Jeg bruker egentlig bare porteføljefunksjonen for å se hvor mye ± jeg er på en dag
Helt enig i at det bør gjøres noe med dette for at det skal være mer nyttig og legge inn porteføljen. Urealisert ser for meg ut som OK.
En mulig løsning er kanskje å benytte realisert beløp som er kjent og dette regnes om til en prosent i forhold til den totale investering og summerer dette med urealisert gevinst? Da mangler en bare å få utbytte med, men det kan jo komme i next release.
Er også enig med at der er mange rare både kjøp og salgskurser, en burde gjerne hatt ett datofelt hvor en kunne skrive inn når handelen ble gjort, da ville en kunne se om der er gjort en feil, noe som er lett å gjøre.
Siste nyhet hos meg er 15 min gammel så her tror jeg det må være noe på ditt brukergrensesnitt. Får både nyheter og analyser i min Nordea Investor.
Oi er det sant? Da må jeg sjekke innstillinger osv. Takk for info
Kanskje litt upresist av meg, tror ikke det er noe du kan gjøre. Ville ringt Aksjebordet og sett om det har noe med din brukerprofil å gjøre.
Hei @pdx
Sliter med at leste innlegg ikke blir registrert lest. Rykker tilbake til “start” hver gang jeg går ut av en tråd. Startet for et par dager siden: NANO-tråden ser slik ut:
Til tross for at alle innlegg er lest (og tidvis scrollet forbi…)
Bruker mobil, androidOS, chrome nettleser. Har restartet nettleser.
Prøv å laste siden på ny. Det hjelper her når det henger, og de leste trådene “forsvinner” neste gang du leser, slik de skal.
Scroll helt til bunnen så funker den
Har forsøkt begge tidligere @Hakon og @Wannatri, men etter at dere postet ga jeg det et forsøk til. Nå funket det selvsagt takk
Trolig fordi du ikke er innsider?
Ihvertfall sånn hos meg at mobilappen krasjer hver gang jeg prøver å gå inn på en insider-funksjon.
Rapportert tidligere, @pdx
Tror det oppstår når trådene begynner å bli veldig lange. Bra det løste seg, og takk til TekSupport @Wannatri og @Hakon for kjappe svar!
Jeg har også den samme utfordringen med at den ikke oppdaterer seg med tråder som er lest,har vært slik de to-tre siste dagene. Virker heller ikke som om det har noe relevans om trådene er korte eller lange
Bruker appen, android
Edit: og nå 2 minutter etter jeg skrev dette, virker det plutselig
De siste ukene har meldinger fra bruker jeg har ignorert blitt ‘borte’. Tidligere stod det melding skjult og jeg kunne evt velge å aktivt åpne den. De siste ukene er hele meldingen usynlig, inkludert varsel om skjult melding.
Jeg har vært nødt til å åpne opp for brukerne igjen, og nå blir jeg spammet ned av alt tåkepratet på Pcib tråden. Please fix :
IOS 13 bruker
Dette er en ide jeg kom med til @pdx for en stund siden. Han spurte da om jeg kunne poste dette for å lufte det blant medlemmene om dette hadde vært av interesse.
Så long overdue
Under en del av læringsdelene jeg har tatt i det siste, går en del ut på screening og det å finne potensielle kandidater.
En av de første tingene man gjør er å finne kandidater som viser god relativ styrke i forhold til markedet.
Så langt har jeg slitt med å finne alternative metoder som fungerer like godt. Da det er tidkrevende, eller verktøyene mangler funksjonalitet.
Så ideen er egentlig bare en norsk versjon av “heatmap” for relativ styrke.
I praksis fungerer det på denne måten:
Man har flere tabeller, hvor den øverste representerer indeksene/sektorene. Dette er tatt fra amerikanske markedet. Her har man 12 alternativer. Der disse er rangert fra 1 til 12 utifra relativ styrke. Som man også ser er det historiske data lengre tilbake i tid. På denne måten ser man endringer over tid. Her ser man f.eks at Industrials har steget på rankingen siste 2 uker. Mens Utiliies har falt og Information Technology har falt.
