Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Feedback til PDX (admin)

For å kanskje få ein litt meir balansere diskusjon. Nå “våger” ein ikkje å “støtte” innlegg som kanskje ikkje er så populære.
Viss du skriv at kursen på aksjen skal langt opp får ein masse emoji og like. Men skriv du noe negativt blir du halshogd.
Nå ser alle hvem som “støtter” hvem og da vil man ikkje bli assosiert med ein som skriv negativt.

1 Like

Godt poeng, men husk på at dette vil ha effekter for andre deler av forumet også hvor trådene f.eks. handler om politikk, kritikk eller andre ting hvor anonymitet kan gi andre effekter enn det du nevner.

Enig i at det er dumt med “alle er enige eller blir buet ut”-stemning i aksje-trådene, tror bare ikke å gjøre emojies og likes mer anonyme enn nå er et godt alternativ. Synes navnet bør stå på alt man publiserer også emojies og likes for å sikre en så seriøs prat som mulig fra de som bryr seg om omdømme. Synes forsåvidt man også kunne fått beskjed om hvem som rapporterer innlegg, da det brukes for å skjule innlegg som f.eks. er litt dårlig skrevet og er negative til en investering. Har sett det flere ganger. Dumt når jeg må trykke på “vis innlegg” for å få med meg hele diskusjonen i en aksjetråd da det missbrukes mer enn det brukes reelt. Edit: *Fra min erfaring, vet ikke om det er sånn i alle tråder.

Fikk en liten ide: Hva med å la personer ha 3 valg når de skriver i en tråd: Buy, Hold, Sell som de kan velge å trykke på selv. Hadde vært gøy å føre statistikk på :slight_smile:

4 Likes

Dette er absolutt også min erfaring.
Vet ikke om det er kun to som rapporterer, så blir et innlegg skjult @pdx ?
Synes den funksjonen bør korrigeres en del, både hva som skal til for å skjule ett innlegg, og at de som rapporterer bør være synlig.
Som det nå er så er det innlegg som skjules av og til som ikke er irrelevant eller usaklige.

De som misbruker flaggemuligheten og som vi som modererer er uenige med, mister automatisk innflytelse i systemet, slik at deres flagginger i mindre grad fører til at innlegg blir skjult automatisk i fremtiden.

Buy/hold/sell greia har jeg drodlet på tidligere! Hadde vært artig å sett hvem som traff best over tid :smile:

2 Likes

Hvordan skal du måle om man treffer? Når Kitron stod i 10,7, så var jeg fortsatt positiv til aksjen, men på lang sikt. På kort sikt tenkte jeg at den skulle ned litt før videre oppgang. Sånn er det jo alltid, man har forskjellig tidsperspektiv.

1 Like

Nå får flaggede innlegg en score basert på hvem som flagger, hvor ofte de har blitt flagget tidligere osv. Jeg har økt skjule-kravet nå :smile:

3 Likes

Tenker at buy sell hold kunne vært et første steg mot en oversikt på siden over “forumets mening om aksjen” og at man på sikt også kunne utvidet dette så det ble mer nyansert, men gjelder å holde nye ting enkle i oppstarten :slight_smile: Spesielt når det er endringer som kanskje ikke er ønsket. Kjedelig å investere for mye i noe som ikke blir brukt/forumet ikke ønsker, hvis det blir tilfellet.

1 Like

Kunne vi hatt et valg for kort sikt og et for lang sikt? Sikkert ikke enighet om hva kort og lang sikt er så klart :smiley: 3 mnd for kort og 12mnd for lang?

1 Like

Enig. Kunne vært interessant å tracke hvem som er mest treffsikre ved å måle kursendring fra den dagen de ga sin anbefaling til f.eks 3/12 mnd senere. Man kan få poeng utifra % kursendring fra da man ga sin anbefaling. Ser for meg at 98% av anbefalingene kommer til å være BUY, men kanskje treffsikre SELL-anbefalinger kan gi mer poeng for å insentivere folk til å være kritiske :slight_smile:

3 Likes

Det er mer intradag, slutten av uka, neste q rapport.

