Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ferie-aksjer

Heisann :slight_smile:

Mulig dette emnet overlapper litt med tråder som for eksempel “verdiaksjer”, i så fall må administrator gjerne fjerne tråden hvis det er ønskelig. Men jeg har et spørsmål.

Jeg er fersk i aksjeverdenen, og har hovedsakelig inverstert i litt “usikre” aksjer, herunder NEL, HEX, SSHIP og PHO. Jeg er usikker på om jeg skal sitte med alle disse aksjene gjennom ferien, da jeg tror jeg fort kan bli opphengt i å følge med hver dag, og det er ikke noe jeg ønsker under ferien. Jeg skal ha en måned ferie.

Finnes det noen aksjer der ute som folket mener er hensiktsmessig å plassere litt penger i for så kort tid, som regnes som relativt “trygge havner” ? Eller anbefales det å sette stop loss og la det skure og gå? Eller bare sitte med cash?

Jeg antar at svaret vil variere fra person til person og ut i fra hvilke aksjer man allerede sitter i. Men jeg vil gjerne høre hvis noen har noen tanker om temaet

God sommer til alle sammen! :smiley:

2 Likes

Personlig har jeg bare en long posisjon (i Nano) og sitter med cash ellers nettopp fordi jeg ikke ønsker å sitte med aksjer i ferien. Nå gjør jeg jo det litt uansett (klarer ikke la være), men det er ikke så stressende. Om muligheter dukker opp underveis kan man kaste seg på, og ellers kan man kose seg. Det vil nok variere alt etter hva slags strategi / horisont man har ja.

2 Likes

Korttidsinvesteringer er virkelig ikke min sterke side, men jeg vil tro at indeksfond eller large cap har minst volatilitet iallfall. Eller bare ha de i cash så lenge. Det funker sikkert fint det og.

Kontanter er løsningen. Alt annet kan svinge i takt med makro, og earning season begynner nå så ting kan gå begge veier.

1 Like

Kjøp Nano, ta ferie, selg Nano om ett års tid, har du kjøpt nok, ta permanent ferie :money_mouth_face::sweat_smile:

Fikset den for deg oily

1 Like

Jeg synes det er en god løsning å også la kapitalen få litt sommerferie, pleier uansett ikke å få spesielt god avkastning i denne perioden og deilig å kunne koble av med lavere eksponering. Min erfaring er at jule og vinterferie derimot bør man ikke gi kapitalen, det kan bli veldig dyrt.

1 Like

Eg er enig med Holmes her, å en ting til som kan være verdt å nevne, la familien få oppmerksomheten desse ukene, ikkje la børsen styre humøret og tid du har til dei rundt deg denne perioden :+1:

4 Likes

Har avtalt børstid med kona så det går bra. Klarer å ha ferie (les: være koblet helt av) og være på iblant og følge med, men ikke så aktivt som hjemme. Alt handler om at man er tydelige med hverandre og avklare hvilke forventninger man har til ferien :slight_smile:

Personlig ser jeg absolutt ingen grunn til å rotere porteføljen på grunn av ferie.

Hun har jo allerede gått med på å gifte seg med deg så da har hun jo allerede satt forventningene til null. :joy::innocent:

1 Like

Se her ja, nå er jo denne tråden aktuell igjen! :slight_smile: Takk for tipset, er allerede inne i pcib og er totalt en smule i minus, så usikker på om jeg skal snitte ned eller om jeg bare skal sitte med det jeg har og legge den bort frem til det skjer noe nytt. Jeg har i alle fall sluttet å sjekke newsweb kl 7, 8 og 16.30 daglig :joy:

1 Like

Er dette HO-ferietråden?
Hiver meg på: NANO I 3000 KR FØR JUL, JUHUUUU! :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl:

Ble ikke like mye børstid i år eller? :grin:

1 Like

Trodde du mente Pcib? Har ikke snøring på saniona…
Kan gjerne fjerne en null mtp Nano, sier meg greit fornøyd med 300 kr før jul også :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like