Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Fingerprint Cards (FING) 🖐

Sniker med til Ä spÞrre @holmes hva du tenker om framtidsutsiktene for FING? Er dette litt samme case som PREC? SÄ litt pÄ PREC for en stund tilbake, men avventer forelÞpig.

Jeg synes aksjen fÄtt uforholdsmessig hard medfart, og tror den vil normalisere seg etterhvert, men vil sikkert svinge voldsomt pÄ veien. De er en av ledende selskaper i et voksende marked, men har hatt noe problemer med lagerbygging og svakere etterspÞrsel i Kina, men jeg tror det er forbigÄende og at de vil vokse videre pÄ sikt.

Takk for svar! Vil du pÄstÄ at Fing er to big til fail? Har fing noen spesiell markedsfordel ovenfor konkurrentene? Vet at de alle har sine egne hovedsegmenter. Eks. Next fokuserer ikke pÄ mobiltelefoner om jeg ikke har misforstÄtt.

Nja det er vanskelig Ä si, Synaptics er stÞrste konkurrenten pÄ mobiler utenfor Apple, og som du sier sÄ er Next og Idex mer fokusert pÄ smart cards. SÄ kan det komme andre teknologier som utfordrer som f.eks iris scan osv, men jeg personlig tror ikke iris vil ta over for fingeravtrykk sensor, jeg har heller ikke sÄ veldig stor tro pÄ betalingskort med sensor, tipper det blir mer fokus pÄ ID kort og inngangskort osv der tror jeg Next vil ta en stor del av markedet.

2 Likes

IfÞlge artikkel over forventes Q1 2017 Ä fÄ over halvert omsetning i forhold til Q1 2016. Vi kan da vente oss en omsetning pÄ under 750mill - fortsatt ca 430% hÞyere enn Q1 2015 (se utklipp fra Ärsrapport under). PÄ toppen i 2016, i slutten av mai, var kursen pÄ ca 112kroner. NÄ er den under 35 - pÄ ca samme nivÄ som kursen var i slutten av mai 2015.

AltsÄ, kursen er den samme som etter kvartalsrapport i mai 2015, mens omsetningen sannsynligvis er 4 ganger hÞyere. Vil den langsiktig negative trenden brytes etter kvartalsrapport? Vil svenskene overraske positivt med bedre tall pÄ Q1 enn tidligere varslet?

Aksjen shortes med nesten 15% sÄ det taler jo kanskje for at den skal videre ned. Men jeg gambler litt og har gitt den en sjans til Q1 som altsÄ er i morgen.

Jeg har allerede gamblet, men fint om noen forteller meg om eventuelle store emisjoner og lignende som forklarer prisnivĂ„et den ligger pĂ„ nÄ !

1 Like

SpÞrsmÄlet man kan stille seg er hvorfor omsetningen har fallt? Kommer den til Ä fortsette Ä falle av samme grunn? Er det for eksempel komment en konkurrent som har et tilsvarende/bedre produkt?

@holmes noen kommentar? :stuck_out_tongue:

Jeg liker 7kr i earnings pr share for ett kvartal vs 40kr i aksjekurs. :smiley:

EDIT: Ser at jeg blingset litt, trodde det var Q1 2017 tallene av en eller annen grunn. Hvordan var Q4 2016 tallene?

Helt klart - godt spÞrsmÄl. Men forventningene er visst langt hÞyere omsetning i Q2, over 1,1mrd. Jeg har pÄ fÞlelsen at markedet har tatt litt vel hardt i
 Ja P/E er veldig lav


Her er noen av 2016Q4-tallene:

Her er resten: https://corporate.fingerprints.com/wp-content/uploads/2017/02/FPC-Q4-16-Earnings-Presentation.pdf


 de guidet da ganske greit for 2017 ogsÄ?

De guidet bra men kom med resultatvarsel rundt 20.mars at omsetningen ville halveres for Q1.