1 Like

Topp 10 portisfunksjonen er bugga?

@pdx mulighet for å se på å hente inn svenske børsmeldinger? Vi følger jo endel Svenske gaming aksjer og de får ikke alltid meldinger i Norge.

2 Likes

Appen krasjer når jeg trykker på «Portefølje» i bunnmenyen. Bare hos meg?

Hva slags mobil bruker du? Hjelper det å kille og restarte appen?

iPhone X. Appen dør og jeg må starte den på nytt ja.

Skjer hver eneste gang jeg trykker på «portefølje».

Kan du ta kontakt med Nordea Investor og hjelpe dem med å få oppdaterte nyheter inn på selskapene i løsningen? Siste nyhet fra Targo var fra 2017 der :stuck_out_tongue: De trenger deg PDX

2 Likes

Snodig, flere som har dette problemet?

Problemet ligger i å vurdere hvor mye kapital man har tilgjengelig. Det er ikke mulig å kvantifisere avkastningen uten å vite dette. Jeg foreslår at man bruker høyeste innskutte beløp i porteføljen, evt at hver enkelt kan skrive inn hva de har av kapital potensielt for investering. Helt perfekt tror jeg ikke man klarer å få det. Har ellers sett mange rare salgskurser, så det er uansett et tillitsspørsmål.

2 Likes

Det som mangler i porteføljene etter min mening er en mer fornuftig måte å tracke trades på ut fra last in first out prinsippet.

Hvis jeg kjøper 1 000 aksjer i ett selskap på kurs 10kr, og så stiger kursen, og jeg kjøper 1 000 aksjer igjen på 12kr, så har jeg ikke kjøpt 2 000 aksjer på 11kr. Synker kursen da til 11.5kr og jeg selger 1 000 aksjer, så har siste trade vært ett tapsprosjekt - ikke 50 øre gevinst.

Denne manglende muligheten til å få korrekt oversikt over trades gjør at jeg ikke bruker porteføljefunksjonen til noe annet enn å vise andre debattanter hvilke aksjer jeg er inne i. Er jeg inne så legger jeg bare inn kjøp på 1 000 aksjer til inngangskurs, og jeg oppdaterer egentlig ikke så mye underveis om jeg reduserer / øker så lenge jeg er inne i aksjen (med mindre jeg selger 50% eller mer).

Det mangler også mulighet til å sette størrelse på beholdningen, og tracke kontantinnskudd / uttak. Det er nødvendig hvis man skulle bruke den til å tracke utvikling over tid.

Jeg er også usikker på verdien i å bruke veldig mye tid på dette. Det blir litt som å lage en permanent “aksje nm” greie for folk hvor det er helt åpent for å jukse så mye man vil. Ser absolutt ikke bort i fra at noen vil backtrade for harde livet i en sånn situasjon for å skape seg falskt godt rykte. Så jeg tenker det å utvide denne typen funksjoner kraftig fort ender opp med mer misvisende informasjon, og ikke noe som nødvendigvis er ekstremt nyttig for brukere - siden man ikke kan stole på dataene.

En annen tanke hadde vært å bruke triggerkalenderen til å spå kurs på close 1 dag etter hendelse.

Dvs at hvis en hendelse i triggerkalenderen er 11. mars, så kunne man spådd kurs på close 12. mars.

Og du kunne hatt forskjellige “puljer” hvor folk kunne spå kursen 1 måned+ før trigger, 1 uke+ før trigger, og 1 dag+ før trigger. Og så gitt poeng basert på en eller annen formel som tok hensyn til både prosentvis avstand fra kursen når du spådde til spådommen, og prosentvis avstand fra spådom til fasit. Det måtte da i ett sånt system være mulig å miste poeng også, så ikke de som spår mest mulig dominerte bare pga antallet spådommer.

Igjen, noe usikker på nytteverdien, virker som mye jobb. Men, det kunne kanskje fungert for å se hvem som er beste gjetter på forumet :slight_smile:

2 Likes