Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fedmebehandling som investering

Du må ikke glemme at Novo ligger dårlig an om US setter straffetoll på varer fra Danmark ifm Grønlandsaken. Det kan være større aktører som benytter seg av økt volum til å selge seg ned uten å flytte kursen for mye.

Tror Novo kan bli veldig volatil i månedene fremover

2 Likes

Har tenkt i samme baner. Altså at NVO kan ende opp som en brikke i et geopolitisk spill i.f.m. med Grønlandssaken 2.0.

Samtidig: Er LLY eller andre amerikanske selskap i stand til å dekke etterspørsel etter diabetesmedisiner helt på egen hånd? (Trioen LLY, NVO, og SNY dekker vel store deler av verdensmarkedet mer eller mindre alene). Man kan jo bite seg merke i at Ozempic, Wegovy, Rybelsus (Semaglutide x 3 indikasjoner) sammen med 13 andre legemidler ble valgt ut til prisforhandlinger med Medicare akkurat nå. Det er jo også et moment her (prisen kan “tvinges” lavere).

Men: NVO har jo pdd en ganske drøy markedsandel. Og det er ikke lenge siden LLY og NVOs diabetes/slanke-legemidler var på FDAs mangelliste.

Så helt enig i at NVO kan bli volatil framover, ikke bare pga geopolitikk, men kan også være avgjørelser relatert til amerikanske compounders. Frista å fylle på litt i dag, men venter. Kommer nok mange anledninger i løpet av 2025.

Her skal dog huskes, at Novo har såvel flere produktionsfabrikker og forsknings- og udviklingscentre i USA, så straftold vil i forhold til dette, næppe blive et større issue.

Men enig i, at Novo kan og vil blive vældig volatil de kommende måneder.

2 Likes

Novo produserer alt for det amerikanske markedet på sine amerikanske fasiliteter. Både insulin, fedme, og sprøyter osv. Det er andre danske virksomheter som er mer utsatt, slik som bavarian.

1 Like

Det regelrett hagler med anbefalinger og analytiker-uttalelser om at NOVO er alt for billig, at den handles på P/E 17 for det neste året, osv. Men kursen faller og faller. Når blir NOVO billig nok til å snu? Jeg kjøpte for 12% siden (rett etter det store fallet), og burde egentlig ha solgt nå.

1 Like

Gjorde det samme :unamused:

Synes det er vanskelig å si hva som skal “snu” NVO på kort sikt.

Investorene trenger vel kanskje å bli påminnet hvilket cashflowmaskin selskapet er? Er vel q-rapport nå i første uka i februar.

Ev. så må selskapet bevise at pipeline er sterk nok til å konkurrere med LLY, som altså haler i land fase III med orforglipron (pille) nå vår, og så trolig fase III med retratutide (kommende GLP-1/GIP/Glucacon trippelhormonreseptor-agonist) i høst en gang.

Personlig tror jeg 2025 blir et sånt “The Empire Strikes Back”-år for NVO. En transportetappe. Hvor likevel mye skjer. Handler om å posisjonere seg for hva som kommer fremover. Tipper det vil være mulig å kjøpe her nede på 500DKK-tallet flere ganger. Men jeg har ikke akkurat ståltro på makro for tiden, da.

Kan forsåvidt bare bemerke i forbifarten av utfordrerene VKTX og ALT f.eks er ned en god del siden NVO-fallet (som å sammenligne druer med vannmeloner, ja, men likevel kanskje litt nyttig). LLY er ned også, men noe mindre. Så det kan være at vi ser på en generell trend i prising av slankemedisin-selskapene.

1 Like

https://www.nature.com/articles/d41586-025-00173-5

"Over about 3.5 years, Al-Aly and his colleagues tracked more than 200,000 people with diabetes on GLP-1 drugs and about 1.7 million people with diabetes using other blood-sugar-lowering medications. They tracked the effects of GLP-1 drugs on 175 health conditions.

Compared with other diabetes medications, GLP-1 drugs were linked to a lower risk of dozens of conditions, including heart disease, stroke and kidney disease. They also lowered the risk of psychotic disorders by 18%, Alzheimer’s disease by 12%, and addiction disorders by an average of 13%.

“What stood out to me is a consistent effect on addiction disorders,” Al-Aly says. Because GLP-1 drugs act on brain regions involved in reward and impulse control, he adds, they may help reduce cravings for tobacco, alcohol, cannabis, and opioids."

MEN:

Økt risiko for artritt / leddbetennelse (11%) og akutt bestennelse i bukspyttkjertelen (146%).

Så det er langtids bivirkninger. Men spørsmålet er jo hvordan alt dette henger sammen.

3 Likes

Ofte kan alvorlig sykdom som kreft skyldes ytre fysisk, kjemisk eller biologisk påvirkning.
Røyking og lungekreft, HPV og cervix (og hals, kremt Michael Douglas), hud-og føflekk pga soling, galllegangskreft, parasitt i rå fisk, lungehinne og asbest osv.

