Tradisjonelt sett ja. Så får tiden vise om det blir de trygge og stabile folk flytter til eller krypto. Blir nok begge deler tenker jeg
Fordelen med å investere i Fantom er at det er i funksjon allerede. Smartkontrakter, dapps osv fungerer smertefritt.
Investering i f.eks Cardano er heller ikke dumt, men der investerer man kun i håpet om at kommende smartkontrakter fungerer like bra som på Fantom sitt nettverk man vet altså ikke…
Kjenner du til hvilken dataspråk det benyttes når Smart contracts skal lages? Kanskje samme som ETH?
F. Eks for ADA, benyttes det Haskell og mange synes den er tungvint.
For Solana benyttes det Rusk, den er også bob bob.
For ETH gjelder Solidity. Den er bra mottatt så langt.
For HTR blir det Python, elsket av mange.
Har forstått det kan brukes det samme som Eth ja. Solidity og vyper
I Fantom så er det vel både blant Solidity og Vyper som @Buffet påpekte denne kjente jeg ikke til men den outputer ABI, ByteCode and Runtime Bytecode for EVM. De anbefaler å kjøre OpenZeppelin for Solidity Smart kontrakter.
Men litt uenig angående Haskell og Rust, sistnevnte sees på overlegent Python spesielt innenfor utvikling av Protokoller som bruker blant annet Zero Knowledge og Znarks. Veldig mange store bruker Rust blant annet.
Et annet gammel mindre kjent språk er OCaml som brukes av både Mina og Tezos. OCaml er et mindre kjent språk som er cross kompatibel og enkelt å lage DSL og kode som kompileres til andre språk. Samt mye brukt i Business og Trading verden.
Når det gjelder Cardano så er det Marlowe som brukes, som er et DSL språk hvor man kan velge mellom Haskell eller JavaScript.
Er nok enklere for mange å bruke Python, men mange av de som implementerer protokoller foretrekker andre språk pga. sikkerhet og blant annet at man kan gjøre antagelser gjennom språket som ikke er mulig i Python, spesielt Rust og Haskell. Haskell egner seg veldig godt til å lage DSL språk som blant annet Facebook har gjort i noen av prosjektene sine som Haxl.
Siste jeg podcast jeg hørte på idag fra epicenter med folka fra Aztec Protocol , veldig bra podcast hvor de og nevner blant annet Solidity som de da sier rett ut hadde man laget Solidity idag så hadde det ikke sett ut som det er men det har blitt battle testet. De driver og ser på blant annet Noir igjen laget i Rust som er DSL for Znarks som kompilerer til bytecode.
Aleo er og et interesant prosjekt som bruke og Znarks og med eget Smart Contract språk Leo som prøver å ta lærdom av Solidity sin feil ved at kompilator kan se feil som kan skje allerede før man deployer kontrakten noe som ofte skjer i Solidiy verden og er vanskelig å fikse.
Takk for utfyllende svar!
Låste 25% av mine Spirit i inSpirit så får tiden vise om SpiritSwap blir en suksess:
Synes en del ting begynner å falle på plass nå, glad jeg laste opp ekstra for ikke så lenge siden
Vet du om man kan poole inSPIRIT med andre tokens, eller bare gauge-pools…? Ser bare tre gauge-pools foreløpig, litt knapt. FTM/SPIRIT er vel den mest aktuelle i så fall.
Kryss på mcad på weekly. Det har jeg opplevd 2 ganger før med Ftm. Begge gangene var fryktelig morsomme
Nice ja, Spooky er den med mest TVL men jeg har solgte meg ut på nedgang da jeg reinvesterte etter tap med 50% inn i ZooCoin og Spirit istedet. Selv med oppgang nå i Spooky så sitter jeg med mer igjen i Zoo og Spirit da jeg fikk flere tokens og den totale oppgangen i Zoo har vært veldig bra og jeg lastet inn ekstra på Spirit på bunn
Lastet opp i alle 3 jeg også. Traff best på spooky på bunn. Det var også der jeg plasserte mest. Det er høyere apy der og som du sier mer tvl. Og etter min erfaring funker den best. Ved swapping går det lynraskt og de er tilgjengelig med en gang. Synes det kan ta lit tid med spirit (selv om det er veldig raskt når man sammenligner ned andre blokkjeder). Samt at jeg må mange ganger oppdatere siden før jeg ser de coinene jeg nettopp swappet tilgjengelig.
Ser Spooky har gått bedre enn begge de 2 den siste måneden, så da har du vært god til å få det til ja
Ja de har jobbet en del med treghetene og de jobber fortsatt med det samt være en del fiksing på nettsidene, fungerer litt bedre nå enn før når det kommer til Exchange og Liquidity integrasjon. Men kan bli bedre
Både Zoo og Spooky gikk for Unidex såvidt det er meg kjent, tror nok Spirit hadde nok fått mer ut av å bruke Unidex enn Gelato da tror jeg @VargVemund hadde blitt glad men men
Synes av Spirit, Spooky og Zoo så er sistnevnte den beste når det kommer til implementasjon og er raskere enn Spooky løsningen og er mer gjennomført, samt en full verdig NFT løsning som jeg håper kan bli standard NFT plattformen for Fantom . Men det er ikke alltid slik at den beste løsningen er den som vinner bare se til FlappyBird eller Angry Birds som har gjort flere spillutviklere frustrerte på at så enkle spill med en så banale spillmotorer gjør det så bra
Usikker om du var ironisk her?
He he godt mulig at Spooky har gått bedre enn begge to siste måneden, men ROI har vært bedre totalt da jeg diversifiserte det jeg satt igjen med i både Spirit og Zoo.
Vet ikke om du mener transaksjoner her eller? Når jeg swapper på spooky, så er de på plass omtrent i samme øyeblikk som jeg trykker på knappen. Så kan vel ikke bli så veldig mye raskere. Men ja jeg tenker alle 3 har en god framtid. Har ikke så mye erfaring med zoo da.
Men litt av noen svingninger da F.eks spirit, Ikke så veldig mange ukene som skiller om man har 80% tap eller 200% gevinst
Og vipps så ble det ikke mulig å sende ned penger til folk som virkelig trenger det nå. Ny teknologi må på plass.
Enig men det jeg ville blitt mest glad for var om de hadde implementert market/swaps før de migrerte, jeg har gått glipp av mye oppgang i FTM og SPIRIT pga det (fordi jeg ønsker å bruke unidex fremfor spirit feks ved swaps; så ren stahet og vilje til å hjelpe unidex - har uansett solgt noen prosenter i unidex da jeg synes de strategiske valgene har vært dårlige og er litt for mange løse tråder som skulle være implementert allerede).
Dette har jeg ikke vært borti eller hørt før. Noe spess grunn til din lojalitet for Unidex eller bare veldig fornøyd?