Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Feedback til PDX (admin)

Inte Feedback men en fråga. Den gröna pricken, betyder det att man är online ?
Screenshot_20191206-212807_TekInvestor

Ja :slight_smile:

1 Like

Bug eller tilgjengelig for alle nå?

1 Like

Definitivt bug :slight_smile:

1 Like

@pdx
Oppdaget at du har lag til summeringen på topp50 listene. Den koden har et insekt i seg.

Summeringen er feil, da den ikke summer inn antallet på aksjoneærene som kommer “INN” på lista
Men ellers er det tommler og tær opp. Genialt produkt å få med et års historikk og graf på Topp50 acc/dist

2 Likes

Takk! Jeg skal ta en kikk i koden :smile:

1 Like

Dette er “as intended” fordi det å komme inn på topp 50 ikke nødvendigvis betyr at man har økt, fordi andre over deg på lista kan ha redusert og dermed falt ut av listen.

Siden jeg ikke vet hvor mange aksjer de som kommer inn hadde før de var på topp 50 kan jeg heller ikke vise et tall her. Dermed har jeg ingenting jeg kan summere.

Endringstallene baserer seg derfor på hvor mange aksjer de som er i topp 50 har nå sammenlignet antallet topp 50 hadde i forrige uke - selv om det ikke nødvendigvis er de samme aksjonærene som er i topp 50 denne uken vs. i forrige.

Hvis noen har et bedre forslag til hvordan dette bør utregnes er jeg mottagelig for det, men i mitt hode ble dette det mest riktige.

3 Likes

Og du har aggregert det tilbake i tid og!!!

1 Like

Historikken på topp 50 må jo nesten bare summere aksjene topp 50 sitter med til enhver tid. Alt annet vil jeg betegne som feil :slight_smile:
Så vil jo si det er helt riktig slik det er nå.

1 Like

Of course :wink:

Dette mener jeg blir feil. Men må regne og teste det. Kommer tilbake med eksempler.

Jeg tror det du gjør på summeringen av topp50 er helt feil.
Tankeeksperiment jeg er ikke topp50 i Bergenbio. I dag kjøper jeg alle aksjene i bgbio. Slik det gjøres nå, hvor mange aksjer har topp50 akkumulert på neste ukes liste? (jeg tror svaret sånn det gjøres nå er denne ukens topp50 beholdning i minus)

Den skjønte jeg ikke helt, men gitt eksperimentet at topp 50 eier 50%, og du kjøper de resterende 50% vil vel Topp 50 øke med ca. 100% (50% av aksjene).

Tallene viser oss bare om listen er topp eller bunn-tung - et begrep jeg fant på nå.

1 Like

Nå blir jeg og usikker her. Jeg vet ikke hva som blir mest riktig. Se infront f.eks. BGBIO er fortsatt eksempelet.

Mest riktig er vel sånn som du gjør det, hvis det stemmer at T50 eide 50 477 073 aksjer i forrige uke)

2 Likes

Har Tekbot tatt juleferie? Kommer ikke varsel om børsmeldinger lengre.

Jeg fikk en brain wave som jeg lufter i plenum så alle kan bli sinte på meg.

En del av kritikken mot TekInvestor for tiden er det store antallet hausseinnlegg på småprattrådene. Jeg forstår at moderatorjobben ifm det er særs krevende, men jeg tror også forumet kunne vært tjent med mer korrekt informasjon rundt aksjene.

Jeg foreslår derfor som et selvmoderende tiltak, å fjerne LIKES og EMOJIES fra småprattrådene hvor takhøyden er stor, samtidig som de beholdes på fundamentaltrådene hvor modereringen er streng.

På den måten blir innlegg med substans synliggjort, mens innlegg av haussende karakter ikke blir “godkjent” på den måten at det blir overrent av tog og raketter og likes.

6 Likes

Evt. ikke les dem? Skjønner godt problemet. Jeg ha valgt å ikke lese småprat trådene lenger. Skulle andre aksjer få samme problem => be om å få opprett småprat tråd.

Undersøker

Ser at du har et poeng, @Fornybar. Imidlertid ser jeg at vi lett mister en dimensjon i diskusjonene.
Det er nok flere enn meg som ikke kan alt om selskapene vi investerer i, og som manøvrerer i merkedet blant annet etter gode foruminnlegg.
Mitt inntrykk er at det ofte skrives svært informative og gode innlegg her på TI - og antall likes, raketter og andre emojis gir (i alle fall meg) en pekepinn på substansen i innleggene.

Jeg observerer at diskusjonene til en viss grad ser ut til å styres av følelser, og at enkelte brukere har større behov enn andre til å forsvare sin posisjon i den aktuelle aksjen. Og så er det selvfølgelig dem som forsøker å påvirke diskusjonene med mål om å øke sin egen profitt - eller rett og slett å bare lage støy ved å være uenig eller for å balansere diskusjonene.

Min mening er at TI ikke vil være tjent med å “kneble” debattene - vi trenger “lidenskaplige” diskusjoner, så får det fortsatt være opp til hver bruker å selv vurdere det de leser.
Imidlertid bør det være absulutt nulltoleranse for personlige og/eller usaklige angrep på dem man er uenig med,

Jeg drister meg til å kaste ut et alternativ forslag for å kunne sortere ut innlegg som har en bias i ene eller andre retningen:
Hvordan vil det være med en funksjon der man på hvert innlegg kan flagge det som “haussing” eller “baissing”. I utgangspunktet trenger ikke dette være synlig på det aktuelle inlegget, før for eksempel 5 (?) stk har flagget det. Da blir det i allefall synlig at det er flere forumbrukere som mener at dette er et innlegg som antakelig ikke er helt nøytralt.

4 Likes

Du har et godt poeng, og dette er en større utfordring, løsningen har vært i ha en fundamentaltråd, hvor man faktisk kan diskutere fakta.

For de aksjene med Fundamentaltråd så har gjerne takhøyden i småprat tråden blitt høyere og man tillater mer tull.

1 Like

Håller med där. Må aldrig tas bort. En mycket bra fingervisning.