Så tar det hele selvsagt veldig lang tid, men basically tror jeg det ikke er optimalt med saker som «nagger» kroppen over lang tid.

Å gå med betennelse faller vel i den kategorien. Så kan det selvsagt ta så lang tid å utvikle noe at det ikke betyr noe, so who cares, får man bukspyttkjertelkreft når man er 100 år so what.
Den andre siden av den mynten er jo at det i likhet med mange andre slike sammenhenger er jo at det kan ta årtier før eventuelle sammenhenger oppdages.

Så da koker det vel ned til hvor motivert man er da, inntil det eventuelt foreligger data.

146% økning i bukspyttkjertelbetennelse translateret det til 0,146% økning i sjansen for kreft om 50 år, eller kan det være 1460% om 10 år.

Som investor betyr det kanskje ikke mye siden ting kanskje er av patent, og kanskje heller ikke hvis livet er skikkelig dritt pga fedme.
Personlig kjenner jeg at jeg får dårlig magefølelse av 146% økning i betennelse i bukspyttkjertelen.

1 Like

Det virker ikke å være noen direkte sammenheng mellom betennelse og kreft i bukspyttkjertelen, og er man redd for den betennelsen skal man nok først og fremst slutte å drikke alkohol og ikke være overvektig.
image

3 Likes

Muligvis off-topic siden jeg ser det i noen flere aksjer, men er det noen som vet hva disse daglige “16:45-handlene” som gir de volum-spikene er? Synk mot andre handelsplattformer eller noe annen teknikalitet?

Edit: chartet er NOVO siste uke.

1 Like

Volumspiken er nok kl 16.59. Det er sluttauksjonen i Danmark

2 Likes

Sakser inn en sak:

"## LÄKEMEDEL: STUDIE VISAR KOPPLING MELLAN BUKFETMA OCH ALZHEIMERS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Forskning har funnit en koppling mellan bukfetma och Alzheimers sjukdom.

Det framgår av ett pressmeddelande från forskningssajten Scitechdaily.

Studien fokuserade på personer i medelåldern mellan 40-50 år just när sjukdomen börjar utvecklas. Forskningen visar att en viss typ av kroppsfett kan kopplas till ansamling av hjärnproteiner som är förknippade med Alzheimers sjukdom, upp till 20 år innan symptomen visar sig.

I USA har 6,9 miljoner individer över 65 år alzheimers. Denna siffra kan öka till 13 miljoner vid 2050 utan något genombrott i behandlingar, framgår det av pressmeddelandet.

Bland svenska börsnoterade bolag verksamma inom området finns läkemedelsbolaget Bioarctic och forskningsbolaget Alzecure Pharma samt Alzinova."

Det er “selvfølgelig” visceralt fett (altså fettvevet som legger seg rundt organene), og ikke subkutant fett (det du kan ta mellom fingrene dine, hvis du ikke er veldig tynn da), det er snakk om. Foreslått mekanisme [min duplo-forklaring]: Visceralt fett -----> inflammasjon i kroppen ----> hoper seg opp med Amyloid i hjernen ------> forstadier til Alzheimers.

Litt usikker på hvilken artikkel børsmeldingen henviser til, det nyeste jeg klarte å finne var denne:

https://scitechdaily.com/midlifes-hidden-belly-fat-a-surprising-link-to-alzheimers-disease/

Konklusjon: Det er risikoer forbundet med slankemedisiner, ja, men det er jaggu meg en god del risikoer forbundet med å være overvektig også.

1 Like

Allurion (ALUR) er opp sånn 70% i uka som var. Henta penger gjorde de også.

https://investors.allurion.com/news/news-details/2025/Allurion-Announces-Plans-To-Optimize-Muscle-Mass-During-GLP-1-Therapy-In-Combination-With-the-Allurion-Program/default.aspx

“Previous studies in patients undergoing GLP-1 therapy have demonstrated reductions in lean mass of approximately 40% as a proportion of total weight lost. In contrast, in previous studies, patients treated with the Allurion Balloon in combination with the Allurion Virtual Care Suite have demonstrated strong patient outcomes in which patients lose weight while maintaining, and in some cases, increasing, muscle mass. In one study of 571 patients, patients treated with the Allurion Balloon gained 5.6% in lean body mass while losing 14% of their total body weight over four months. In another study of 167 patients, patients treated with the Allurion Balloon experienced a weight reduction of 15.7% with no change in muscle mass.”

[min uthevning]

Kort fortalt: Allurion driver med veskefylte ballonger som plasseres i magen og brukes i kombo med Virtual Care Suite og GLP-1 drugs. Dette sparer (på en eller annen måte) pasientene for å miste musklemasse. Som jeg tipper kommer til å være det neste fokusområdet innen fedmebehandling som investering, etter at prosentvis nedgang-hysteriet har lagt seg.

