Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fingerprint Cards (FING) 🖐

Det eneste lysglimtet i porteføljen i dag

1 Like

FINGERPRINT CARDS

TOTALT 10,2% BLANKAT ENLIGT NY HOLDINGS-DATA (Direkt)

2021-10-28 16:18

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ägardatajänsten Holdings har uppdaterat bilden av hur stor del av Fingerprints aktiekapital som är blankat. Tidigare korta positioner har omfattat publika blankningar över 0,5 procent av kapitalet, men nu har även positioner över 0,2 procent inkluderats.

Den nya datan, som Holdings samlat in från Finansinspektionen, innebär att den tidigare ensamma publika blankaren i Fingerprint Sylebra Capital, som ligger kort motsvarande 7,65 procent av kapitalet, nu fått sällskap av ytterligare nio mindre korta positioner som summerar totalen till 10,23 procent.

De tillkommande nio blankarna har alla korta positioner på mellan 0,2 och 0,4 procent av kapitalet i Fingerprint.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

2 Likes

Må være et bikkjeslagsmål uten like for å få kursen opp her. :see_no_evil::cowboy_hat_face::exploding_head:

1 Like

Med over 10% av utestående aksjer short så blir det i hvert fall kamp om å kjøpe aksjer dersom kursen mot formodning snur nordover igjen og disse må dekke seg inn igjen :wink:

1 Like

Snart tatt tilbake hele det merkelige nedsalget etter rapporten.

Fin close i dag

Hvaaa skjedde her, sist gang jeg fulgte med var kursen 10x det den er nå…

1 Like

Tech har vel generelt fått det vanskelig siste tiden og emisjonen tynget nok kursen. Men har litt trua på tech fremover, spørs selvfølgelig på markedet generelt

1 Like

Sist gang jeg var i aksjen, så var det snakk om betalingskort med fingeravtrykk. Nå lurer jeg på om det noen gang kommer? Ser heller ut til å bli assortert betaling via mobil…

1 Like

Har ikke fulgt aksjen på lenge selv, men ang kortene så tenker jeg også mobil fremfor kort. Men på andre ting som dører, PC, mobil osv så er bruksområdet mer spennende syntes jeg.

2 Likes

Blir ikke noe marked for dette. Oppegående folk som har litt i hode bruker Kode istedenfor å riskerar å miste en finger eller to .

Nja, du kan si akkurat det samme i forhold til folk som bruker en mobil med fingeravtrykk, kanskje det samme i forhold til mobil med ansiktgjenkjenning. Ser sjeldent avkutta fingre og ansikter der…

trenger ikke kutte av deg hodet en gang. Du kan bli slått ned, truet eller bare at du sover godt. Jeg skjønner ikke hva folk tenker med. er det så vanskelig å slå inn en kode.

Jeg gir jo gjerne kortet mitt til min sønn eller partner for å handle i buttiken av og til. Kjekt med en kode da

Det er så klart fristende å prøve seg på å bunnfiske i disse aksjene som har falt ekstremt mye, men det er også lett å ende opp med brente fingre.

Det ser ikke ut som om markedet elsker Q4 rapporten til Fing :cold_face:

Ikke mye å skryte av nei, hadde ventet med bunnfiske, er vel 3 dagersregel det

1 Like

FINGERPRINT CARDS

TECKNINGSKURS I EMISSION 0:09 KR, 38% RABATT (Direkt)

2024-05-23 07:35

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fingerprint Cards meddelar nu villkor i den företrädesemission som offentliggjordes den 26 april.

Teckningskursen i företrädesemissionen har fastställts till 0:09 krona per ny B-aktie och aktieägare i Fingerprints kommer att erhålla 1 teckningsrätt för varje befintlig aktie, varvid 3 teckningsrätter berättigar till teckning av 17 nya B-aktier i företrädesemissionen.

Teckningskursen motsvarar en rabatt om cirka 37,5 procent jämfört med den teoretiska kursen efter avskiljandet av teckningsrätter, baserat på stängningskursen för Fingerprints B-aktie på Nasdaq Stockholm den 22 maj 2024.

Högst 3.471.579.078 B-aktier kommer att emitteras och den totala emissionslikviden uppgår till cirka 312 miljoner kronor.

Kristine Trapp [+46 8 5191 7927](tel:+46 8 5191 7927)

Nyhetsbyrån Direkt

Oppgang med litt volum her i dag, det var lenge siden i denne aksjen.

1 Like

Her er årsaken til oppgangen:

Fingerprint Cards: Den strategiska transformationen fortsätter

2024-09-20 08:00:00

Bolaget är halvvägs genom fas 1 i transformationsplanen
Fingerprints är nu halvvägs genom fas 1 (Stabilitet) i den transformationsplan som annonserades i oktober 2023. Balansräkningen är stärkt i och med nyemissionen i juni 2024 och utfasningen av Mobile kommer vara helt klar vid årsskiftet. I nästa fas ska tillväxten accelereras. Marknaden växer tvåsiffrigt och vi bedömer att bolaget kommer fortsätta adressera den bredare identitetsmarknaden och hitta nya applikationsområden för sina produkter och lösningar. PC fortsätter växa, även om marknaden är slagig på grund av relativt stora projekt och en koncentrerad kundbas. Logisk access driver tillväxten i Access, som ser fler och mindre projekt än PC. Payments har inte tagit fart ännu, men fortsätter att ha enorm potential.

Vi estimerar positivt EBITDA 2025e
Bolaget fortsätter att fokusera på kassaflödet och att minska kostnaderna. Målet är att rörelsekostnaderna ska minska från 370 mkr 2023 till 150 mkr i årstakt i slutet av 2024. Antalet anställda har nästan halverats sedan slutet av 2022 och takten i neddragningarna har ökat de senaste kvartalen. Vi bedömer att denna trend kommer att fortsätta. Enligt ledningen växte försäljningen exklusive Mobile och till smarta dörrlås i Kina tvåsiffrigt i Q2, även om den rapporterade försäljningen föll kraftigt på grund av utfasningen av Mobile. Utfasningen beräknas vara slutförd när vi går in i 2025, och med lägre kostnader och fortsatt underliggande tillväxt estimerar vi positivt EBITDA 2025e.

Vi sätter motiverat värde till 0,18-0,25 kr
Vår värdering är baserad på en Sum-of-the-Parts-analys då vi ser olika drivkrafter i de olika segmenten. Vi återinför ett motiverat värde och sätter det till 0,18-0,25 kr. Den lägre delen av intervallet är en summa av vår bedömning av värdet för PC och Access medan den högre delen av intervallet inkluderar Payments. I takt med att Mobile försvinner ur räkenskaperna kommer det bli tydligare hur lönsamma de andra segmenten är. Vi tror att denna transparens kommer att vara en trigger för aktien

2 Likes

Skulle til å spørre om noen visste hvorfor aksjen gikk og hvilke markeder sensorene kunne vokse i. Smarte dørlåser og laptopper virker som fine markeder. :slight_smile:

Solgte mine siste aksjer her på 28 kr :stuck_out_tongue:

1 Like

Carnegie ser en kurs på 0,25 kr.
Det er opp 4 ganger dagens kurs. En vanvittig oppside, både på kort og lang sikt

1 Like