Bra volum i dag
Hadde lagt denne inn pÄ watch list igjen, heldigvis kjÞpte jeg ikke. Aksjen straffes hardt i dag pÄ tross av en fin rapport
Hva er Ă„rsaken til at den faller pĂ„ en âfin rapportâ? Forventningene om en âsvĂŠrt bra rapportâ? Solgte meg ut pĂ„ 28 fĂžr den gikk til 40, fĂžlte meg litt dum. NĂ„ er den i 20, sĂ„ litt bedre nĂ„
Vet ikke, men shortere elsker aksjen
I rapporten framgĂ„r dock att styrelsen efter kvartalets utgĂ„ng gett Carnegie Investment Bank i uppdrag att utvĂ€rdera förutsĂ€ttningarna för att komplettera Fingerprints finansiering med skuldkapital i syfte att âytterligare accelerera bolagets tillvĂ€xtâ.
FINGERPRINT CARDS: RĂRELSERES BLEV 10,8 MLN KR (-4,7) I 3 KV
STOCKHOLM (NyhetsbyrÄn Direkt) Fingerprint Cards, som tillverkar teknologi för fingertrycksavkÀnning, redovisar ett rörelseresultat om 10,8 miljoner kronor (-4,7) för det tredje kvartalet 2021.
NettoomsÀttningen uppgick till 354 miljoner kronor (294), en uppgÄng med 25 procent i konstant valuta.
Bolagets tidigare angivna prognos var att tredje kvartalets intÀkter skulle uppgÄ till 330-370 miljoner kronor.
Ebitda-resultatet uppgick till 32,3 miljoner kronor (8,7).
Bruttomarginalen uppgick till 28,6 procent (18,1).
Kassaflödet frÄn den löpande verksamheten blev -45,5 miljoner kronor under kvartalet (67,7).
De brenner cash, sÄ usikkerhet rundt det og sÄ shortere som heller bensin pÄ bÄlet? Mcap pÄ 7mrd, og <200 msek cashburn? Kan ikke bli rare utvanningen?
Veldig spesielt at selskapet skal falle 20% pÄ dette
Nye lows hele tiden, leter etter en inngang
fÞrste grÞnne 15 min candle nÄ
Tok en liten post for Ă„ vĂŠre med litt
Var litt prematurt ute pÄ grunn av god RR kjÞpte 18,4. SL DL. Selger halvparten sub 20
Flytter SL ti BE
Solgte like fĂžr auksjonen
Cash flow from operating activities was a negative SEK 45.5 M (pos: 67.7) The decrease is a
result of the higher demand for our products, which led to an increase in accounts receivable
and inventories.
Fra rapporten: https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/70829591-79b4-4917-a397-2908387f6c72
KRISE
De har mer utestÄende fordringer siden det er en lag mellom salgstidspunktet og betalingen nÄr ordrene Þker og bygget opp lageret for Ä kunne ta unna hÞyere etterspÞrsel.
Leste bare litt kjapt
Mens svenskeindeksen har steget 50+% siste 4 Ă„r sĂ„ har fing-kursen ikke akkurat vĂŠrt en fest. Tror man at dette vil snu og betalingskortene snart medfĂžre ny moro for aksjonĂŠrene? FĂžler at man bare venter venter venter venterâŠ
Det kan gÄ begge veier, men gÄr det rett vei er oppsiden formidabel. Var ingen logisk/fundamental grunn til nedgangen i gÄr og jeg prÞver meg derfor litt. FÄr vi nye lows ryker det nok ut pÄ SL, og motsatt snitte opp om trenden snur.
Snitter opp litt, markedene begynner Ä forstÄ at det ikke var noe fundamentalt bak nedsalget i gÄr
Kanskje det var derfor aksjen falt, markedet vet ikke forskjell pÄ emisjon av obligasjoner og aksjer?
FINGERPRINT
PDT, PUBLIC EQUITY FĂRSVUNNIT SOM PUBLIKA BLANKARE (Direkt)
2021-10-25 07:56
STOCKHOLM (NyhetsbyrÄn Direkt) PDT Partners och Public Equity Partners har försvunnit som publika blankare i Fingerprint Cards.
Det framgÄr av Finansinspektionens blankningsregister.
Enligt FI har bÄde PDT Partners och Public Equity Partners per den 22 oktober gÄtt under den offentliga blankningspositionen 0,5 procent av kapitalet.
PDT Partners hade dagen före en position om 0,57 procent och Public Equity Partners var dÄ kort 1,01 procent.
PÄ torsdagen i förra veckan rasade Fingerprint Cards-aktien 19 procent efter att bolaget presenterat sin rapport för det tredje kvartalet, som bland annat innehöll information om att styrelsen tittar pÄ ny lÄnefinansiering.
Fingerprint Cards Àr Àven efter ovanstÄende minskningar den mest blankade aktien pÄ Stockholmsbörsen, enligt ÀgardatatjÀnsten Holdings, med Sylebras blankningsposition pÄ 7,65 procent av kapitalet.
Fia Forsman [+46 8 5191 7923](tel:+46 8 5191 7923)
NyhetsbyrÄn Direkt
Bra!
FINGERPRINT CARDS
Fingerprint Cards fÄr order pÄ sensormodul - ska anvÀndas av stor korttillverkare (Finwire)
2021-10-26 09:03
Teknikbolaget Fingerprint Cards har fÄtt en initial order pÄ senaste generationen av sin T-Shape sensormodul för anvÀndning av en av vÀrldens tre största korttillverkare. Det framgÄr av ett pressmeddelande.
Sensormodulen ska integreras i ett biometriskt betalkort.
Aktien inleder med en uppgÄng pÄ cirka 5 procent pÄ tisdagen.
Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
NyhetsbyrÄn Finwire
KjĂžpte litt mer