Du kan bridge enten ved å bruke:
Du må lage en Fantom Wallet og stake der https://fantom.foundation/how-to-use-fantom-wallet/
Finnes andre måter å gjøre det på og som feks. Ledger har ikke prøvd selv men mener det har blitt tatt opp i Fantom tråden her tidligere
Du kan sikkert alltids trade i MetaMask tenkte bare at det kanskje er billigere totalt sett å sende over til en Sentralisert Børs pga. ETH fees og med tanke på at meste av Fantom likviditet er på main Opera chain så kan du få mindre per FTM token du kan jo alltids prøve med limitordre gjennom Unidex
Det kommer an på hva du ønsker å gjøre med gevinsten, om du vil ha det ut av markedet kan du overføre til den børsen du bruker som støtter FTM og veksle til fiat, eller veksle til noe børsen bruker mens du er i metamask.
Hvis du vil tjene mer penger og ta litt mer risk kan du trade til low-cap FTM-coins feks, eller gå over til en annen blockchain som MoonRiver, Harmony eller Terra.
Om du velger å føre over til Fantom blockchain som Cristobal foreslår, kan du få langt høyere rente enn 10% om du staker, om du er villig til å gå til noen litt mindre kjente tjenester. Du må selvsagt dyor og stole på teamet.
Personlig har jeg gått til morpheusswap.finance; personlig tror jeg teamet vil lage en god dex ut av deres liquidity pools, planen er å gjennomføre det i løpet av november.
Her er eksempel på årlig yield på morpheusswap ved single-staking, altså at du kun staker en coin uten å lage liquidity-pool. WFTM er wrapped FTM, så du kan pt få litt over 27% årlig rente.
Morpheusswap har gått jevnt og trutt fra 10mill TVL til ca 57 mill TVL (total value locked) på temmelig nøyaktig 1 mnd. Så du vil ikke være alene om du staker litt der…! Jeg gjør det selv, men har valgt å lage LP-tokens med noen andre valutaer blant annet $MORPH, $ETH og $BTC, med overvekt i MORPH/FTM fordi jeg tror MORPH kan gjøre det bra som dex.
Det stemmer det er ikke mest lønnsomme måten, men kanskje den enkleste ja. Likevel hvis du velger å gå den veien kan du like godt veksle til USDC og overføre til Coinbase eller annen børs og veksle inn til Euro, som å veksle til ETH.
Men det beste er nok som sagt å bridge over til en annen blockchain:
Til Fantom kan du:
- gå inn på AnySwap - Cross Chain Protocol
- Velg Ethereum nettverket (i metamask også)
- Velg token du vil overføre
- Velg nettverk du vil overføre til (FTM)
- Trykk Swap.
Det kan noen ganger ta litt tid, opptil en halvtime.
Et annet alternativ er å veksle til USDC og bridge over til feks MoonRiver (og gjøre tilsvarende som med Morpheus).
Min favoritt på Moonriver er Huckleberry
Der kan du feks få 57% rente på å lage LP av USDC og USDT.
Hvordan kan de gi så høy rente?
De lager en dex, en desentralisert børs, som skal leve av handel, så de må gi folk et incentiv til å stake; uten liquidity-pools blir det ingen handel. Token man får som rente er også ofte den samme som har flest pools, pools som gir den beste renten, så etterspørsel etter denne token ($FINN i dette tilfellet) går opp til tross for at det er denne token man også får renten betalt i.
Jeg har en del staket på Huckleberry Finance også, TVL har økt til 16mill fra ca 5 mill da jeg så på det sist som vel er ca en uke siden eller noe.
LP-tokens fra både Morpheusswap og Huckleberry kan få rentes rente automatisk ved å stake LP-token på hhv grim.finance og moon.kafe.finance.
Jeg vet det høres risikabelt ut, og det er det selvsagt også, men dette er en av grunnpilarene i DeFi; AAFE og Balancer, Pancakeswap osv, alle sammen er bygget på ca samme modellen med høy rente og etterhvert mer edruelige prosenter.
