Det blir nærmere slutten av mnd/tidlig september👍
Får fortsatt ikke til dette.
Jeg går inn på Firi fordel og trykker på for eksempel «første handel». Da kommer det opp et bilde hvor man kan velge hva man vil kjøpe, og så fullføre et kjøp.
Eller trykke på «første innskudd» og så fullføre et innskudd.
Riktig?
Må nesten spørre altså.
I disse tider hvor det er veldig mye action i krypto om dagen og man bruker Firi som strengt talt et “mellomledd” for å investere via andre exchanges. Sitter dere fysisk og godkjenner utgående transaksjoner? Jeg vet ikke hvor mange “KYC” mails osv jeg må svare på før min transaksjon faktisk går ut og jeg kan begynne å gjøre det jeg tenkte å gjøre.
Til å være en markedsplass med praktisk monopol i Norge og vel så manglende produkter å handle (som er utgangspunktet for at jeg må sende videre) så synes leveransen å være mangelfull. Dere tar en høy fee, men behandler så videre kunden med de samme spørsmålene som er svart på tidligere ved flere anledninger.
Morsomme er at transaksjonen kan gå ut etter å ha svart opp mail, også gjør jeg en ny en så tar dere fan igjen og låser den transaksjonen også…for å kjøre ny runde med akkurat de samme spørsmålene.
Skal dere først ta denne fee’n når jeg bruker dere for å så låse transaksjoner så bør dere skjerpe dere. tid og avkastning går tapt pga. måten dere opererer på. @firi_thuc
Litt rant blir det for det er irriterende å først betale for transaksjonen som jeg gjerne gjør fordi akkurat tid er noe av grunnen til at jeg bruker Firi, men så klarer dere å fjerne den eneste grunnen for at jeg faktisk bruker plattformen med å låse midlene slik at jeg like gjerne kunne ventet 2-3 bankdager for å deponere på en annen markedsplass…
Dette er egentlig en epost for support. Firi må følge AML som alle andre finansorganisasjoner i Europa.
Det er ikke noe de bestemmer eller velger å gjøre. Det er kravet for å drive.
Hei Evil,
Jeg har ikke noe problemer med KYC og du har rett i at det er en sak til support, noe som reises direkte rett som det er. Det som skrives her nå er en kritikk rettet en plass hvor smått og stort diskuteres og hvor daglig leder faktisk er inne og svarer i ny og ne.
Du svarer ut som om jeg ikke har gjort det firi har bedt meg om å gjøre når det gjelder KYC og det stemmer ikke. Jeg har svart på x antall mailer som kommer med de samme spørsmålene om og om igjen og jeg har gitt de skattemelding og dokumentert mitt opphav til det jeg kjøper med.
Jeg mener at dersom de skal kjøre så hardt som de gjør mot kundene og ta en slik fee så har jeg rett på å skrive kritikken hvor andre “brukere” leser da de kan oppleve det samme i fremtiden (ref det jeg skriver om tid ovenfor).
Hadde faktisk vært interessant og testet “lovligheten” rundt det de gjør på dette området.
Joda, men du får kanskje mer fornuftige svar fra support.
Utfordringen er at AML lovgivningen er streng. ( noe NBX fikk efare når de fikk kjempesmekk fra tilsynet).
Det som ofte gjør det verre er at Firi ikke nødvnedigvis har lov å fortelle brukeren hva som trigger de ulike sikkerhetsmekanismene. ( fordi lovverket ikke tillater det).
En god nyhet når det gjelder Firi og AML.
Hvis lovverket ikke tillater det så bør de gjøre noe med mekanismene som trigger det og da er kritikken ovenfor riktig spør du meg. For da er det åpenbart at de x antall spm jeg svarer på som er relativt banale kunne vært fremstilt på en bedre måte og således ikke trigge de mekanismene du nevner.
Til syvende og sist er KYC noe selskapet skal ta ansvar for og ikke gå utover brukeren av produktet. Det er ikke Knowyourbroker men know your client.
Beklager ranten men jeg blir irritert. Det er litt i samme gate som om at banken skal begrense uttaken fra en ATM ut av det blå.
Alle selskaper som er regulert av AML må sette opp mekanismer for å etterleve AML. Så kommer tilsynet å sjekker at mekanismene er gode nok. Da kan man ikke bare endre dem etterpå.
Det er faktisk feil, AML og KYC er noe alle finansinstitusjoner er pålagt. Enten følger man lovvkravet eller så legger man ned. Og nei lovverket gjør ting ikke mer brukervennlig. Det med uttak av minibank og ikke minst innskudd i bank er minst like håpløst. Men også noe som lovverket krever.
Det kommer mer lovverk, og sansynligheten for at ting blir mer tungvindt for alle brukere av banker og børser er desverre svært sansynlig.
Tipper mekanismene kan endres og få en ny sjekk/review men det vil koste de noen slanter. Nok om det.
Jeg har reist min kritikk så får det vel så være om det tas eller ignoreres. Du nevner at de ikke har lov å svare på mekanismene så da er spørsmålet mitt “mute” av den grunn og jeg vil ikke få noe svar.
Jeg er rimelig sikker på at de gjør alt det de kan for å gjøre AML så smidig som mulig for brukerene, men så er også problemet at AML er et strengt lovverk som gir deg lite rom for “egne tolkninger”.
De kan sansynligvis svare om noen mekanismer, men lovverket begrenser dem i hva de kan si om hvorfor akkuratt du trigget noe.
Det er ingenting som heter alt de kan, det er kost/nytte så spørsmålet er om jeg er alene om dette problemet eller ei og om kritikken hører hjemme eller ikke.
Hvorfor akkurat jeg trigget det skal support få lov å svare på og hører ikke hjemme her men det er relativt banale ting og derfor reaksjonen min da jeg syns det blir for enkelt for de å ikke ta ansvar for hvordan de har løst KYC og “mekanismene”.
Hei!
Jeg forstår kritikken din og det er noe vi jobber med. Helt fair! Vi har flere systemer som hjelper oss med å kalkulere risiko, både off-chain og on-chain. At du blir tatt ut til kontroll kan komme av flere faktorer. Det blir dessverre ikke bedre over natten, vi sitter litt i en catch 22.
Finanstilsynet ønsker at vi har full fokus på hvitvaskningsloven mens våre bankforhold er også opptatt av svindelforsøk. Siden vi ikke er en bank så er vi også avhengig av disse relasjonene for å kunne tilby tjenestene så bra som mulig!
Ser også at du stiller spørsmål rundt lovligheten av det vi holder på med, så kan jeg henvise deg til vår ToS punkt 4.1 samt (minimum) paragraf 7 av hvitvaskningsloven (Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (hvitvaskingsloven) - Kapittel 3. Risikobasert tilnærming og rutiner - Lovdata). Vi investerer mye penger i både folk og teknologi, men ting tar tid for å skalere opp godt nok.
Stusselige volumer om dagen (med enkelte hederlige unntak). Er vi fortsatt på volumer som gir grønne tall? Firi virker veldig avhengige av volatile markeder for å holde volumene oppe.
Alle børser må ha volatilitet for å tjene penger.
August blir en grønn måned og er måned nr 11 eller 12 på rad med grønne tall ifølge min modell.
Kort svar: ja😅
Når kommer kvartalsrapporten?
Den kommer snarlig, i advokatverden er det rundt 3 uker. Men skal klare noe raskere enn det👍
Tenker spørsmålet er mer egnet til Firi sin support, de kan nok svare på overføringstider og annet som banksystemet i Norge har.