1 Like

Denne: https://corporate.fingerprints.com/2017/03/21/ingerprint-cards-ab-forvantar-sig-ett-annu-samre-forsta-kvartal-och-att-de-kortsiktiga-utmaningarna-kvarstar-under-andra-kvartalet/

DÄ de kortsiktiga utmaningarna förvÀntas fortgÄ under andra kvartalet kan Fingerprint Cards AB inte bekrÀfta bolagets kommunicerade prognos för intÀkter och lönsamhet för helÄret 2017. Tidigare kommunicerad prognos för intÀkter 2017 estimerades uppgÄ till 7500-9500 MSEK, rörelsemarginalen 2017 förvÀntades överstiga 35 %. Som en konsekvens av den kortsiktiga osÀkerheten har bolaget beslutat att avstÄ frÄn att ge ytterligare prognos för 2017

Det sÄ ikke akkurat bra ut nei. Spesielt mangelen pÄ kontroll er foruroligende.

Ja enig. Men det at de guider en sĂ„ drastisk reduksjon i omsetning gir jo en gylden sjanse for diverse folk Ă„ kjĂžpe aksjer til rabattert pris, dersom Q1 viser seg Ă„ gi bedre resultat enn fryktet. Jeg hĂ„per pĂ„ noe sĂ„nt, at de lover mindre enn de kan og overrasker positivt. MĂ„ gamble litt! Selskapet er jo ikke akkurat verdilĂžst om omsetningen “bare” er 600mill i Q1.

De forventer en nedgang pĂ„: “mer Ă€n 50 procent för första kvartalet 2017”. Husk pĂ„ at utgiftene ikke nĂždvendigvis kan bli skalert ned like fort som inntektene uteblir. Mao kan EBIT fort bli negativ.

1 Like

Sant :slight_smile: gjort er gjort! Gamling i morgen!

1 Like

Fingerprint gÄr igjennom en tÞff periode nÄ da det har vÊrt lageroppbygging hos kundene som har gjort at omsetningen er pumpet opp noe for mye i 2016 og vil falle tilsvarende i 2017 (da sensorer fÞrst vil selges fra lageret), dette ser vi kortsiktig setter press pÄ kursen, men jeg mener at nÄr man har kommet gjennom dette og fokus igjen ligger pÄ resten av Äret og ikke minst 2018 vil prisen fremstÄ som veldig attraktiv. SÄ kortsiktig pessimisme som jeg mener er en kjÞpsanledning, men vanskelig Ä spÄ bunnen perfekt.

2 Likes

Mye dÄrlige nyheter i dag ser det ut som
 DÄrlig gambling - solgte 1/3 med 4% tap nÄ. :frowning: Burde kanskje selge resten
? Hmm
 Solgte 1/3 til. Resten beholder jeg - tror den har fÄtt ufortjent mye bank. Selskapet tjener mye penger til tross for resultatnedgang (som ventet).

FINGERPRINT CARDS
MOBILE-CHEFEN KÖPT 10.000 AKTIER (Direkt)
2017-05-04 13:52
STOCKHOLM (Direkt) Ted Hansson, som sitter i Fingerprint Cards ledningsgrupp och som ansvarar för verksamhetsgrenen Mobile, har pÄ torsdagen köpt 10.000 aktier i biometribolaget.

Det framgÄr av Finansinspektionens insynslista.

Köpet gjordes till kursen 29:71 kronor och var sÄledes vÀrt nÀstan 300.000 kronor.

Ted Hansson Àgde inte nÄgra aktier i bolaget sedan tidigare, Ätminstone inte enligt uppgifter pÄ Fingerprint Cards hemsida.

Tidigare under dagen framkom att Michael Hallén, som sitter i Fingerprints styrelse, köpt 3.500 aktier under torsdagen.

1 Like

Det var et godt hint om hva insiderene synes! Resultatvarselet fikk det hele til Ă„ se ganske dystert ut, men dette ser jo bra ut.

Ser bra ut pĂ„ “den andre siden” selv om fĂžrste halvĂ„r i Ă„r ikke blir bra, men sĂ„ er spĂžrsmĂ„let om man kan time en bunn eller noe i nĂŠrheten.

IDEX er nÄ halvparten sÄ mye verdt som Fingerprint som tross alt omsatte for 686 msek i Q1

1 Like