Så blir bare spørsmålet om det blir ballonger eller drugs som Altimmunes Pemvidutide (peptide-based GLP-1/glucagon dual receptor agonist) som vinner frem i anti-muskelsvinn-kampen.

https://altimmune.com/pemvidutide/

“Activation of the GLP-1 and glucagon receptors is believed to mimic the complementary effects of diet and exercise on weight loss, with GLP-1 suppressing appetite and glucagon increasing energy expenditure. Glucagon is also recognized as having direct effects on hepatic fat metabolism”

Finnes flere drugs der ute med glucagon-reseptor agonister, gjerne kombo-drugs med GLP-1. Men Pemvidutide er den (meg bekjent) med høyest rate glukagon- vs. GLP-1 agonist (1:1), og burde i følge virkningsmetode dermed være den som forårsaker minst muskeltap.

PS: ALT trenger partner eller en haug med penger for å kjøre fase III. FDA har krevd typ 5000 pas etter end of phase II-møtet i fjor høst. Short i selskapet er 33% elns. Selskapet kjører fase II nå i MASH (metabolsk dysfunksjon-assosiert steatohepatitt) som leser av i q2 i år. Blir interessant å se hva som skjer om dataene der er gode (nok). Selskapet er ikke akkurat høyt priset, sammenlignet med peers som Viking (VKTX).

3 Likes

Og denne fase 1b/2a-en, for amycretin, som sendte NVO et godt stykke opp på fredag.

Allerede posta i NVO-tråden, men legger her også. Amycretin er altså en GLP-1 and amylin reseptor agonist som kan leveres subkutant (under huden med sprøyte) eller oralt. Fine tall i prosentmessig vektreduksjon / tid, “9.7% on 1.25mg (20 weeks), 16.2% on 5mg (28 weeks) and 22.0% on 20mg (36 weeks)”, selv om det er tidlig.

Ta GLP-1, og kom i kontakt med din indre askét.

Noen snippets fra artikkelen:

" Wider usage of these “skinny jabs” could reverberate through the business world. While runaway demand will boost sectors such as biotech (analysts think the therapies made by firms such as Eli Lilly and Novo Nordisk will be a $100bn (£82bn) global market by 2033), it could deal a blow to others – notably food, drink, retail and leisure – if customers live more abstemious lives."

“[Terry] Smith, who runs the Fundsmith Equity fund, told shareholders in his annual letter that the drinks sector “is in the early stages of being impacted negatively by weight loss drugs”. “Indeed, it seems likely that the drugs will eventually be used to treat alcoholism, such is their effect on consumption,” he added.”

“I don’t get a buzz, and I feel cranky afterwards, so … why bother?” said one 59-year-old woman. “I’m also less interested in coffee, shopping and other things that used to give me little hits of dopamine.”

"For London-based civil servant Alex, who has dropped from a size 20 to a size 12, taking Ozempic has been “one of the best things I have ever done”.

“I’ve been on it two years this month and lost six stone, two pounds. I’ve been overweight my whole life and finally, in my 40s, I’m not,” she says. “While I didn’t have a problem, I used to drink too much. The classic ‘one small glass of wine in an evening turns to half a bottle’ sort of thing. Now I don’t even think about alcohol unless I’m out or with friends.”

Indeed, the 43-year-old’s only concern – one that may resonate with many users – is what might happen when she stops taking it."

[min uthevning]

Et av de store spørsmålene – nevnt i går – er “hvordan oppnå vekttap uten muskeltap?”

Et av de andre er:

“Hvordan skal man vedlikeholde vekttapet når man har nådd den vekta man ønsker?”

Skulle ønske at de rapporterte vekttap i form av forandring av BMI. En snittvekt på 92,7 kg i forsøksgruppen høres jo ikke så høyt ut om det hadde vært en ren norsk populasjon. Men er det mange med langt lavere høyde innrullert i studien kan jo også 92,7 kg gi en solid BMI.

Flere av de kliniske forsøkene jeg har sett på har 30 i BMI som grense for å være eligble, hvis man foruten fedmen er frisk, og 27 i BMI hvis man har en eller flere dokumenterte fedmerelaterte komorbiditeter, f.eks type 2 diabetes, søvnapné, osv.

Vil kanskje være naturlig å anta at omtrent samme inklusjonskriterier har blitt praktisert her?

30 i BMI er vel standarden for å bli definert som Fedme grad 1, så det er en naturlig grense. Mitt utgangspunkt er jo at det interessante er hvor mye man bedrer seg på skalaen, ettersom det har betydning for helsen. Så er det selvsagt også sånn at går man ned fra 160 til 140 er jo det også positivt, men man er fremdeles sykelig overvektig i gammel språkbruk.
Så det jeg etterspurte var BMI før og etter behandling, så om du har sett det omtalt noe sted så del gjerne.

Her er for øvrig NHI sin skala (som jeg personlig synes “dømmer” oss over snittet høye hardt):

3 Likes

Og der fikk altså NOVO godkjent Ozempic for pasienter med kronisk nyresykdom som også har type 2 diabetes.

På en måte ligner det som skjer med forskjellige fedmebehandlinger nå, en del på hva som har skjedd med sjekkpunkthemmere gjennom 10-15 år: Det handler om å få medikamentene sine godkjent i flest mulige indikasjoner.

3 Likes