rettskraftig ja

2 Likes
  • Facebook posted a profit of $1.99 cents per share, vs. an expected profit of $1.88 per share.
1 Like

Veldig overrasket over at selskapet ikke reagerte ned på at DOJ åpner etterforskning.
Dette er etter at de har kommet til forlik med FTC. Får neppe noen nye like åpenbare muligheter som i 2018 på ganske lenge.

På nytt ett godt kvartal på drift med lavere capex vekst enn ventet.

EPS:
Q2 2019: $1.99 adj. 14.37 %
Q2 2018: $1.74

Revenue:
Q2 2019: $16,624 25%
Q2 2018: $13,231
Q2 2017: $9,321

Cash: $48.60 billion

MAU Billions:
Q2 '19: 2.41 (+8%)
Q2 '18: 2.23 (+12%)
Q2 '17: 2.00 (+17%)
Q2 '16: 1.71 (+15%)

Noter særlig EU ARPU, og du ikke kunne bommet grovere selv om du hadde prøvd. :wink:

1 Like

Selv du har jo fått med deg at EU ikke har fattet noe vedtak enda :wink:
De er treige og jeg tror ikke vi ser noe før om 6-12måneder. Det mest spennende er om det kommer en GDPR bot pr EU land som er rammet av de to skandalene eller om det kommer en felles. Det at USA nå snakker om at selskapene er spenennde, litt fordi det gjør ting lettere for EU. Jeg tror dog ikke USa gjør noe fordi dersom de svekker Google,FB og Amazon, så blir det lettere for kineserene å få innpass i Vesten. Og det ønsker ikke USA. For EU sin del tror jeg det største hinderet for å kreve oppslitning er Trump og det faktum at han egentlig tar store deler av europa sin forsvarsutgift. Men vi får se, mistenker noen våkner nå som Netflix sin doku om cambridge er ute.

1 Like

Bøter vil ikke påvirke ARPU, det burde selv du fått med deg.