Velger man så Industriuals før man opp alle subgruppene og deres ranking. Det blir nå betydelig enklere å plukke opp endringer som skjer over tid. Hvis man ser noen begynner å klatre eller falle på ranking blir det veldig fort tydelig på heatmapen.
Her har jeg gått inn på Industrials, trucking. Som man ser er det mangen selskap som har hatt en kontinuerlig forbedring over 8-10 uker. Da er det tydelig at hele gruppen utvikler seg i en positiv retning.
Går så inn og ser på en av kandidatene for å se hvordan den ser ut prismessig og strukturmessig.
Man kan på denne måten kjapt sortere seg ut sektorer/aksjer/grupper som utviser god relativ styrke. Man unngår også å bruke for mye tid i grupper som fremdeles ikke viser styrke. Man er jo tross alt intressert å få mest mulig ut av investeringene.
Dette er lederen av alle selskapene som ligger under trucking. Som man ser så har denne allerede brutt til oppsiden. Det er derfor en ide og kikke på kandidater litt lenger ned, da disse enda ikke har begynt å stige, men ligger innenfor en sektor/gruppe som utviser god relativ styrke. Og sannsynlighet at resten av kandidatene innad i gruppen kan få en oppside er god.
Dette er et screening verktøy for å hjelpe å finne potensielle investerings/trading kandidater.
Etter man har funnet sine kandidater entrer man dem utfra sitt eget system og indikatorer, det være CANSLIM, Wyckoff, fundamentale analyser, TA osv. Dette hjelper deg også å se rotasjoner innad i sektorer. F.eks vil man alltid ha en leder aksje innen en sektor. Men etterhvert kan man få rotasjoner, hvor en annen aksje kommer opp og begynner å prestere bedre over tid. Da ville det jo vært kjekt å kunne plukket dette opp på en enkel måte, og sett på muligheten å flyttet investeringer over. En annen ting er hvis en hel sektor begynner å sakke litt etter… Er dette pga. luften har gått ut. Endring i markedet? Noe poeng å sitte med investeringen i et selskap hvor hele sektoren begynner å sakke av? Man lukker nødvendigvis ikke posisjonene sin, men man blir iallefall obs på at det er kan være endringer i lufta. Og litt mer våken på om det er snart tid for å lukke posisjonen sin.
Da dette viser amerikanske aksjer og sektorer, og det norske markedet er betydelig mindre. Vil jo dette selvfølgelig vise seg i hvor mye data/tabeller som er nødvendig.
Alle rankingene er gjort numerisk, bortsett fra den siste som viser aksjer, da denne er prosentvis. Og viser hvor bra relativ styrken er i en skala fra 0-100%. Da antall aksjer er så utrolig stor, at mangen aksjer kan falle inn under topp 1%. Viser ikke aksjekurser, da det ikke er dette man er ute etter på disse oversiktene.
Jay/Nay?
- Ja
- Nei
0 stemmegivere
Interessant verktøy, men ser ikke helt hvorfor dette skal integreres i et forum? (hvis jeg forstår deg rett)
Det var mer som en ide til PDX å kunne tilby et slikt verktøy for dem som var insidere. Var en diskusjon oppe tidligere å ha noe ekstra til dem som betalte. Dette er bare et forslag i forhold til det.
Og lufte interessen om noe slikt hadde vært til hjelp for andre.
Forstår, kanskje hvis du legger inn en poll så kan du se hvordan interessen er?
God ide
Kult.
Hvordan tenker du at relativ stryke er regnet ut, rent matematisk?
Rangerer du indeksene 1-12 etter prosent endring i perioden. Eller mot en (vektet?) kurv av alle indeksene?
Hos meg slutter stadig markeringen av innlegg som lest å fungere. Kommer seg som oftest etter restart av browser. Bruker chrom på Android.