Jeg kan forreste nevne at Huckleberry har mål om å ta over for den største dex på MoonRiver (Solarbeam), og “gjøre en Trader Joe”.
Å “gjøre en Trader Joe” vil så å gå fra 3c til 3$ på 3 måneder (gjort på Avalanche). Trader Joe har 2.58 mrd TVL.
Siden MoonRiver er en av de hotteste blockchains nå kan det hende det er en løsning for deg.
Jeg ser for meg at mer kapital fra feks XRP og DOT vil komme til huckleberry for å få god rente; har ikke sett noe sånt andre steder.
Disse tingene innebærer selvsagt risiko, men oppsiden kan også være veldig stor. Dette er utprøvde modeller som funker.
Når det gjelder bridging fra Ethereum til MoonRiver (MOVR) gjør du:
- gå inn på AnySwap - Cross Chain Protocol
- Velg Ethereum nettverket (i metamask også)
- Velg token du vil overføre
- Velg nettverk du vil overføre til (MOVR)
- Trykk Swap.
Evt bruke WAN Bridge
Oersonlig tror jeg mer og mer penger kommer til å gå inn i desentralisert finans, fordi man i realiteten printer penger på denne måten.
Jøss, tusen takk for supre svar, mye kunnskap ute og går! Føler en smule overveldet, har litt å studere på, ser jeg
Et ikke sååå komplisert som det virker; når du har gjort det på en blockchain kan du gjøre det samme med de fleste andre
Scam Scam og atter Scam. Blir selv spammet ned av Fantom dritt på Slack, Telegram og Discord kanaler for andre krypto jeg følger. De er desperate.
Og hva har det her med Fantom Foundation Support å gjøre?
Det er ganske klart at det er scam artist, som utgir seg for å være support.
Det er jo scammere overalt om dagen, får det hele tiden hver dag fra flere forskjellige krytpovaluta…
Så fordi du får scam og spam som alle andre, men fordi disse nå scams inneholder Fantom i beskjeden så kommer Fantom til å bli tidenes rugpull lol
Lol, alle varsellampene blinker. Men be my guest.
Et ponzi scheme kan gå til himmels. Det gjør det ikke mindre et ponzi scheme. At du promoterer denne svindelen er det som provoserer meg. Vi ses om noen mnd når dette nærmer seg null.
Jasså, trodde du hadde fått mundkurv by now, kommer jo bare dritt ut av deg. Tenker du blir stille snart jeg, så bare fortsett du
Du skal vite at jeg hater ikke på deg men Fantom. Da det for meg er en åpenbar scam og gitt mitt syn, prøver å forhindre andre (og deg) i å tape penger eller gi fra deg gevinst.
Tråden er fin å ha når det uunngåelige har utspillt seg for læringsøyemed
Hva er det du legger i dette egentlig? Har du brukt noen av de utallige appene som bygges på fantom?
Det som fikk meg overbevist var ene og alene å teste nettverket selv og se hva som skjer der.
I motsetning til visse andre coins har Fantom en hel del for seg. Selvsagt er det mye pengeprinting, som jo er noe av poenget med DeFi, men det er det også på Etherium osv.
Er Ethereum også en scam tenker du?
Du virker veldig bitter og trollete nå, gatesmart. Gi gjerne en utfyllende liste over hvilke coins og plattformer som er scams, fordi den bør være stor hvis du mener Fantom er så ille. Vet at du sitter i Hex som en av få her på forumet, jeg skal ikke si noe negativt om Hex da jeg ikke har satt meg inn i det. Men jeg har registert flere som mener at det er scam, har ikke hørt det samme om Fantom.
Risikoen er skyhøy i de fleste krypto utenom BTC/ETH, ikke minst på FTM-nettverket. Vi snakker himmel eller helvete. Høy APR kan forsvares med at det pågår et paradigmeskifte og store summer velter inn.
Du bør komme med bedre begrunnelser enn scam-meldinger på Telegram, de florerer jo, kanskje spesielt mye i FTM nå siden de er så veldig i vinden. Inntil videre ser jeg på dette som trolling.