Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Filmtips 🍿

Hvor kan jeg få tak i den filmen? Hereditary @Nocturne

Jeg kjøpte den på Bluray men Google mener den skal være å finne på Youtube og Google Play (som kjøpefilm), eller Viaplay (streaming) :wink:

1 Like

Stor fare for at du finner den på itunes også

JOKER (KINO)

Endelig fikk jeg sett JOKER. Det er desverre altfor langt mellom filmer som virkelig tar pusten fra en, som fyller en med adrenalin og får deg på kanten av setet sånn ca. hele veien inn til mål.

JOKER klarte det og mer til.

I og med at jeg som oftest unngår alt av medieomtale om filmene jeg ser, så var jeg ikke klar over kontroversene rundt filmen. De gir dog fullstendig mening. Denne filmen var langt mørkere enn jeg forestilte meg og enkelte av voldsscenene ble for mye for dama. Men vi likte den begge to.

Hvis man tenker origin-story så er det kanskje den beste jeg har sett, men JOKER fungerer helt fint på egne ben uten subplottet med mordene på Bruce Waynes foreldre.

Jeg blir svært overrasket om denne ikke vinner noen Oscar-statuer, spesielt for Phoenix sin rolletolkning. Det eneste negative jeg har å si om filmen er at den slutter på feil sted. Jeg synes det perfekte sluttbildet var når han reiser seg og lager det ikoniske jokersmilet mens folkemengden heier ham frem. Slutten med psykiateren var en scene for mye. Samtidig er det forståelig for at man ikke skal få en heltedyrkelse av Jokeren. Fyren er tross alt spinn-hakkende gal og handlingene kan ikke forsvares uansett hvor mye sympati man får med karakteren.

Ellers blir kanskje dette årets film for min egen del. Den fungerer som en samfunnskommentar og kan lett analyseres som et portrett av hvordan fenomenet “single sinte hvite menn” oppstår. Dette er en film jeg tror kommer til å bli analysert i hjel i lang tid fremover.

Terningkast: 6 (kanskje den beste filmen jeg har sett i år :heart_eyes:)

10 Likes

Liker strategisk bruk av spoiler tekst skjul funksjon.

Joker anbefales sterkt. Og jaquim bør hente hjem oscar for den rollen

2 Likes

Såg den for 3 uker siden… sitter enda fast i hodet! Alle har en liten joker i seg :flushed::scream::shushing_face:

Takker for god anbefaling, med DeNiro og Phoenix på rollelisten så er det vel duket for kvalitet :+1::+1:

1 Like

Denne var bra. Løgnene fra Usa og UK om innovasjonen i Irak og masseødeleggelsesvåpen som aldri ble funnet. Europa sliter enda av ettervirkningene.
True story!

Dagens gladsak :slightly_smiling_face:

3 Likes

Sorry to Bother You (NETFLIX)

Så denne sist helg. Morsom, utradisjonell og merkelig. Filmen har helt klart et politisk budskap som ikke vil falle i like god jord hos alle. Den er helt bevisst satt på spissen og angriper alt fra rase til kapitalismens mørke sider. Det tok litt tid før jeg skjønte at dette var en satire, og det kan være greit å vite før man ser den.

Gjorde litt research på skaperen bak filmen, Boots Riley, og ble overrasket over at dette var hans debutfilm. Den er ekstremt bra skrevet og regissert til å være en førstefilm. I tillegg er fyren også rapper i hip-hop gruppen The Coup som utfyller hans politiske budskap (basically venstre -ekstremisme og revolusjon).

Man kan mene det man vil om det politiske, men ingen tvil om at musikken også er fengende (hør spesielt sangen «Guillotine» fra albumet med samme navn som filmen).

Tror det vil være delte meninger om denne, typisk elsk / hat film. For egen del likte jeg den.

Terningkast 5: anbefales! :sunglasses:

2 Likes

Denne gleder jeg meg til!

4 Likes

Anbefales!

Synes Joker var waaay oppskrytt.

Helt OK film, men handlingen gikk veldig treigt og det var utrolig mye og til tider plagsomt mye fokus på ansiktsutrykkene, latteren og kroppsbevegelsene til Phoenix.

Bra at folk er forskjellige da. Kjenner mange som synes det samme som meg, og mange som synes den var KNALLBRA.

1 Like

Synes den var litt kjedelig, slo av etter 30 min - men er sikkert meg.

1 Like

The Irishman eller Joker?

Irishman.

1 Like

Color me intrigued! :slightly_smiling_face:

https://www.dagbladet.no/kultur/bedre-enn-game-of-thrones/71887498

Kule bøker, fantastiske spill.

1 Like

THE IRISHMAN (NETFLIX)

Det har vært mye hype og forventninger knyttet til denne filmen, ikke minst pga. rollegalleriet og regissøren (Scorsese), og filmen skuffer ikke. Liker du Scorceses tidligere filmer, vil du også like denne. Filmen handler om Frank Sheeran, en leiemorder for mafiaen som blir venn med Jimmy Hoffa – som mafiaen ikke helt liker, da han ikke er like enkel å kjøpe som andre.

Filmen er en fantastisk tidskoloritt av 50-60-tallets USA, og for oss som ikke levde på denne tiden så gir den virkelig et fint innblikk i zeitgeisten på denne tiden. Filmen bruker digital-de-aging på enkelte av skuespillerne (Al Pacino og DeNiro kommer greit ut av dette, Joe Pesci, not so much), og lykkes bedre med det enn Ang Lee gjorde med Will Smith i «Gemini Man».

Speaking of skuespillere, det er gøy å se ringrevene DeNiro, Pesci og Al Pacino i storform.
Spesielt Al Pacino gjør en fantastisk rolle som Jimmy Hoffa, og jeg blir ikke forundret om han får en Oscar-nominasjon for beste bi-rolle for dette.

Jeg forstår enkelte kan synes filmen er kjedelig. Med en spilletid på 3.5 timer så er dette en krevende film, men jeg kjedet meg aldri og kan virkelig ikke se for meg hvordan filmen skulle ha vært klippet kortere. Et nostalgisk tilbakeblikk på en svunnen tid - alt var kanskje ikke bedre før? :slightly_smiling_face:

Terningkast 5: anbefales! :cowboy_hat_face:

(P.S - var veldig i tvil om den skulle få 4 eller 5, men havnet tilslutt på 5).

8 Likes

Støtter dette :point_up_2:

1 Like